1 785 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Kan jag dela vinbärs-"trädet"?
Hej,
har en uppstammad vinbärsbuske och såg nu att det börjat växa en till stam så att säga nere där huvudstammen börjar. Kan jag dela detta på något sätt så att den nya stammen kan bli till en ny buske?
(den vänstra stammen är den nya)

har en uppstammad vinbärsbuske och såg nu att det börjat växa en till stam så att säga nere där huvudstammen börjar. Kan jag dela detta på något sätt så att den nya stammen kan bli till en ny buske?
(den vänstra stammen är den nya)

Ditt uppstammade vinbär är ympat och skotten kommer från ympen. Du bör ta bort den konkurrerande stammen för att värna om din vinbärsbuske. Vad eller vilken växt som den är ympad på vet jag inte men det blir inte din vinbärsbuske i alla fall.
Jag blev nyfiken på vad det var man ympade in på och snokade runt lite. Det jag fick fram var att det var antingen taggrips eller gullrips.
Gullrips hade ätliga och enligt uppgift goda bär. Taggripsen fick jag fram att det förmodligen var samma sak som spärrkrusbär, vilket var föda för de nordamerikanska ursprungsbefolkningen.
Jag skulle rota de stammarna och få en helt annan sorts buske i trädgården.
Gullrips hade ätliga och enligt uppgift goda bär. Taggripsen fick jag fram att det förmodligen var samma sak som spärrkrusbär, vilket var föda för de nordamerikanska ursprungsbefolkningen.
Jag skulle rota de stammarna och få en helt annan sorts buske i trädgården.
Klicka här för att svara