26 756 läst ·
143 svar
27k läst
143 svar
Kan jag göra anspråk på byggnad på min mark?
Andra ordet i tråden är ”Byggnad” det går nog att förutsätta att en byggnad har en dörr. Skulle den saknas kan lappen appliceras på annan plats.
är det en flytebrygga övergiven och oanvänd så kanske det skulle gå att köra en fuling genom att kontakta polisen och anmäla de som upphittat föremål (islossningen kan ju ha gjort så den slitit sig och strandat på din mark) och sedan säga till polisen att hör igen ägare av sig med en förlustanmälan kan jag gärna ta hand om den
Produkter som diskuteras: "stenkistor"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Jag förstår inte riktigt problemet. Huruvida rivning är din önskan. Det är ju bara att börja bruka byggnaden, och eller bryggan. Det är ju väldigt mycket svårare för en motpart att hävda att du använder "deras" byggnad. Frågan blir ju: "och vad i helsike gör din byggnad på hans tomt"?Larsa skrev:
Ägde du fastigheten när bryggan uppfördes? Finns bygglov? Vad vill du göra med bryggan?Larsa skrev:
Ja vi har ägt fastigheten i många år innan. Har innan inte haft ngt intresse av den platsen, men nu funderar jag på om man inte skulle kunna fixa till och hyra ut lite båtplatser. Står ju bara och förfaller som det är nu
Äger du strand och vatten, eller bara vatten där bryggan är? Om bara vatten finns undantag för strandfastigheten att få ha brygga på ditt vatten. (7§ 2 kap. Lag med särskilda bestämmelser om vattenverksamhet)
Men som någon var inne på tidigare krävs förstås ändå strandskyddsdispens och anmälan om vattenverksamhet vid uppförandet.
Men som någon var inne på tidigare krävs förstås ändå strandskyddsdispens och anmälan om vattenverksamhet vid uppförandet.
Äganderätt över vattenområden är inte lika entydigt som landområden. Du kan tex aldrig hindra en båt att åka på "ditt" vatten. Inte heller att ankra. När vi kommer till bojar blir det mer gråzon... Ägande av vatten har historiskt mest handlat om rätt till fiske, så lagstiftningen speglar det.Larsa skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Men du äger marken huset står på? Eller bara vattnet?
Hur kommer det sig att det står en bygnad där från första början? Någon måste ha godkänt det
.tänk på att du kanske behöver ansöka om att få bygga en brygga...
Hur kommer det sig att det står en bygnad där från första början? Någon måste ha godkänt det
.tänk på att du kanske behöver ansöka om att få bygga en brygga...
Man får bygga en enkel brygga på annans vattenområde. Men detta är en stor rackare. Och man får absolut inte bedriva kommersiell verksamhet på annans vattenområde, vilket det tidigare gjordes.
Vi har inte ens blivit tillfrågade då man byggde.
Vi har inte ens blivit tillfrågade då man byggde.
Hur vet du att det inte är din brygga då ... ? Du kanske jagar din egen svans. En bryggaed stenkistor lär ju ha varit där från början.