Hej!

Har ett gulrör som går från mitt hus till ett teknikrum cirka 20 meter från huset.

Relativt nyligen har jag haft en elektriker här som dragit ny el (trefas) och installerat en liten elcentral i teknikrummet. I efterhand har jag kommit på att jag, om möjligt, skulle vilja dra nätverkskabel ut till teknikrummet också.

Min första fråga är: Jag har hört att man helst inte ska dra el och nätverk i samma rör, men hur stor är faran? Funkar det om man skärmad nätverkskabel för utomhusbruk? Tyvärr är det inte rimligt att gräva ner ett nytt rör för nätverkskabel.

Min nästa fråga är om man får dra och installera nätverkskablar själv, eller om det gäller samma regler som för fasta elinstallationer?

Något annat man bör tänka på? Tack på förhand!

Finns ingen regel att du inte får göra det själv.

• Gilla
oddan
  • Laddar…
P
Du behöver ingen skärmad kabel för en sån sak.
Och när du ändå drar. Dra två och sätt ett dubbel uttag i vardera ändan.
Och varför skicka efter?
Kjell.co, Hornbach, Bauhaus har på hyllan.

Skärmen kan tillföra mer problem än den skyddar emot så kör som sagt skämlöst.

• Gilla
13th Marine och 5 till
  • Laddar…
Om du vill vara extra besvärlig så kan du dra i en slang som du sedan har nätverkskabeln i. Men då är det mest för det mekaniska skyddet. Och ja, passa på att dra 2 kablar så kanske du slipper en framtida switch i teknikrummet. Om du väljer skärmad kabel så se till att den bara är ansluten till jord i ena ändan (matande).

• Gilla
BSOD och 2 till
  • Laddar…
O oddan skrev:
Min tanke är att lägga ned en sådan här (eller liknande) kabel:

[länk]
Ska du kontaktera den i riktiga datauttag så tänk bara på att du ska använda flerkardelig kabel (patchkabel) utan enkardelig installationskabel.

Du riskerar annars att inte få bra kontakt i dina anslutningar mellan kabel och kontakt.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
Fattas det inte ett inte i första meningen😉

• Gilla
Lilak och 2 till
  • Laddar…
A
Min första fråga är: Jag har hört att man helst inte ska dra el och nätverk i samma rör, men hur stor är faran? Funkar det om man skärmad nätverkskabel för utomhusbruk? Tyvärr är det inte rimligt att gräva ner ett nytt rör för nätverkskabel.
Ja du har hört rätt.
Rent tekniskt blir det troligen en avvikelse från
elinstallationsreglerna 444.

Kraftkablar för lågspänning och informationstekniska kablar för klenspänning som är förlagda i samma kanalisation eller är förlagda tillsammans ska installeras i enlighet med fordringarna i avsnitt 444.6

Någon sorts avskärmning eller avstånd behövs egentligen där emellan kraftkabeln och nätverkskabeln men det har inget med fara att göra. Din kraftkabel är ju dubbelt isolerad så den är lika säker som vilken annan kabel som helst.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Om man verkligen vill känna sig säker är det väl fiber som gäller...

• Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Någon sorts avskärmning eller avstånd behövs egentligen där emellan kraftkabeln och nätverkskabeln men det har inget med fara att göra. Din kraftkabel är ju dubbelt isolerad så den är lika säker som vilken annan kabel som helst.
Hej avh67f

Grundorsaken att datakablar finns i skärmat utförande är för att inte sända ut signaler i radiobandet och försvåra för trådlös överföring.

Vi har idag en ökande störnivå på radiobanden, som vi ibland, till exempel, själva kan märka som korta eller långa bortfall av trådlös kommunikation

Titta till exempel på ”Figur B 1. Klassisk störningssituation”, med tillhörande text i dokumentet; ”Stoppa störningar (B-1)”

”Vi beskriver i detta kursavsnitt olika störningssituationer och ger tips om åtgärder. I nästkommande kurs Avstörning och skydd och alla kurser därefter, som bl a behandlar zonindelning, skärmning och filtrering, ger vi mer detaljerade råd om hur man ska konstruera för störningsfrihet, dvs EMC.”
https://www.electronic.se/2021/12/14/stoppa-storningar-b-1/

Redigerat:
  • Gilla
Fotografen och 4 till
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Ja du har hört rätt.
Rent tekniskt blir det troligen en avvikelse från
elinstallationsreglerna 444.

Kraftkablar för lågspänning och informationstekniska kablar för klenspänning som är förlagda i samma kanalisation eller är förlagda tillsammans ska installeras i enlighet med fordringarna i avsnitt 444.6

Man vill ju veta varför dock, vad är det som kan hända? Jag läste någonstans att det finns risk att ett isolationsfel på elkabeln kan föra upp 230/400 V på nätverkskabelns ledare och kontakter. Det låter lite läskigt?

O oddan skrev:
Man vill ju veta varför dock, vad är det som kan hända? Jag läste någonstans att det finns risk att ett isolationsfel på elkabeln kan föra upp 230/400 V på nätverkskabelns ledare och kontakter. Det låter lite läskigt?
Det hjälper nog knappast hur du än gör om du får så kraftig mekanisk skada på rör och kablarna i det att nätverket spänningssätts. En rimlig åtgärd kan vara att som merbanan skrev dra nätverket i en egen slang i det större gemensamma. Är allt vettigt lagt ska det inte vara några problem att lyckas med det. Alternativt får du välja lite kraftigare nätverkskabel avsedd för markförläggning men huvudsaken är att man drar i kablarna vettigt och backar, smörjer osv om det går trögt.

Regler i övrigt som ibland mixar allt från störproblematik till fysisk separation för att undvika skador pga gemensam mekanisk åverkan mm kan du i ditt fall bortse från. Störningar mot nätverket är i princip obefintliga och som sagt undvik skärmad kabel och se upp med det mexitegel nämnde om solid och fintrådiga ledare så går det säkert bra.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Fattas det inte ett inte i första meningen😉
Jo, redigerade ett syftningsfel och istället blev det helt fel 😂

Redigerat:
  • Haha
Lilak
  • Laddar…
O oddan skrev:
Jag läste någonstans att det finns risk att ett isolationsfel på elkabeln kan föra upp 230/400 V på nätverkskabelns ledare och kontakter. Det låter lite läskigt?
Det scenario som existerar är en spik eller spade som kortsluter en 230V fas med ett par i nätverkskabeln.
Om man inte har en ansluten skärmad tp-kabel så är det en väldigt klen ledning för att kunna leda någon större mängd ström till någon av de anslutna nätverksenheterna. Då nätverkskontakterna är galvaniskt frikopplade så gissar jag att det som kommer hända är att det induceras en strömspik som släpper ut den magiska blå röken från något i elektroniken som hanterar nätverksporten. (Det här borde man ju faktiskt testa.) Om skärmen är ansluten kan ju den leda strömmen till jord och då borde en jordfelsbrytare bryta. Eller leda fasen till sidan av skärmen som inte är ansluten, beroende på hur allt är kontakterat så skulle man ju kunna få en lättåtkomlig fas-ledare. Jag skulle nog dra en oskärmad kabel i en slang i röret om man är orolig. Det är otroligt krystade fall för att det skall bli farligt på något sätt.

Jag skulle säga lägg fokus på mekaniskt skydd och skippa skärmen på kabeln så blir det nog bra.

• Gilla
oddan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.