Vill ansluta en bänkdiskmaskin utan att göra hål i bänk eller skåp och hoppas att man kanske skulle kunna få till en anslutning på kallvattensidan här under spårskruven/proppen på bilden.

Är det möljigt eller är det någon blindpropp som sitter där?

Kan man säga något om vilken gänga det är i "hålet".

/Knut
 
  • Bild (2).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det var ju ett väldigt bra svar på frågan. Man kan ansluta. Det verkar dessutom vara "standard" gänga. Dessutom är kranen på bilden identisk med min. Kanske inte så snyggt med slang sådär men det spelar mindre roll. Slipper ju diska för hand. Man kan ju kanske komplettera med en 90graders böj så inte slangen pekar rakt upp.

Det stora problemet är nu om man efter många år kan få ur pluggen som bara har ett spår utan att bryta sönder allt och vilken storlek det är på gängan. Antar att det är lin eller gängtejp för dessa kopplingar?
 
Det finns köksblandare med inbyggd anslutning för bänkdiskmaskin. Osäker på var jag set det, men det borde gå att söka.

Man har den vanliga avstängningsvippan på framsidan av blandaren och en koppling på baksidan.
 
Fast inser efter googling att de ör avsedda för enhålsmontage, så det passar kanske inte så bra i ditt fall.
 
Det kan gå att nyttja det högra hålet för det men lite osäker.
Vad jag dock är säker på att du i annat fall kan byta till en FMM-blandare.
Mittenhålet är en G15/R15gänga där du kan montera en vilnkelballofix (eller annat märke)!
Det blir lite dyrare men fungerar! IMG_0988.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
K knutknop skrev:
Vill ansluta en bänkdiskmaskin utan att göra hål i bänk eller skåp och hoppas att man kanske skulle kunna få till en anslutning på kallvattensidan här under spårskruven/proppen på bilden.

Är det möljigt eller är det någon blindpropp som sitter där?

Kan man säga något om vilken gänga det är i "hålet".

/Knut
Det ska inte vara några konstigheter.
1/2"-gänga där under.

Kan du stänga av vattnet till blandaren på enkelt sätt?

Köp denna, den bör med största sannolikhet passa.
RSK:

8542848​


Hittar den billigast här:
https://www.hornbach.se/p/vattenutt...MI6qX1h9rykwMVpAqiAx0gvwf0EAQYAiABEgKH0fD_BwE

1776357306124.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Solvskaftet
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.