Vill ansluta en bänkdiskmaskin utan att göra hål i bänk eller skåp och hoppas att man kanske skulle kunna få till en anslutning på kallvattensidan här under spårskruven/proppen på bilden.
Är det möljigt eller är det någon blindpropp som sitter där?
Kan man säga något om vilken gänga det är i "hålet".
/Knut
Är det möljigt eller är det någon blindpropp som sitter där?
Kan man säga något om vilken gänga det är i "hålet".
/Knut
Inget svar på din fråga men enligt denna tråd så kan du ta bort proppen vid kallvattnet och sätta en kulventil där. Ser knappast vackert ut, men ansluta diskmaskinen kan du göra.
https://www.byggahus.se/forum/threads/diskmaskinsuttag-pa-blandaren.218560/
https://www.byggahus.se/forum/threads/diskmaskinsuttag-pa-blandaren.218560/
Det var ju ett väldigt bra svar på frågan. Man kan ansluta. Det verkar dessutom vara "standard" gänga. Dessutom är kranen på bilden identisk med min. Kanske inte så snyggt med slang sådär men det spelar mindre roll. Slipper ju diska för hand. Man kan ju kanske komplettera med en 90graders böj så inte slangen pekar rakt upp.
Det stora problemet är nu om man efter många år kan få ur pluggen som bara har ett spår utan att bryta sönder allt och vilken storlek det är på gängan. Antar att det är lin eller gängtejp för dessa kopplingar?
Det stora problemet är nu om man efter många år kan få ur pluggen som bara har ett spår utan att bryta sönder allt och vilken storlek det är på gängan. Antar att det är lin eller gängtejp för dessa kopplingar?
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 794 inlägg
Det finns köksblandare med inbyggd anslutning för bänkdiskmaskin. Osäker på var jag set det, men det borde gå att söka.
Man har den vanliga avstängningsvippan på framsidan av blandaren och en koppling på baksidan.
Man har den vanliga avstängningsvippan på framsidan av blandaren och en koppling på baksidan.
Moderator
· Stockholm
· 57 794 inlägg
Fast inser efter googling att de ör avsedda för enhålsmontage, så det passar kanske inte så bra i ditt fall.
Det kan gå att nyttja det högra hålet för det men lite osäker.
Vad jag dock är säker på att du i annat fall kan byta till en FMM-blandare.
Mittenhålet är en G15/R15gänga där du kan montera en vilnkelballofix (eller annat märke)!
Det blir lite dyrare men fungerar!
Vad jag dock är säker på att du i annat fall kan byta till en FMM-blandare.
Mittenhålet är en G15/R15gänga där du kan montera en vilnkelballofix (eller annat märke)!
Det blir lite dyrare men fungerar!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ska inte vara några konstigheter.K knutknop skrev:Vill ansluta en bänkdiskmaskin utan att göra hål i bänk eller skåp och hoppas att man kanske skulle kunna få till en anslutning på kallvattensidan här under spårskruven/proppen på bilden.
Är det möljigt eller är det någon blindpropp som sitter där?
Kan man säga något om vilken gänga det är i "hålet".
/Knut
1/2"-gänga där under.
Kan du stänga av vattnet till blandaren på enkelt sätt?
Köp denna, den bör med största sannolikhet passa.
RSK:
8542848
Hittar den billigast här:
https://www.hornbach.se/p/vattenutt...MI6qX1h9rykwMVpAqiAx0gvwf0EAQYAiABEgKH0fD_BwE
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

