Hej,

Jag ska koppla in golvvärme på mitt entreplan. Det är ca 30kvm fördelat på tre slingor via en minishunt med påkopplad fördelare för slingorna. Jag har en fördelare på en stamledning (22mm elförzinkat) i närheten av shunten där jag tänkt koppla på. Det är ca 2 meter från fördelaren till shunten. Fördelaren sitter vid taket och betjäntar också radiatorer på övervåningen och golvvärmeshunten sitter vid golvet. Fördelarens anslutningskopplingar pekar uppåt så det krävs en 180° vändning och lite andra vinklar på vägen. Både fördelaren och shunten har anslutning för 15mm koppar. Min tanke är att använda så kallade råa kopparrör närmast fördelaren för att göra förhållandevis tighta bockar och sedan använda prisolrör till resten där bockningarna inte kräver samma precision och inte behöver vara så snäva.

Till prisolrören krävs ju då stödhylsa, vilket jag tänker minskar flödet en del. Är det så pass mycket att det kommer bli problem att få tillräckligt med värme till shunten? Jag har fjärrvärme och kan hålla mig med förhållandevis hög framledningstemperatur.

Som referens har jag ungefär motsvarande yta golvvärme på mitt källarplan. Den shunten är inkopplad med 15mm råa kopparrör, men med en kortare sträcka och där råder ingen brist på kapacitet.

Jag kan lägga till att ett alternativ skulle kunna vara att köra alupex också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.