Claes Sörmland
D Daniel 109 skrev:
Sotaren meddelar väl kommunen, så att ducka att informera kommunen kan bli svårt. Möjligen då om man installerar en godkänd kamin och sedan byter utan att säga något.
Ja så är det. Efter installationsbesiktning av "sotaren" skickas protokollet till kommunen för att stänga ärendet där. Om kommunen då inte kan länka det inkomna protokollet med ett öppet ärende så har åtgärden påbörjats utan anmälan och startbesked. Då blir det byggsanktionsavgift, en sorts böter. Om kommunen orkar med denna tillsyn, min gjorde det för några år sedan.
 
Redigerat:
  • Gilla
PFO och 2 till
  • Laddar…
Ja, fast det är väl troligt att det inte kommer att bli godkänt med den lagliga vägen, eller hur?

Sedan är det ju aldrig bra att ta en olaglig väg om man kan lyckas med en lagenlig men att nyinstallation av gamla kaminer ska godkännas är inte det extremt svårt också i gamla hus som redan har eller har haft en kamin?

Någon som har erfarenhet av att ha bytt ut och sökt godkännande på den "nya" gamla kaminen?
 
Claes Sörmland
lunnabo lunnabo skrev:
Någon som har erfarenhet av att ha bytt ut och sökt godkännande på den "nya" gamla kaminen?
Att byta ut en gammal kamin mot en annan gammal kamin med motsvarande effekt och anslutning till skorstenen kräver inte anmälan eller installationsbesiktning. Det är underhåll och det kan du göra vilken dag som helst utan att blanda in någon annan.

(Hoppas jag minns rätt nu för det kom ut nya allmänna råd som var något striktare än första versionen som var aktuell när jag ursprungligen lärde mig var gränserna går. Kolla mig!)
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Ja, fast det är väl troligt att det inte kommer att bli godkänt med den lagliga vägen, eller hur?

Sedan är det ju aldrig bra att ta en olaglig väg om man kan lyckas med en lagenlig men att nyinstallation av gamla kaminer ska godkännas är inte det extremt svårt också i gamla hus som redan har eller har haft en kamin?

Någon som har erfarenhet av att ha bytt ut och sökt godkännande på den "nya" gamla kaminen?
Byta ut är inga problem, jag har tex bytt en gammal smalspis mot en nytillverkad från josef davidsson med identiska mått och funktion, fast bättre och mindre heta rökgaser. När sotaren var där berättade jag och gav honom papper, det var inga problem.
Däremot har jag också installerat en gammal kamin i ett annat hus, fullt medveten om att om huser brinner ner pga av den så gäller ingen försäkring.
När det gäller TS kamin är det meningslöst att blanda in sotaren, är den inte godkännd kommer ej ngn försäkring att gälla.
 
Sen finns det ju såklart människor till allt men personligen så behöver jag varken sotare eller kommun springande här för att den ska anses vara säkert installerad. Då tänker jag mest på de som säger att försäkringen inte gäller. Det kan säkert bli så men de som väljer att installera mot reglerna på felaktiga sätt får ju såklart stå sitt kast om det händer nåt.
Sen vet jag inte om de som påstår att gamla äldre kaminer inte fungerar bra med ved ens har haft nån sån själv? Varför skulle det inte gå att elda med ved? Det är ändå bara lite trä som brinner och så länge det tar sig in luft i kaminen brinner det ju......Sen så finns det säkerligen mer energieffektiva pjäser men det är ju en annan femma. Jag har då inga problem att få bastuvärme i vardagsrummet med en kvälls eldande och om det uppnås med tre eller två inlägg spelar då inte mig nån roll.
 
  • Gilla
Alexandra59
  • Laddar…
Claes Sörmland
S Stefan1972 skrev:
Sen vet jag inte om de som påstår att gamla äldre kaminer inte fungerar bra med ved ens har haft nån sån själv? Varför skulle det inte gå att elda med ved? Det är ändå bara lite trä som brinner och så länge det tar sig in luft i kaminen brinner det ju......Sen så finns det säkerligen mer energieffektiva pjäser men det är ju en annan femma.
Är det inte mer utsläppen i lokalmiljön det handlar om, att man tillför sekundärluft i modernare pjäser så att förbränningen av rökgaserna blir bättre?

