jag tänker ta bort isoleringen på vinden i en stuga från 70-talet. Takplåten är lagd direkt på takstolarna och isoleringen är lagd horisontellt mot innertaket.
Från rummet sett, består taket av
- 10mm furu
- diffspärr
- luftspalt
- 70 mm cellplast
- 30 mm mineralull med pappovansida
- korrugerad ”asfabord”

Kan det funka att bara byta det befintliga till mineralull och vindduk?

• Gammal vind med träbjälkar och tak i dåligt skick, isolering och skräp på golvet, med ljusstrimma ovanifrån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Mikael0630 skrev:
jag tänker ta bort isoleringen på vinden i en stuga från 70-talet. Takplåten är lagd direkt på takstolarna och isoleringen är lagd horisontellt mot innertaket.
Från rummet sett, består taket av
- 10mm furu
- diffspärr
- luftspalt
- 70 mm cellplast
- 30 mm mineralull med pappovansida
- korrugerad ”asfabord”

Kan det funka att bara byta det befintliga till mineralull och vindduk?
Cellplast vill man ju helst inte ha i taket, det blir som hett tuggummi om det börjar brinna !
Mineralull och vindduk kan nog funka som alternativ då ju har ångspärr redan

Jag skulle funderat på en kondensduk mot plåttaket också - känns som att det kan droppa en del vatten därifrån annars ?

När jag höll på med ett liknande projekt så upplevde jag att det var svårt att få fatt i ett enhetligt svar. Jag tror jag konstaterade att antingen mineralull och diffspärr eller cellulosa och ångbroms var de bästa alternativen. Men om takfotsventilation skulle finnas eller inte vid ångbromsaternativet hade jag två experter som tvistade om. Kanske har det klarnat om man läser på mer nu. Källan till vettig info var ju då SP (numer ri.se). Men vad du än gör, en klok investering är en fuktmätare, t.ex. kopplad till en smart hub, så får du ett pushmeddelande om luften blir för fuktig.

K KTM950 skrev:
När jag höll på med ett liknande projekt så upplevde jag att det var svårt att få fatt i ett enhetligt svar. Jag tror jag konstaterade att antingen mineralull och diffspärr eller cellulosa och ångbroms var de bästa alternativen. Men om takfotsventilation skulle finnas eller inte vid ångbromsaternativet hade jag två experter som tvistade om. Kanske har det klarnat om man läser på mer nu. Källan till vettig info var ju då SP (numer ri.se). Men vad du än gör, en klok investering är en fuktmätare, t.ex. kopplad till en smart hub, så får du ett pushmeddelande om luften blir för fuktig.
Jag har en mätare och under hösten har det varit 70-100% uppmätt fukt. Det är konstant högre fukthallt under taket än utomhus.

Låter ju lite för högt. Lite knepig takkonstruktion också i och med plåt på takstolar. Lär ju vara samma temp som utomhus när det är kallt ute (binder inte mycket fukt) och varmt på sommaren. Rimligen finns det väl bara följande möjligheter att åtgärda det på vad jag kan se:

1 Öka ventilationen på vinden. Gamla tidens lösning och kan vara svårt att få ner fuktigheten t.ex. under ruggiga perioder.

2 Minska tillförseln av fukt. Men här kommer det ju troligen utifrån och då måste man täppa till vilket kan ge problem eftersom fukten inte vädras ut (i kombination med att vinden är väldigt kall). Finns ju många trådar där husägare minskat ventilationen i kallvindar med gott resultat. Eller ännu hellre har variabel ventilation.

3 Öka temperaturen med en värmeslinga, kanske i kombination med p 2. Typ trygghetsvakten. Men här kan man ju undra hur det ska fungera för visserligen kan varm luft binda mer fukt men samtidigt är ju taket iskallt. Borde ju bli kondens under vissa perioder på både takstolar och plåt.

4. Avfukta luften mekaniskt. Då måste luftningen tas bort i princip. Är kanske den bästa lösningen men frågan är om det går att få tätt nog? I uteluftventilerade krypgrunder är det ju standardlösningen men samtidigt är ju inte en vind samma sak som en grund.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Varför byta det befintliga?

Den vinden ligger vidöppen för gnagare. De älskar isolering att boa i, och gnaga gångar så vinden kan spela fint rätt igenom isoleringen.

Bortsett från gnagareländet, och den oförklarliga önskan att byta isoleringsmtrl, så kan du använda vad som. Isoleringen behöver vindtätas på ovansidan, och den takkonstruktionen behöver vara öppen och luftig för att kunna hantera/ventilera bort all kondens som alltid blir.
Iom att det är ett låglutande tak så är det antagligen en hel del kondensdropp från bärreglarna. Huvudsakligen på den nedre halvan av taket. Följaktligen behöver isoleringen kunna hantera en del kondensdropp. Klassisk spånisolering eller halm fungerar bra, 10-20 cm tjocklek lär nog behövas överst bara för att kunna hantera droppet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.