R
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Jag har precis varit nere i källaren och minskat på elpannans maxeffekt från 9 kW till 6 kW.
Får utvärdera hur bra det funkar. Håll tummarna. :)
Att minska effekten kommer bara göra att det tar längre tid att värma vattnet. Ingen energi sparas på det viset.

• Gilla
Sylvek och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det måste finnas andra sätt att få bort några av de 37000kwh också? Det är en hissnande siffra för ett hus så långt söderut.
Vi har två elbilar som uppskattningsvis står för 7500 kWh så det bör räknas bort.

Sedan har vi elburen golvvärme så gott som alltid på i badrum och gästtoa. Ett måste enligt min bättre hälft. Jag har gett upp. Det är inte värt en skilsmässa.

Sedan kan vi såklart täta fönster och dörrar ännu bättre, men det är på g.

Vi är mycket mer medvetna idag än vad vi var för ett år sedan. Duktigare på att släcka, stänga av, fylla maskiner fulla osv. Men huset är stort och det går inte att att spara hur mycket som helst.

Sänkning av varmvattentemperaturen i vvb från 70 till 55 grader, minimal användning av poolpump och ingen poolvärme i år och avstängning av vvc (varmvattencirkulationen) tror jag är de grejer som har minskat vår förbrukning med 10000 kWh.

Men det känns lite grand som att man famlar i blindo eftersom det är svårt att mäta hur mycket olika åtgärder påverkar förbrukningen.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Lancen och 2 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Att minska effekten kommer bara göra att det tar längre tid att värma vattnet. Ingen energi sparas på det viset.
som den där maskinen är byggd gäller det ju att hitta en bra balans mellan det som värmepumpen värmer och när elpatronen skjuter till lite extra. Det borde man kunna göra genom att reglera effekt och start stopptemperaturer.

säger med detta inte emot det du säger. Har man effekttaxa kan det dock vara relevant för elnätspriset.

Ta reda på hur mycket den verkligen drar innan du ändrar något. VVB behöver ju inte värma vattnet. Den varmhåller bara så den drar nog inte särskilt mycket. Jag gissar att du sparar mer el genom att stänga av värmepumpen när du inte behöver värme för att du då minskar värmeförlusterna. VVB klarar ditt varmvattenbehov sommartid.

Jag har motsvarande uppsättning med panna i serie med VVB. Fast jag har pelletspanna istället. Pannan stängs av när det inte behövs värme och så får VVBn själv producera varmvatten sommartid.

K
Tvärtom tror jag att det finns jättemycket energi att spara på att koppla ur den extra beredaren. Enbart förlusterna lär ligga på 3-4 kWh per dygn. Det borde inte vara något problem för CTC-pannan att förse två personer med varmvatten! Ofta finns det en knapp för tillfällig höjning om ni vill kunna ta ett ordentligt badkarsksbad samtidigt

R
MathiasS MathiasS skrev:
som den där maskinen är byggd gäller det ju att hitta en bra balans mellan det som värmepumpen värmer och när elpatronen skjuter till lite extra. Det borde man kunna göra genom att reglera effekt och start stopptemperaturer.

säger med detta inte emot det du säger. Har man effekttaxa kan det dock vara relevant för elnätspriset.
Det är möjligt att jag missar något men det låter orimligt att spara energi på ren el-värmning genom att sänka effekten.

Att det kan finnas andra fördelar med att sänka max-effekten håller jag helt med om. Liksom att se över stopp- och start-temperaturer.

R RoAd skrev:
Det är möjligt att jag missar något men det låter orimligt att spara energi på ren el-värmning genom att sänka effekten.

Att det kan finnas andra fördelar med att sänka max-effekten håller jag helt med om. Liksom att se över stopp- och start-temperaturer.
Nej den teorin har du rätt i. Men det sitter en värmepump på utsidan som laddar denna tank och elpatronen är tänkt att hissa temperaturen på vattnetvattnet i kamröret/genomströmningsslingan innan det lämnar pannan och här kan man ju laborera lite med när elpt går in osv. Tanken har en otät skiljevägg för att underlätta skiktningen i tanken och elpt sitter ovanför denna vägg (plåt), VP värmer huvudsakligen vattnet under plåten.

• Gilla
Eld och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
K Kallebo skrev:
Tvärtom tror jag att det finns jättemycket energi att spara på att koppla ur den extra beredaren. Enbart förlusterna lär ligga på 3-4 kWh per dygn. Det borde inte vara något problem för CTC-pannan att förse två personer med varmvatten! Ofta finns det en knapp för tillfällig höjning om ni vill kunna ta ett ordentligt badkarsksbad samtidigt
Men det är 3-4 KWh som återgår till huset så man förlorar dom inte. Man producerar dom bara med en sämre metod än luftvärmepumpen.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Att mäta är att veta.

Mät hur mycket VVB verkligen drar.
Och som redan sagts. Under eldningssäsongen kommer denna energi huset tillgodo. (Fast med sämre verkningsgrad än det du stoppar in i värmepumpen.)

