F
Vi har typ elefantgräs som jag klipper ner varje höst. Trots kompost så torkar bara pinnarna, påminner om bambu/blompinnar. Jag funderar på om det är lämpligt att elda med i kaminen eller är det bäst att lämna hos ÅVC?

Torkade stjälkar av elefantgräs liggande bland vissna löv, liknande bambupinnar, övervägs som bränsle eller återvinning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Innehåller väl inte så mycket användbar energi men bör brinna bra.
Kanske blir lite mer aska.

Borde väl kunna vara liknande energiskog som var sjukt poppis att elda värmeverk med tidigare.

Jag skulle antingen lägga det som marktäckning eller köra genom kompostkvarnen och sen marktäcka eller lägga i varmkomposten.
Att fylla ut pallkragar funkar också.

Att elda det betyder mycket jobb för lite värme och mycket aska men prova att torka det och se hur du upplever det.

F
Z z_bumbi skrev:
Jag skulle antingen lägga det som marktäckning eller köra genom kompostkvarnen och sen marktäcka eller lägga i varmkomposten.
Att fylla ut pallkragar funkar också.

Att elda det betyder mycket jobb för lite värme och mycket aska men prova att torka det och se hur du upplever det.
Jag tänkte kanske lite som tändved? Värt ett test iaf. Att kapa upp det är inga problem, när jag tar det på hösten så kör jag med häcksaxen.

Som marktäckning har jag inte ens tänkt på! Smart, hade tänkt lägga täckbark på ett ställe men kan ju lika gärna lägga detta.

Redigerat:
Som tändved borde det funka som, om det är torrt dvs. Går det att bryta i det så fibrerna kommer fram borde det ta eld relativt bra tycker jag

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.