Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Ja, bara plugga i.
Din ”nya” spis behöver inte nolla,
Men det ser ut som nolla finns (otroligt usel bild) och det är bra inför nästa spisbyte.
Protte
Din ”nya” spis behöver inte nolla,
Men det ser ut som nolla finns (otroligt usel bild) och det är bra inför nästa spisbyte.
Protte
Vänta, vad är det vi ser?
Är texten direkt i början den nya?
Från bilden på uttaget går det inte att avgöra om det finns en korrekt ansluten nolla eller om man använt blå till en fasledare. Uttaget ser roterat ut så jag tror att det är ok men mätning skulle vara bättre.
De skitiga bilderna antar jag är befintlig spis.
Är texten direkt i början den nya?
Från bilden på uttaget går det inte att avgöra om det finns en korrekt ansluten nolla eller om man använt blå till en fasledare. Uttaget ser roterat ut så jag tror att det är ok men mätning skulle vara bättre.
De skitiga bilderna antar jag är befintlig spis.
Redigerat:
Den texten stämmer ej överens med den spisen på bilderna.R Raldin skrev:
Ska vi tolka det som att det på bild är gamla spisen, och texten är beskrivning på nya spisen?
Isåfall behöver nya spisen nolla, annars går den troligen sönder. Den gamla behövde ej nolla och har det ej framdraget i sin anslutningssladd (ett stift saknas).
Av bilden på vägguttaget att döma har du nolla framdraget, jag hade dock kontrollmätt att det är nolla och inkopplat även i andra änden, för att inte behöva ersätta den nya spisen med en ännu något nyare.
OBS, Det befintliga spiskablaget går ej att använda till den nya spisen.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Frågeställningen var så dålig att det är nog inte bara att plugga i.
Protte
Protte
Om den nya spisen är köpt i Sverige och inte via något angränsade land så har den ett korrekt sladdställ monterat.
och är det det på bilden så är det utan nolla.
är det däremot så att sladdstället på bilden är nytt så bör man titta mycket noggrannare på anslutningarna
och är det det på bilden så är det utan nolla.
är det däremot så att sladdstället på bilden är nytt så bör man titta mycket noggrannare på anslutningarna
okay en smalspis med glaskeramik finns på tretti i 400V alternativ har ej hittat denna i 230V utförande så troligen är det bara att klappa dit denna.
Men ta och kläm på den oxå inte bara titta, spisen tillverkas i Polen och de har inte riktigt den kvaliteten som vi är vana vid.
jag har kollat reservdels listan och elementspänningen är 230V dvs du behöver nolla vilket du iofs ser ut att ha på bilden (blå sladd på rätt ställe).
Men den verkar komma utan sladdställ så här behöver du köpa till sladd och den vita som är på bild funkar inte.
och någon som vet hur man kopplar detta rätt
möjligt att det finns en ren 400V version då dokumentationen från AMICA i Polen inte är helt entydig
Men ta och kläm på den oxå inte bara titta, spisen tillverkas i Polen och de har inte riktigt den kvaliteten som vi är vana vid.
jag har kollat reservdels listan och elementspänningen är 230V dvs du behöver nolla vilket du iofs ser ut att ha på bilden (blå sladd på rätt ställe).
Men den verkar komma utan sladdställ så här behöver du köpa till sladd och den vita som är på bild funkar inte.
och någon som vet hur man kopplar detta rätt
möjligt att det finns en ren 400V version då dokumentationen från AMICA i Polen inte är helt entydig
Redigerat av moderator:
Hej electroluxaren,
Tack för info!
Antar att samma gäller denna spisen https://www.electroluxhome.se/vitvaror/spis/induktionsspis/eki55951ox/ ?
Har renoverat hela stugan invändigt, nu står bara den gamla fula spisen kvar. Letar efter en 50 spis, rostfri/bostatstål då det inte skulle passa in med resten av köket med en vit spis. Men det verkar fan inte lätt att hitta en som jag bara kan koppla in i befintligt uttag.
Tack för info!
Antar att samma gäller denna spisen https://www.electroluxhome.se/vitvaror/spis/induktionsspis/eki55951ox/ ?
Har renoverat hela stugan invändigt, nu står bara den gamla fula spisen kvar. Letar efter en 50 spis, rostfri/bostatstål då det inte skulle passa in med resten av köket med en vit spis. Men det verkar fan inte lätt att hitta en som jag bara kan koppla in i befintligt uttag.
Klicka här för att svara