E Eld skrev:
Ta reda på hur mycket den verkligen drar innan du ändrar något. VVB behöver ju inte värma vattnet. Den varmhåller bara så den drar nog inte särskilt mycket. Jag gissar att du sparar mer el genom att stänga av värmepumpen när du inte behöver värme för att du då minskar värmeförlusterna. VVB klarar ditt varmvattenbehov sommartid.

Jag har motsvarande uppsättning med panna i serie med VVB. Fast jag har pelletspanna istället. Pannan stängs av när det inte behövs värme och så får VVBn själv producera varmvatten sommartid.
Hur mäter jag hur mycket vvb, elpannan och värmepumpsfläkten drar var för sig? Alla dessa apparater är ju ”direktinkopplade”.

Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Hur mäter jag hur mycket vvb, elpannan och värmepumpsfläkten drar var för sig? Alla dessa apparater är ju ”direktinkopplade”.
Om de inte är tillräckligt nya och smarta för att kunna visa detta själva så krävs det ju en del mekande.

E Eld skrev:
Om de inte är tillräckligt nya och smarta för att kunna visa detta själva så krävs det ju en del mekande.
De är alla installerade 2007. Hårdvara och mjukvara verkar vara från 2003-2004.

Jag har en likande setup med en Nibe VVM310 inomhusdel, dockad i serie med en VVB. precis om din så har den en Slinga för varmvatten istället för det omvända med en Varmvattentank och slinga för värmesystemet.
Fördelen som jag fick förklarat av nibe var att man fick ett större utjämningskärl/systemvolym, för värmesystemet. nackdelen lite mindre Varmvatten.

I höstas förra året sprang min VVB läck, fick ju total panik med 2 barn i familjen. Stenhårda direktiv på korta duschar tills allt är bytt mm. Fick tag på en begagnad likadan som pajat, kånkade ner den i källaren, där står den fortfarande oinkopplad. Inte av El-ångest, för den hade inte börjat, utan av lathet. Det vi märkte var att varmvattnet räckte i huvudenheten. Vi har inte stått inför att alla 4 skall in i dusch samtidigt, för det tror jag blir tufft. Och vår 15 åriga dotter, duschar fortfarande längre än jag uppskattar, men det kompenseras av vår 10 åring som duschar betydligt kortare än vad folkhälsomyndigheten uppskattar.
Räddningen var dock att vi strax innan fått ett läckage på bubbelbadkaret, så det var urkopplat.

Er verkar dock ha mindre kapacitet, läste på en gammal test på energimyndigheten att den har kapacitet att ge 89L 40 gradigt varmvatten, niben ligger över 200L . Står även i instruktionsboken att de rekommenderar att inte ha för högt flöde på vatten då det håller ner temperaturen.
Så har ni inte stora behov med badkar/många i hushållet. så är det inte alls omöjligt att ni klarar er utan VVB. Men det blir nog lite snåldusch som gäller. Annars är risken att det är el patronerna som går in.

Och om ni hamnar i en sits att ni måste köra el tillskott för att den skall orka producera varmvatten tillräckligt snabbt, så är det ssannolikt billigare att låta VVB vara kvar. Då producerar du i lugn och ro Varmvatten med värmepumpen. sen låter du VVB bara toppad et sista, samt varmhålla.

En test du kan göra, Spärra el tillskottet helt. (Kanske inte den kallaste dagen), Testa om ni kan klara er med varmvattnet ett par dagar. Börjar det bli kallt, så låt VVB sitta kvar.

Du kan dock inte låta VVB vara inkopplad om du stänger av den. Den ligger sist på slingan. Den kommer sakta bli kall. Då måste du koppla förbi den.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Såg ett test på energimyndigheten. Förlusten i en CU200, som borde vara ganska likt din var 660kWh/år.
Så där har du nog ungefär vad det kostar dig att ha VVB Inkopplad. Lite förenklat, då den kommer jobba lite med att toppa värmen, speciellt när temperaturen går ner. Samtidigt kommer den ju göra det pga av att CTC inte orkar. Sen tror jag rent hypotetiskt att man får tillbaka en del, då sannolikt en större mängd vatten kommer värmas utan el tillskott i CTC om man har denna extra volym, mot om man kör bara CTC.

test
Varmvattenberedare (energimyndigheten.se)

• Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Såg ett test på energimyndigheten. Förlusten i en CU200, som borde vara ganska likt din var 660kWh/år.
Så där har du nog ungefär vad det kostar dig att ha VVB Inkopplad. Lite förenklat, då den kommer jobba lite med att toppa värmen, speciellt när temperaturen går ner. Samtidigt kommer den ju göra det pga av att CTC inte orkar. Sen tror jag rent hypotetiskt att man får tillbaka en del, då sannolikt en större mängd vatten kommer värmas utan el tillskott i CTC om man har denna extra volym, mot om man kör bara CTC.

test
Varmvattenberedare (energimyndigheten.se)
det låter som ett bra tänk. Förlusten är ju dessutom nyttoväxten i huset till samma pris som golvvärme och annan direktverkande el.

slutsatsen av det borde vara att vill man drastiskt minska kostnaden för varmvatten, så måste man förbruka mindre varmvatten, helt enkelt.

• Gilla
Per Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.