Garderobssnickarn
Medlem
· Västra götaland
· 152 inlägg
Garderobssnickarn
Medlem
- Västra götaland
- 152 inlägg
Hej!
Köpte en beg klippo för något år sedan.
Tänkte köpa ny kniv nu, men blev fundersam på om fel kniv sitter på nu.
Nu är det ca 2,5-3cm mellan kniven och kåpan.
Kniven är ca 48cm i diameter. Men jag skulle precis få in en 53cm kniv.
Vad bör avståndet mellan kniv och kåpa va?
Köpte en beg klippo för något år sedan.
Tänkte köpa ny kniv nu, men blev fundersam på om fel kniv sitter på nu.
Nu är det ca 2,5-3cm mellan kniven och kåpan.
Kniven är ca 48cm i diameter. Men jag skulle precis få in en 53cm kniv.
Vad bör avståndet mellan kniv och kåpa va?
Bästa svaret
Rakt svar är minst 5mm.Garderobssnickarn skrev:
Kniven klipper gräset endast på den yttre delen av bladet så inga egentliga problem att ha en 48cm kniv på en ett 53cm chassi.
Hade varit bra att veta vad för Klippo det är, bild bäst annars modell och år. Tex så har jag en Comet 2002 som har en lägre kåpa (mer som de tidigare G7 självgångare, äldre Excellent). Klippo byte kåpa ett par år senare, ”högre”.
Med det sagt, samma kniv 48 eller 53 cm går olika bra beroende på chassi. På min Comet 2002 satt en kniv som rev upp en massa skit, hade jag flyttat den till en av mina nyare, hade den passat bättre.
Sen är det oxå tycke o smak när man väljer en kniv till en Klippo, en del föredrar knivtallrik(bra på låga chassi) o andra cross-cut eller annan mulcherkniv (om du nu inte har en Brilliant eller Cobra, som har uppsamlare
Lite info här
https://www.reservdelaronline.se/bl...kniv-ska-jag-ha-till-min-klippo-graesklippare
Garderobssnickarn
Medlem
· Västra götaland
· 152 inlägg
Garderobssnickarn
Medlem
- Västra götaland
- 152 inlägg
Tack!R RobbanMar skrev:Rakt svar är minst 5mm.
Kniven klipper gräset endast på den yttre delen av bladet så inga egentliga problem att ha en 48cm kniv på en ett 53cm chassi.
Hade varit bra att veta vad för Klippo det är, bild bäst annars modell och år. Tex så har jag en Comet 2002 som har en lägre kåpa (mer som de tidigare G7 självgångare, äldre Excellent). Klippo byte kåpa ett par år senare, ”högre”.
Med det sagt, samma kniv 48 eller 53 cm går olika bra beroende på chassi. På min Comet 2002 satt en kniv som rev upp en massa skit, hade jag flyttat den till en av mina nyare, hade den passat bättre.
Sen är det oxå tycke o smak när man väljer en kniv till en Klippo, en del föredrar knivtallrik(bra på låga chassi) o andra cross-cut eller annan mulcherkniv (om du nu inte har en Brilliant eller Cobra, som har uppsamlare
Lite info här
[länk]
Här kommer bilder.
Medlem
· Kalmar, Småland
· 69 inlägg
WOW... så "stor" motor som en Honda GCV190-motor - dvs 190cc motor - har jag aldrig någonsin sett monterad på en klippo. Undrar vad den modellen kan heta och vad det kan vara för årsmodell? Att den är en PRO-modell säger väl nästan sig självt. Drift?
Har själv en Excellent H från 2019 och på den sitter det en GCV140-motor.
Redigerat:
På min Klippo sitter en 190cc B&S-motor.Karl webmaster Johansson skrev:
WOW... så "stor" motor som en Honda GCV190-motor - dvs 190cc motor - har jag aldrig någonsin sett monterad på en klippo. Undrar vad den modellen kan heta och vad det kan vara för årsmodell? Att den är en PRO-modell säger väl nästan sig självt. Drift?
Garderobssnickarn
Medlem
· Västra götaland
· 152 inlägg
Garderobssnickarn
Medlem
- Västra götaland
- 152 inlägg
Kan ju hända att motorn är bytt någongång.Karl webmaster Johansson skrev:
Japp den har drift.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 367 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 367 inlägg
Den verkar ha levt ett hårt liv. Kniven är totalt utsliten och förstärkningsribborna i det gjutna chassit är avbrutna på flera ställen, hur man nu lyckats med det då det är utanför själva klipputrymmet.
Vad jag vet satt det bara den stora Hondamotorn på klipparen med största kåpan. Att kniven ser så liten är är därför den borde bytts för evigheter sedan. Troligen skadats ordentligt många gånger och slipats ner istället för att köpa ny.
Edit: Det är iaf en av de dyrare proffsmodellerna som mest såldes till dagligt bruk. Modellen som tidigare hade tilläggsnamnet "kommun" på 1970- och 1980-talen. Avvibrerat handtag och lösa sidoskydd i stål, bl a. Övriga förstärkningar har varierat genom åren.
Jag har en med den mindre kåpan, GCV135-motor och den hette Pro 4 i början på 2000-talet.
Vad jag vet satt det bara den stora Hondamotorn på klipparen med största kåpan. Att kniven ser så liten är är därför den borde bytts för evigheter sedan. Troligen skadats ordentligt många gånger och slipats ner istället för att köpa ny.
Edit: Det är iaf en av de dyrare proffsmodellerna som mest såldes till dagligt bruk. Modellen som tidigare hade tilläggsnamnet "kommun" på 1970- och 1980-talen. Avvibrerat handtag och lösa sidoskydd i stål, bl a. Övriga förstärkningar har varierat genom åren.
Jag har en med den mindre kåpan, GCV135-motor och den hette Pro 4 i början på 2000-talet.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Altan - avstånd reglar för att skruva kjol
Altan & Uteplats -
Klippo gräsklippare köpes - EJ renoveringsobjekt
Köpes, Hyres & Bytes -
Hur sätter jag första glespanelen - avståndet?
Byggmaterial & Byggteknik -
Wc-fixtur: Avstånd vägg till 110-rör wc + längd pex-rör ur vägg?
Badrum -
Avstånd - strömbrytare till högskåp badrum
El