12 104 läst ·
68 svar
12k läst
68 svar
Kan jag elda med vedträn?
Det var ju synd. Var köper kan koksen? En del lokala lastbilar kör ju dit ner men det förutsätter ju att leverantören är längs deras rutt.M Matslax skrev:
Dett går att köpa koks på säck lite varstans.
Han som "langar" till mig köper på en lastbilscentral i Wrocklaw.
Är säckor om 50 liter på pall.
Slänger på kokset när det är fin glödbädd i kaminpannan.
Men man måste vara försiktig med mängden och med luften.
Kan bli så varmt att rostern smälter ... sägs det
Han som "langar" till mig köper på en lastbilscentral i Wrocklaw.
Är säckor om 50 liter på pall.
Slänger på kokset när det är fin glödbädd i kaminpannan.
Men man måste vara försiktig med mängden och med luften.
Kan bli så varmt att rostern smälter ... sägs det
Ramlade på den här tråden. Skulle försiktigt vilja fråga om det finns rättsrisker i mitt fall:Claes Sörmland skrev:
Vi kan ju ta hur den lagliga vägen är också efter att vi har gått igenom att möjliga metoder för att fuska:
1. Du gör en anmälan om nyinstallation av eldstad hos kommunen. Kommunen vill se installationsbeskrivning och papper på hur mycket eldstaden släpper ut och var den ska installeras i huset. Om allt går väl får du startbesked och den som kommunen utser ska göra en installationsbesiktning innan du tar den i bruk. I många kommuner använder man det företag som man har upphandlat för t ex brandskyddskontrollen, de som ofta kallar sig för "sotare".
2. Efter installationsbesiktningen gett klartecken så har du rätt att elda.
Ibland kan det vara pragmatiskt att ta kontakt med den som ska göra installationsbesiktningen och köpa konsulttjänster från den före steg 1 ovan. Ofta "sotaren". Ibland kan det vara bra att kolla skorstenspipan också, t ex trycka den. Men det är egentligen inte så det är tänkt att fungera utan installationsbesiktigaren kommer in först senare, i steg 2. Det är kanske heller inte alla kommuner som använder samma företag för brandskyddskontroll som för installationsbesiktning, finns så många kommuner.
2012 ringde jag min kommuns byggkontor och sa att jag planerade att sätta in en kassett i vår eldstad på övervåningen. De svarade att jag måste fråga sotaren om det kunde gå. Så då ringde jag sotaren som kom, gjorde sin undersökning, och sa OK. Sen installerades kaminen. Sotaren kom tillbaka och godkände installationen.
Men någon anmälan till kommunen gjordes aldrig. Nu, 2025, när jag läser på min kommuns hemsida står det att man måste anmäla nyinstallation av kassett till kommunen.
Är allt preskriberat hursomhelst?
Sotaren har varit här f ö med viss regelbundenhet och sotat.
Bonusfråga: om jag skulle vilja byta ut den här kassetten, då behöver jag väl inte kontakta någon myndighet? Behöver jag kontakta sotare?
Ja, du missade anmälan med påföljande startbesked och slutbesked. Men det är preskriberat i så bemärkelse att du inte kan påföras en byggsanktionsavgift för din miss, detta preskriberades efter fem år, alltså 2017. Så det är vatten under bron, njut av din eldstad och se till att den sotas och genomgår brandskyddskontroll med de intervall som krävs för att den inte ska få eldningsförbud.D datja skrev:Ramlade på den här tråden. Skulle försiktigt vilja fråga om det finns rättsrisker i mitt fall:
2012 ringde jag min kommuns byggkontor och sa att jag planerade att sätta in en kassett i vår eldstad på övervåningen. De svarade att jag måste fråga sotaren om det kunde gå. Så då ringde jag sotaren som kom, gjorde någon undersökning, och sa OK. Sen installerades kaminen. Sotaren kom tillbaka och godkände installationen.
Men någon anmälan till kommunen gjordes aldrig. Nu, 2025, när jag läser på min kommuns hemsida står det att man måste anmäla nyinstallation av kassett till kommunen.
Är allt preskriberat hursomhelst?
Sotaren har varit här f ö med viss regelbundenhet och sotat.
Bonusfråga: om jag skulle vilja byta ut den här kassetten, då behöver jag väl inte kontakta någon myndighet? Behöver jag kontakta sotare?
Tack! Distriktets skorstensfejarmästare har full koll och skickar brev till oss när det är dags för sotning och brandskyddskontroll.Claes Sörmland skrev:
Ja, du missade anmälan med påföljande startbesked och slutbesked. Men det är preskriberat i så bemärkelse att du inte kan påföras en byggsanktionsavgift för din miss, detta preskriberades efter fem år, alltså 2017. Så det är vatten under bron, njut av din eldstad och se till att den sotas och genomgår brandskyddskontroll med de intervall som krävs för att den inte ska få eldningsförbud.
Bonusfrågan (hypotetisk): om vi skulle vilja byta ut kassetten till en likvärdig, vilka behöver kontaktas då?
Vad kan hända om man inte anmält en eldstad eller ombyggnad av sådan. Ponera att du sotar den själv. Vi förutsätter att huset inte brinner ner eller liknande utan alltså vad kan kommunen komma dragande med?
Edit: säg att en granne anmäler till kommunen att TS har vedspis.
Edit: säg att en granne anmäler till kommunen att TS har vedspis.
Om du inte ändrar på eldstaden utan bara underhåller den med en ny insats som har samma skorstensanslutning som den gamla och samma egenskapet så behöver ingen anmälan göras. Ska du ändra på anslutningen till skorstenen eller insatsen så krävs anmälan. Det beror på att när man gör en väsentlig ändring ska anmälan göras.D datja skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden