Elanslutning V/Hz230/400V 3N~50Hz
Total effekt kW8,9
Säkring, ampere3x16
Sladd monterad/längd (m)? / 1,5

Så här ser min kontakt ut.

Elkontakt med tre fasanslutningar ligger på ett trägolv, sladd monterad och synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Etikett som visar scheman för 380V 3-fas och 2-fas elanslutningar, smutsig med tydliga märkningar för L1, L2, L3 och PE.
    Skapa konto
  • Schematisk bild av en trefasig elkontakt med märkningar för 380V 3~, inklusive L1, L2, L3 och PE anslutningar.
    Skapa konto
Hand som håller en demonterad eluttag i förgrunden med ledningar och vägg i bakgrunden.
Skapa konto
Öppen eluttag utan täckplatta, exponerade kablar och kontakter på en råputsad vägg.
Skapa konto

Det sitter 3 stycken 16 A säkringar för den gamla spisen.

Ja, bara plugga i.
Din ”nya” spis behöver inte nolla,
Men det ser ut som nolla finns (otroligt usel bild) och det är bra inför nästa spisbyte.

Protte

tommib
Vänta, vad är det vi ser?

Är texten direkt i början den nya?

Från bilden på uttaget går det inte att avgöra om det finns en korrekt ansluten nolla eller om man använt blå till en fasledare. Uttaget ser roterat ut så jag tror att det är ok men mätning skulle vara bättre.

De skitiga bilderna antar jag är befintlig spis.

Redigerat:
Mikael_L
R Raldin skrev:
230/400V 3N~
Den texten stämmer ej överens med den spisen på bilderna.

Ska vi tolka det som att det på bild är gamla spisen, och texten är beskrivning på nya spisen?

Isåfall behöver nya spisen nolla, annars går den troligen sönder. Den gamla behövde ej nolla och har det ej framdraget i sin anslutningssladd (ett stift saknas).

Av bilden på vägguttaget att döma har du nolla framdraget, jag hade dock kontrollmätt att det är nolla och inkopplat även i andra änden, för att inte behöva ersätta den nya spisen med en ännu något nyare. :)

OBS, Det befintliga spiskablaget går ej att använda till den nya spisen.

prototypen prototypen skrev:
Ja, bara plugga i.
Din ”nya” spis behöver inte nolla,
Men det ser ut som nolla finns (otroligt usel bild) och det är bra inför nästa spisbyte.

Protte
På riktigt???

Frågeställningen var så dålig att det är nog inte bara att plugga i.

Protte

Hej,

Tack för alla svar!

Ursäkta för flummig frågeställning.

Ja, den kursiva texten i början är till specen på den nya spisen som jag hade tänkt att köpa.

Alla bilder är från den gamla.

P
Om den nya spisen är köpt i Sverige och inte via något angränsade land så har den ett korrekt sladdställ monterat.
och är det det på bilden så är det utan nolla.

är det däremot så att sladdstället på bilden är nytt så bör man titta mycket noggrannare på anslutningarna

Spisen jag har tittat på är en Gram EK 4510-90 X

P
okay en smalspis med glaskeramik finns på tretti i 400V alternativ har ej hittat denna i 230V utförande så troligen är det bara att klappa dit denna.

Men ta och kläm på den oxå inte bara titta, spisen tillverkas i Polen och de har inte riktigt den kvaliteten som vi är vana vid.

jag har kollat reservdels listan och elementspänningen är 230V dvs du behöver nolla vilket du iofs ser ut att ha på bilden (blå sladd på rätt ställe).

Men den verkar komma utan sladdställ så här behöver du köpa till sladd och den vita som är på bild funkar inte.

och någon som vet hur man kopplar detta rätt

möjligt att det finns en ren 400V version då dokumentationen från AMICA i Polen inte är helt entydig

Redigerat av moderator:
Hej electroluxaren,

Tack för info!

Antar att samma gäller denna spisen https://www.electroluxhome.se/vitvaror/spis/induktionsspis/eki55951ox/ ?

Har renoverat hela stugan invändigt, nu står bara den gamla fula spisen kvar. Letar efter en 50 spis, rostfri/bostatstål då det inte skulle passa in med resten av köket med en vit spis. Men det verkar fan inte lätt att hitta en som jag bara kan koppla in i befintligt uttag.

P
detta är ju en ren induktions spis dvs nästa level av matlagning.
så den skall ha nolla fram och den kommer med rätt sladdställ.

Även denna rumän tål att klämmas på innan köp
den undre lådan kan kännas vek

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.