Jag har en sån här kamin i sovrummet och kan säga att man eldar inte mer än några fickklyvda vedträn i den i kanske 20-60 min. Sen är ju sovrummet på tok för varmt för mer eldande. Även mitt i smällkalla vintern. Tyvärr svalnar den ju snabbt av efter någon timme och då blir det kallt igen. En kakelugn/rörspis hade varit lämpligare.
 
Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
M
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Att byta ut en gammal kamin mot en annan gammal kamin med motsvarande effekt och anslutning till skorstenen kräver inte anmälan eller installationsbesiktning. Det är underhåll och det kan du göra vilken dag som helst utan att blanda in någon annan.
Kanske är från kommun till kommun?
Så här säger Jönköpings kommun:
"För att byta befintlig eller installera en ny eldstad behöver du alltid göra en anmälan. Exempel på eldstäder som kräver anmälan är kamin, insats, kassett, pelletskamin, köksspis, vedspis och kakelugn."
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
D
Den är fin men ineffektiv.
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Att byta ut en gammal kamin mot en annan gammal kamin med motsvarande effekt och anslutning till skorstenen kräver inte anmälan eller installationsbesiktning. Det är underhåll och det kan du göra vilken dag som helst utan att blanda in någon annan.
Det är precis så som @Claes Sörmland skriver man bör tolka Boverkets text om utbyte av kaminer, inte behöver man blanda in kommunbyråkraterna ens som invånare i smålandsjerusalem bara för att man renoverar eller byter eldstad till en likadan som sitter i kåken.
 
Claes Sörmland
Jag var tvungen att kolla nu i de allmänna råden, BFS 2013:13 VÄS 2. Texten tycks vara identisk i uppföljaren BFS 2017:4 VÄS 3.

Byte av eldstad till likvärdig är inte anmälningspliktigt:
Svensk text om icke anmälningspliktiga åtgärder inom byggande, inklusive råd om skorstenar och eldstäder.
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
M

När gäller inte kraven​

Kraven gäller vid ändring av kaminer. Därmed påverkas inte användningen av befintliga kaminer.

Kraven gäller för de produkter som är reglerade i BBR, det vill säga braskaminer, pelletseldade kaminer, kökspannor och insatser.

Det medför att kraven på utsläpp och verkningsgrad inte gäller för till exempel:

  • köksspisar (vedspisar främst avsedda för matlagning)
Går att argumentera att den är till för matlagning då den faktiskt har en kokplatta på toppen. För att slippa kraven.
 
  • Gilla
  • Haha
Perplexus och 9 till
  • Laddar…
Kommuntjänstemännen vill väl bara skapa låtsasjobb till sin verksamhet och låta folk betala med div avgifter.
 
  • Gilla
ThomasH75
  • Laddar…
Claes Sörmland
M Markarbetaren skrev:
Lite luddigt att det är 2 olika svar på samma fråga, beroende på vad en kommun säger och vad PBL säger.
[länk]
[länk]

Flera kommuner verkar dock köra på PBL's regler. Jönköping kanske hittar på egna?
Jag läser Jönköping som att deras text stämmer med regelverket men är luddigt formulerad. Det blir ofta så när informatörer gör hemsidor när det borde vara jurister som formulerar texten. Om du önskar byta ut eldstaden till en annan typ som väsentligen skiljer sig från den som du har så krävs en anmälan. Men att underhålla din eldstad t ex genom att byta ut en trasig sådan mot en hel av samma typ kräver inte anmälan.
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Lite luddigt att det är 2 olika svar på samma fråga, beroende på vad en kommun säger och vad PBL säger.
[länk]
[länk]

Flera kommuner verkar dock köra på PBL's regler. Jönköping kanske hittar på egna?
Anser du @Markarbetaren att lagen eller de kommunala reglerna ska vara styrande?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.