19 558 läst ·
20 svar
20k läst
20 svar
Funkar större vinkelslip till att kapa tegelstenar och riva murstock?
Skall riva ner delar av en murstock. Vissa tegelstenar behöver kapas och sen finns det en betongklack jag vill bli av med. Teglet är av en rätt hård typ. Bilmaskin (Bosch Phar jag men det går lite väl sakta
Funkar det att köra med en större vinkelslip, typ 230mm och 2100w?
Hur mycket klingor får jag räkna med att det går åt?
Vilken typ av klingor bör jag köpa?
Tacksam för svar
.
Funkar det att köra med en större vinkelslip, typ 230mm och 2100w?
Hur mycket klingor får jag räkna med att det går åt?
Vilken typ av klingor bör jag köpa?
Tacksam för svar
När jag rev golvet i barummet spårade jag med en 125mm klinga, i rutor om 25*25, sen bilade jag bort dom.
Körde med en Dewalt stenklinga, den billigare av dom.
Så det ska säkert gå utmärkt med en 230mm. Ta det lungt när du kör och se till att inte vinka maskinen, blir säkert ett jävla kast om det nyper.
Körde med en Dewalt stenklinga, den billigare av dom.
Så det ska säkert gå utmärkt med en 230mm. Ta det lungt när du kör och se till att inte vinka maskinen, blir säkert ett jävla kast om det nyper.
Att kapa tegelstenar kommer maskinen att fungera utmärkt till. När det gäller att kapa rakt in i befintliga konstruktioner (tex murstock) bör största försiktighet iakttagas - det är lätt att det finns spänningar som gör att maskinen nyper fast och kastar, och det vill man inte vara med om. När det gäller att kapa enskilda tegelstenar så se till att de är fastspända (och det är ingen bra ide att bara stå på dem med foten, utan bättre än så krävs).
Till sågen skall du använda en diamantklinga för betong. Den kommer att skära otroligt effektivt och räcka länge (absolut hela murstocken + otroligt mängder tegelsten). Observera att det kommer att damma ofantliga mycket.
Till sågen skall du använda en diamantklinga för betong. Den kommer att skära otroligt effektivt och räcka länge (absolut hela murstocken + otroligt mängder tegelsten). Observera att det kommer att damma ofantliga mycket.
Dagens underdriftDaniel_N skrev:
Köper klingor billigt på Biltema, har kapat allt möjligt(tegel, marksten, leca) med deras "diamantklinga" och den håller än. Som hemmafixare ser jag inte riktigt behovet att gå på dyrare märkesgrejor när det gäller förbrukningsmaterial till en vinkelslip.
Jag har kört med denna till marksten som säkert är hårdare än tegel:
http://www.jula.se/diamantklingor-123183
Funkar mycket bättre än de stenkapskivor jag använt tidigare.
Jag antar att det är Biltemas motsvarighet som RFL tipsar om, den funkar säkert också bra.
http://www.jula.se/diamantklingor-123183
Funkar mycket bättre än de stenkapskivor jag använt tidigare.
Jag antar att det är Biltemas motsvarighet som RFL tipsar om, den funkar säkert också bra.
Sådär, allt stämde och murstocken är nere.
Dammade det så in i helvete? Check
Blev det lite obehagliga kast ibland? Check
Var jag beredd på det och klarade mig fint varje gång? Check
Räckte en diamantklinga (alpha tools från Bauhaus) och skärde den snabbt? Check
Är vinkelslipar utan mjukstart och autostop på klingan ( Återigen Alphatools från Bauhaus) otrevliga? Check
Behövdes fyra schamponeringar och en balsamering för att bli ren håret trots heltäckande luva? Check
Återigen tack för hjälpen
.
Dammade det så in i helvete? Check
Blev det lite obehagliga kast ibland? Check
Var jag beredd på det och klarade mig fint varje gång? Check
Räckte en diamantklinga (alpha tools från Bauhaus) och skärde den snabbt? Check
Är vinkelslipar utan mjukstart och autostop på klingan ( Återigen Alphatools från Bauhaus) otrevliga? Check
Behövdes fyra schamponeringar och en balsamering för att bli ren håret trots heltäckande luva? Check
Återigen tack för hjälpen
Tips är att blåsa ren maskinen sen, vet en del inte gillar tryckluft men dammsug ren den då, dammet sliter rejält.
/K
/K
Enligt mina erfarenheter kapar en tigersåg tegelsten långsammare, mindre exakt och med grövre snittyta än en vinkelslip med diamantklinga. Däremot kan jag hålla med om säkerhetsaspekten och naturligtvis dammet.Nimajneb skrev:
Givet mina nyfunna erfarenheter med min monsterMakitapendeltigersåg som diagonalkapar lecablock på 15 sekunder så måste väl det ändå gå rätt bra att kapa tegel med tiger? Har inte provat men det måste handla om några få sekunder att ta sig igenom en tegelsten.Daniel_N skrev:
Absolut, det jobbet gör en tiger bra. Det handlade snarare om vilken som gjorde det snabbast (och med högst precision). Dammaspekten talar helt klart för tigern.MathiasS skrev: