Har tegelväggar med luftspalt(ca 5 cm) mellan samt med puts på utsida och insida.
Endel väggar är lecablock med luftspalt och sen tunnare lecaablock (7 cm ca) samt puts både ute och inne.

Utifrån och in:
Puts-tegel-luft-tegel-puts och
Puts-leca-luft-leca-puts

Har en ide´att man i framtiden kan ta och spruta in lös isolering mellan väggarna...

Skulle det fungera tror Ni och vad heter den isoleringen man annvänder?
Har läst att man kan spruta in isolering på tak men kan man göra det i väggar eller "packas" det ihop för mycket?
Någon annan ide´ ?
Sätta något utanpå huset vill jag helst inte då det är rätt nyputsat..

Tacksam för synpunkter!

Min morbror sprutade in frigolitkulor i sin Puts-tegel-luft-tegel-puts väggar.
Det blev bra enligt honom.
Fast några år senare så isolerade han utsidan av huset med.

Luftspalten ska hjälpa väggarna att hålla sej torra och den har ofta klumpar med bruk i spalten och med det ej helt öppen och fritt att fylla in jämt.
Har läst på danska sidor om isolering fyllningar som orsakade kallare utsida och frysskador i utvändig puts. Vet dock ej tjockleken på väggarna som blivit isolerade och sen skadade. Kan ha varit isoleringsmaterial som kunde hålla på fukten.
Ibland kan det vara viktigare att ta värmeförluster och ge väggen möjlighet att torka snabbt efter regn - torr material isolerar bättre. Vet dock ej vart gränsen går. Undersök noga innan du bestämmer dej ....
gaia

Tack för svar, har kollat runt mkt nu och det känns ju mkt osäker att isolera som jag tänkt att göra.
Vi har ju oftast fuktigt klimat härnere på österlen också...
Utom nu när det är svinkallt och jag vill linda in hela huset i bomull...
Tack för råd!

B
gärna lecakulor. men ej skum. det ska få va luft i spalten

Jag skulle nog "linda in" huset. Med frigolit och puts. Då blir du nöjd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.