Larsa Larsa skrev:
Vi har inte ens blivit tillfrågade då man byggde.
Märkte ni inte att det byggdes på ert område?

F Falckman skrev:
annars blir det stöld
Hur skulle detta någonsin kunna bli stöld? Existerar verkligen ingen motpart kan ju inte motparten lida skada och hur som helst orsakar väl inte TS någon besittningsrubbning? Även rekvisitet olovligen bör väl falla om det inte finns någon som kan ge eller neka lov?

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
K Kane skrev:
Märkte ni inte att det byggdes på ert område?
Som sagt är det inte i anslutning till landfastigheten, och det var så länge sen att det inte var så lätt att kolla upp fastighetsgränser mm. Nu är det ju tvärenkelt att få en karta över alla områden. Är en huvudfastighet som inkluderar 5 andra ytor på annat håll (vatten och annat), samt ett 20-tal samfälligheter (nätgistplatser, båtplats, torvtäkt, fiskevatten mm). Så vi hade inte koll då, jag upptäckte detta för ett antal år sen men då var verksamheten avvecklad.

JanneJanne123
Bra att det förtydligades, men en brygganläggning för mig är något man brygger i, tex öl, så jag läste 75% av tråden i tron att vi talade om ett övergivet bryggeri…

• Gilla
  • Haha
Jormen och 20 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Hur skulle detta någonsin kunna bli stöld? Existerar verkligen ingen motpart kan ju inte motparten lida skada och hur som helst orsakar väl inte TS någon besittningsrubbning? Även rekvisitet olovligen bör väl falla om det inte finns någon som kan ge eller neka lov?
Jag utgår från att egendomen ägs av någon och att TS inte känner till vem denne är. Om egendomen verkligen är övergiven är det så klart en annan sak. Men i sammanhanget är det som jag förstå saken så att någon byggt en brygga på TS fastighet och TS vet inte vem denne någon är och nu vill TS veta om TS kan nyttja bryggan/byggnaden. Ockhams rakkniv ger då vid handen att godset mest troligt är ägd av någon (inget talar egentligen för att det är övergivet annat än att TS inte vet vem som ägare det), beroende på bryggan/byggnadens värde och mständihgeterna kring hur den hamnat på TS mark och hur länge den varit där kan TS möjligen göra ett laga fång genom res derilicta. Men om resonemangen tom res derilicta inte är tillämpligt kan TS inte göra ett laga fång och uppenbarligen har ts i vart fall ett likgitlighetsuppsåt vad avser stöld. Eftersom TS tar något som TS vet att TS inte äger, istället för att TS tar reda på vems om äger det och försöker att exempelvis köpa brygganläggningen.

JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Bra att det förtydligades, men en brygganläggning för mig är något man brygger i, tex öl, så jag läste 75% av tråden i tron att vi talade om ett övergivet bryggeri…
Det gör vi kanske? :o Det skulle förklara varför TS ibland kallar det för byggnad och ibland brygganläggning ;)

F Falckman skrev:
Eftersom TS tar något som TS vet att TS inte äger,
Fast tar TS något? När sker besittningsrubbningen? När TS kliver upp på bryggan? När TS använder bryggan för att bada en gång? När TS använder bryggan för att bada regelmässigt? När TS renoverar bryggan?

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
När TS hyr ut bryggan.

Frågan är om någon part kan bevisa någon äganderätt för bryggan? TS kan ju påstå att han är ägaren , då måste någon motbevisa om bryggan ska tas i anspråk igen.

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Om jag förstår saken rätt kommer man bara åt bryggan sjövägen från TS fastighet. Bryggan är ett svartbygge och sannolikt olovlig ur strandskyddsperspektiv. Därtill är den som känt inte TS egendom.

Det låter som goda skäl att inte försöka kapitalisera på den, oavsett vems fastighet den ligger på.

• Gilla
Falckman
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag skulle vilja hävda att de flesta byggnader och bryggor utom detaljplanerat område inte har "Godkännande" eller bygglov (nya bostadshus har det oftast men komplementbyggnader, bodar och garage brukar byggas fritt och utan inblandning av myndigheter)
Vad man gör och vad man får brukar man hitta i olika böcker.
Strandskyddet är väldigt effektivt. Det gäller överallt och hindrar en för att bygga eller göra någonting i stort sett 100m från vattnet och 100m ut i vattnet.
Desto längre bort från civilisationen desto större byggnader och desto fler bryggor....

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
Man får bygga en enkel brygga på annans vattenområde. Men detta är en stor rackare. Och man får absolut inte bedriva kommersiell verksamhet på annans vattenområde, vilket det tidigare gjordes.

Vi har inte ens blivit tillfrågade då man byggde.
Du får knappt.rasta hunden inom strandskyddet. Så för att bygga bryggan krävs garanterat dispens. Jag har svårt att se att man får bygga på någon annans mark.
Förresten, flytbrygga 50m ut kräver dispens. Du måste ut över 100m för att komma undan strandskyddet.

F Falckman skrev:
Jag utgår från att egendomen ägs av någon och att TS inte känner till vem denne är. Om egendomen verkligen är övergiven är det så klart en annan sak. Men i sammanhanget är det som jag förstå saken så att någon byggt en brygga på TS fastighet och TS vet inte vem denne någon är och nu vill TS veta om TS kan nyttja bryggan/byggnaden. Ockhams rakkniv ger då vid handen att godset mest troligt är ägd av någon (inget talar egentligen för att det är övergivet annat än att TS inte vet vem som ägare det), beroende på bryggan/byggnadens värde och mständihgeterna kring hur den hamnat på TS mark och hur länge den varit där kan TS möjligen göra ett laga fång genom res derilicta. Men om resonemangen tom res derilicta inte är tillämpligt kan TS inte göra ett laga fång och uppenbarligen har ts i vart fall ett likgitlighetsuppsåt vad avser stöld. Eftersom TS tar något som TS vet att TS inte äger, istället för att TS tar reda på vems om äger det och försöker att exempelvis köpa brygganläggningen.

Det gör vi kanske? :surprised: Det skulle förklara varför TS ibland kallar det för byggnad och ibland brygganläggning ;)
Jag undrar fortfarande hur ägarbilden ser ut.

Bananskalare Bananskalare skrev:
Du får knappt.rasta hunden inom strandskyddet. Så för att bygga bryggan krävs garanterat dispens. Jag har svårt att se att man får bygga på någon annans mark.
Förresten, flytbrygga 50m ut kräver dispens. Du måste ut över 100m för att komma undan strandskyddet.
Jag får både ha fårhage och rasta mig själv och mina djur innom strandskyddet.

Bygglov är inte beroende av att man äger marken, det går att söka bygglov även på annans fastighet.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:

Bygglov är inte beroende av att man äger marken, det går att söka bygglov även på annans fastighet.
F fribygg skrev:

Du får söka bygglov men du får inte bygga på någon annans fastighet.

Det kan ja funnits en viss överdrift. Har du någonsin frågat om du får ha djuren där? Om man inte frågar kan man inte få ett nej. Fast jag skulle bli rädd om jag plötsligt får ett brev där det bara står nej och skickat från kommunen....

Jag tycker den här tråden är lite långsökt...

Jag hade nog hävdat att bryggan tillhör markägaren där den ansluter till fastlandet.

/ATW

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.