Ellevio går över till säkringsabonnemang igen vilket gör min elnätskostnad ca 3500 kr dyrare per år ty 25A säkring
Jag har bergvärme och förbrukar ca 9,5 MW per år. Enda större förbrukaren är ett mindre bastuaggregat. Min värsta effekttopp i vintras var 4,5 kW. Tror ni att jag kan våga klassa ner till 16A?
mvh Zed
Jag har bergvärme och förbrukar ca 9,5 MW per år. Enda större förbrukaren är ett mindre bastuaggregat. Min värsta effekttopp i vintras var 4,5 kW. Tror ni att jag kan våga klassa ner till 16A?
mvh Zed
Redigerat:
Det borde vara god marginal.Z Zed skrev:Ellevio går över till säkringsabonnemang igen vilket gör min elnätskostnad ca 2600 kr dyrare per år ty 25A säkring
mvh Zed
Förbrukar själv 18MWh /år och har effekttoppar på 10 kW ibland. Kör det med 16A säkringar (kräver bra balansering och eftertanke på vad man kopplar på samtidigt)
Tycker det var bra med effekttariffen så man bara behövde betala för extra säkring om man använde det extra utrymmet. Var påväg att öka min bara för att ha det extra utifall man behöver någon gång, men avvaktar nu när man går tillbaka till att behöva betala högre månadsavgift konstant för det.
På det sättet var det bra. Mindre bra att man inte kände att man kunde basta när man ville...Dennan4 skrev:
Jag hade effekttoppar på 3,5 kW i vintras (utom vid exceptionella tillfällen när hantverkarna hade dörrarna öppna under en renovering) men då hade jag natten (ingen effekttariff då) till att värma badtunnan och ladda våra två elbilar. Jag har 20A idag och har funderat på att gå ned till 16A, men det blir väldigt svårt att få till laddning av två bilar och värmning av badtunnan på vintern då.
För min del hamnar jag i en fundering på om säkringsavgiften motsvaras av de ökade kostnaderna för elen, en besparing på 900 kr/år på att sänka från 20A till 16A kommer att leda till att jag måste köra mer förbrukning på andra timmar än de billigaste. Med en ökad elkostnad på 10 öre/kWh pga av val av andra timmar än de billigaste så skulle det inte kosta mer än ett par hundralappar per år.
Men då kommer vi till den svåra frågan, klarar jag effekttopparna när matlagningen sammanfaller med att LLVP kör, när FLVP tillverkar VV och när badtunnan är igång. Skall detta fungera för mig så får jag fortsätta att använda mina script som stänger av LLVP och badtunnan om effekten blir för hög. Jag får dock justera dem lite utifrån att det även är maxströmmen som skall övervakas (jag övervakar även den idag, men bara om elbilsladdningen är igång).
Detta var ett exempel på hur man kan resonera. För min del så är 20A så lite dyrare att det nog inte är värt besväret att bråka om den kostnaden.
För min del hamnar jag i en fundering på om säkringsavgiften motsvaras av de ökade kostnaderna för elen, en besparing på 900 kr/år på att sänka från 20A till 16A kommer att leda till att jag måste köra mer förbrukning på andra timmar än de billigaste. Med en ökad elkostnad på 10 öre/kWh pga av val av andra timmar än de billigaste så skulle det inte kosta mer än ett par hundralappar per år.
Men då kommer vi till den svåra frågan, klarar jag effekttopparna när matlagningen sammanfaller med att LLVP kör, när FLVP tillverkar VV och när badtunnan är igång. Skall detta fungera för mig så får jag fortsätta att använda mina script som stänger av LLVP och badtunnan om effekten blir för hög. Jag får dock justera dem lite utifrån att det även är maxströmmen som skall övervakas (jag övervakar även den idag, men bara om elbilsladdningen är igång).
Detta var ett exempel på hur man kan resonera. För min del så är 20A så lite dyrare att det nog inte är värt besväret att bråka om den kostnaden.
Allvetare
· västkusten
· 128 inlägg
Tveksamt med de laster du beskriver, du och familjen måste troligtvis under kalla vinterdagar komma ihåg att inte köra vissa storförbrukare samtidigt tex tm, tt och mickro samtidigt.
Det går kanske att hantera med att fördela om mellan faserna.
Om du har porslinsäkringar finns det ett enkelt sätt att praktiskt prova: Köp och sätt in 16A säkring.
Om/när du har överlast löser en säkringen ut, ett annat alternativ är att mäta med tångampermeter för att se hur nära du ligger på de olika faserna. Tyvärr får du facit först efter första vintern.
Om du har porslinsäkringar finns det ett enkelt sätt att praktiskt prova: Köp och sätt in 16A säkring.
Om/när du har överlast löser en säkringen ut, ett annat alternativ är att mäta med tångampermeter för att se hur nära du ligger på de olika faserna. Tyvärr får du facit först efter första vintern.
Tänk på att effektavgiften inte är stoppad, den är bara uppskjuten till efter valet vilket gör den till ett klassiskt så kallat NAP - Någon Annans Problem.
Det finns ingen garanti för att effektavgiften aldrig kommer återinföras. Vänta därför tills utredningen är klar (senast 12 april 2027) innan du beslutar om du ska betala en elektriker för att säkra ner, om du inte redan nu kan se att du hinner spara in kostnaden för elektrikern på mindre än ett år förstås.
https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2026/03/krav-pa-inforande-av-effektavgifter-stoppas/
Det finns ingen garanti för att effektavgiften aldrig kommer återinföras. Vänta därför tills utredningen är klar (senast 12 april 2027) innan du beslutar om du ska betala en elektriker för att säkra ner, om du inte redan nu kan se att du hinner spara in kostnaden för elektrikern på mindre än ett år förstås.
https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2026/03/krav-pa-inforande-av-effektavgifter-stoppas/
Men du vet inte heller om det kommer att vara olika avgifter för olika huvudsäkringar. Hos mitt elbolag så flyttade bara effektavgiften över kostnader från överföringsavgiften per kWh till effekttariffen. De fastakostnaderna för säkringsstorleken var orörda (sånär som på inflationsuppräkningen).1 130m2 skrev:Tänk på att effektavgiften inte är stoppad, den är bara uppskjuten till efter valet vilket gör den till ett klassiskt så kallat NAP - Någon Annans Problem.
[länk]
På engelska kallas förresten NAP för SEP (somebody elses problem), det används mycket oftare än NAP.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 951 inlägg
Nej den gör den inte, den löser först vid kraftig överlast, typ 50-100%. Det går inte att använda säkringen som mätinstrument. Man kan ligga på en överlast upp till 40-50 % kontinuerligt.lyckograbben skrev:
Ja, det är enda alternativet om man inte har en elmätare-app som visar strömmen per fas.lyckograbben skrev: