Från elcentralen i min gamla villa löper en huvudkabel till en annan elcentral i huset.
Denna är skarvad på ett ställe med en dosa, se bild. Är detta ok enligt reglemente..?
Kan jag i så fall gå vidare från denna dosa till ytterligare en central som jag tänker sätta på övervåningen?
Vit skarvningsdosa på vägg med in- och utgående elkablar, som en del av bostadens elinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det kan nog vara ok som det är.
Om du kan gå på för att mata en central till beror lite på, det ser ut att vara en klen kabel och en liten dosa så det är inte säkert att det går. Ta dit någon som ser över hela anläggningen och hur en utökning kan göras.

• Gilla
Rek
  • Laddar…
Fotografen skrev:
Det kan nog vara ok som det är.
Om du kan gå på för att mata en central till beror lite på, det ser ut att vara en klen kabel och en liten dosa så det är inte säkert att det går. Ta dit någon som ser över hela anläggningen och hur en utökning kan göras.
Instämmer - Är inte den kabeln avsäkrad i skåpet så finns det risk att du belastar den för mycket med ytterligare en central på övervåningen.
Är det däremot avsäkrad kan det ju vara så att du belastar den så pass att säkringen börjar att gå, att säkra upp kan bli omöjligt med tanke på kabelarealen beroende på hur det ser ut idag.

Ta in en elektriker och kika på en vettig lösning för din fastighet. Personligen strävar jag efter att ta bort en Under Central i pannrummet och kan tycka att 3 i samma fastighet bara blir förvirrande.

• Gilla
Rek
  • Laddar…
slacker skrev:
...och kan tycka att 3 i samma fastighet bara blir förvirrande.
Och själv saknar jag minst, en. Det borde varit tre i mitt hus... :) (Fixade inte vettig matning till garaget när tid fanns, och nu är det för sent).

Så förvirringsaspekten beror mycket på säger jag istället. Det beror precis på vem som bor/skall bo i huset. Det finns nämligen allt ifrån folk som behöver hjälp när en automatsäkring löst ut, till de som inte drar sig för att byta central själv.

Så även om det inte finns något egenvärde av många centraler, tvärtom, så kan det trots det vara den bästa lösningen i många situationer.

Men TS behöver ändå mer info för att kunna avgöra om det är rätt/bäst i det här fallet. Hur är det matat, ledningsdimensioner, avsäkring osv. osv.

• Gilla
Rek
  • Laddar…
Har fyra centraler redan...
Blir nog några till. Vill ha jordfelsbrytare på vissa delar av huset och de verkar inte lira så bra med min gamla el, stundtals från 50-talet...

Rek skrev:
Blir nog några till. Vill ha jordfelsbrytare på vissa delar av huset och de verkar inte lira så bra med min gamla el, stundtals från 50-talet...
Ja, då är ju ett tips att se över/riva ut det först. Det kan vara så att det bara är feljordat, eller PEN-skena i de gamla centralerna som gör att JFB inte fungerar. Men det kan naturligtvis också ligga ett mer eller mindre allvarlig jordfel bakom. El som är så gammal kan ha gummisolering (exv. i form av "dödskulo") och denna vill man inte förlita sig på i dagsläget. Det kan i värsta fall räcka att någon drar igen en dörr för hårt för att det exv. skall bli en brandrisk...

• Gilla
Rek och 1 till
  • Laddar…
Dödskulo finns! Även säkert inbyggd sådan. Även "dödsdosor"!
Tillåter budgeten så river jag förstås.
Tills dess ordentligt med brandvarnare och släckare ☺️

Rek skrev:
Varför JFB bara på vissa delar? JFB är bra och ska vara överallt.
JFB lirar jättebra med el från 50 talet om den är hel. Är den inte hel så ska den stängas av och åtgärdas.

Protte

• Gilla
Rek och 1 till
  • Laddar…
prototypen skrev:
Varför JFB bara på vissa delar? JFB är bra och ska vara överallt.
JFB lirar jättebra med el från 50 talet om den är hel. Är den inte hel så ska den stängas av och åtgärdas.

Protte
Njae, även om jag i princip håller med dig så finns det några fall där den inte "lirar" även om den är hel. Ett sådant fall är om man exv. har centraler med PEN-skena. Alltså inte har separat noll och jordskena. I det fallet så krävs det centralbyte innan man kan installera JFB, utan att det behöver vara något direkt "fel" på anläggningen som sådan.

Själv så hade jag ju då satt upp centralbyte högt på dagordningen, högst tom, men det är ju en lite extrem hållning. Det medger jag.

• Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
Min gamla huvudcentral, 60-tals, har jord och nolla på samma. Att byta ut den, inbyggd och fin som den är, tar säkert ett par dagar... Mucho dinero!
På sikt hoppas jag kunna utlokalisera all el till moderna undercentraler och därmed sätta "gamlingen" ur spel.
Tänker att jag inte vill ha mina fyra frysar på JFB men det kanske är gammalmodigt att tänka så.

Redigerat:
Japp det är det.
Grannens frysboxsäkring gick och ingen märkte något förrän.....
Morsans stickpropp till frysen "brann", men hon var mera allert och hann rädda undan.
Morsans kylskåp fick naturligtvis termostatfel under deras semester, två gånger.
Men JFB har inte orsakat någon förstörd mat.

Är du rädd om frysarnas innehåll så är det många ggr bättre med ett temperaturlarm som tar ALLA felfall.
Skaffa reservelverk också.

Protte

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.