1 419 läst ·
34 svar
1k läst
34 svar
Kan jag säkra ner till 16A?
En mätare på HAN-porten i mätarskåpet kostar mindre än en bra tångamperemätare och den kan göra jobbet medan du sover också, för alla tre faserna samtidigt.Bo.Siltberg skrev:
Har du lite koll på elektronik och programmering gör du en egen för under 100-lappen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Varför citerar du mig, och dessutom hela mitt inlägg då det endast verkar vara det sista stycket du kommenterar? Du skrivet ett allmänt inlägg tycker jag som riktar sig till alla. Jag skrev också elmätar-app.pacman42 skrev:
Jag borde ha citerat er bägge och klippt ihop, jag håller med.Bo.Siltberg skrev:
Jag försökte bara visa på skillnaden mellan det du föreslog och det @lyckograbben föreslog. Dvs, att di förslag hade bättre möjligheter att övervaka strömmen. Samt att det är en billigare lösning också.
Nej det vet man inte heller. Det enda vi vet är att det tillsatts en ny utredning. Därför kan det vara klokt att avvakta med nedsäkring om den inte uppenbart betalar sig innan utredningen är klar.pacman42 skrev:
Det vart en massa blandade svar, allt från självklart till sannolikt inte. Har gått igenom proppskåpet och lasterna verkar vara fördelade på ett bra sätt, samt att BVP inte använt elpatron en endaste gång, trots -20 ute.
Fick tag på en elektriker som kom förbi och utförde ingreppet med kort varsel till låg kostnad. Nu är det bara att hålla tummarna att det funkar. Worst case är att klassa upp igen.
Tack för alla inspel!
Fick tag på en elektriker som kom förbi och utförde ingreppet med kort varsel till låg kostnad. Nu är det bara att hålla tummarna att det funkar. Worst case är att klassa upp igen.
Tack för alla inspel!
Självklart är inte säkringen något mätinstrument, men menar du att förslaget att byta till lägre säkringsstorlek för att se om man skulle klara en nedsäkring av abonnemanget är fel?Bo.Siltberg skrev:
Kan du inte sätta max effekt på elpatronen eller stänga av den helt?Z Zed skrev:Det vart en massa blandade svar, allt från självklart till sannolikt inte. Har gått igenom proppskåpet och lasterna verkar vara fördelade på ett bra sätt, samt att BVP inte använt elpatron en endaste gång, trots -20 ute.
Tack för alla inspel!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Ja, definitivt ja.W Weimik skrev:
Som jag skrev kan man ligga kontinuerligt med en överlast på uppemot 50 % utan att säkringen löser. Men den blir varm, brännhet. I det långa loppet riskerar man värmeskador i säkringshållaren och dess anslutningar.
Dessutom, att ligga på nära gränsen utan att veta om det kommer oundvikligen att visa sig en smällkall vinternatt när bara "lite extra" värme är igång. Det är inte då man vill gå ut och byta en brännhet säkring.
Jag har ingen info om att värmeskadorna på denna bild är orsakad av överlast, men det visar vad som skulle kunna hända.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så man kan inte "prova" genom att säkra ned, det är helt förkastligt. Man måste göra åtminstone som TS gör, en bedömning av sin grundlast. Att sedan vattenkokaren och spisen överbelastar är ok för det är tillfälligt.
Redigerat:
Fast svaret i det här fallet står i trådstarten.
Max effekttopp 4,5 kW under vintern (låter lite men vi får väl tro på det).
Årsenergiförbrukning 9500 kWh/år (låter också lite om det inkluderar hushållsel)
3*16 A säkringar ger ju 11 kW om man tänker resistiva laster.
I genomsnitt, och med bra fas-balansering mellan förbrukare, så är TS inte ens i närheten av kontinuerlig överlast om uppgifterna är korrekta.
Årsenergiförbrukning 9500 kWh/år (låter också lite om det inkluderar hushållsel)
I genomsnitt, och med bra fas-balansering mellan förbrukare, så är TS inte ens i närheten av kontinuerlig överlast om uppgifterna är korrekta.
Uppgifterna är helt korrekta. Är noggrann med uppföljning och vi fick huset energiklassat till klass B i fjol tack vare den väsentligt minskade elförbrukningen efter vi installerade bergvärme. Observera att effekttoppen är enligt Ellevios prissättningamodell, dvs 4,5 över en timme. Momentant lär vi överstiga 4,5 ofta, ex bastuaggregatet är på 8kw, vilket den nog drar i uppvärmningsfas. Då får vi avvakta med matlagning och annat energikrävande just då.M MagHam skrev:Fast svaret i det här fallet står i trådstarten.
Så här skriver Vattenfall
https://www.vattenfalleldistribution.se/elnatsanslutning/min-elanlaggning/valj-ratt-huvudsakring/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.vattenfalleldistribution.se/elnatsanslutning/min-elanlaggning/valj-ratt-huvudsakring/