39 984 läst ·
110 svar
40k läst
110 svar
Kan jag bara byta ut sågspånet mot isolering?
väldigt intresserad vad TS kan få för problem om TS byter ut spån mot cellulosa?D Davion skrev:Det är inte alls dåligt att tipsa om lite mer spån, i och med att den enda problembild som nu råder för TS är att det går lite mycket spill. Det är ett ringa problem jämfört med vad som kan ske om man försöker sig på andra lösningar, och det går ju att råda bot på till viss del bara genom att öka mängden spån.
Det jag syftade på är vad de yrkesvana snickare jag har haft hemma hos mig har sagt när jag dryftade exakt denna sakfråga för ca 1.5 månad sedan, samt vad besiktningsman från Anticimex sade när jag köpte mitt nuvarande hus.A Aunty skrev:
Jag talar fritt ur minnet men kontexten var att ändra befintlig lösning beträffande isolering i hus även från snarlikt till snarlikt kan medföra (Cellulosaull nämndes också men föreslogs som komplettering ovanpå) nya förutsättningar för fuktbeteende. Blev av båda parter rådd till att nyttja befintlig lösning om det enda man kunde konstatera var viss värmetapp.
Således vet jag inga konkreta problem kring den specifika lösningen, utan syftade främst på att två oberoende parter vittnar om att spån inte är ett problem att nyttja och att det går utmärkt att bygga på lite ytterligare om så önskas hellre än att göra större ändringar om inte några problem föreligger.
Du skrev nämligen "Tycker det allmänt är ganska dåliga rekommendationer i tråden till TS.
Att rekommendera fylla på med med kutterspån måste ju vara det sämsta av lösningar för TS." och det håller Anticimex och en byggfirma i Borås inte med om.
D Davion skrev:Det jag syftade på är vad de yrkesvana snickare jag har haft hemma hos mig har sagt när jag dryftade exakt denna sakfråga för ca 1.5 månad sedan, samt vad besiktningsman från Anticimex sade när jag köpte mitt nuvarande hus.
Jag talar fritt ur minnet men kontexten var att ändra befintlig lösning beträffande isolering i hus även från snarlikt till snarlikt kan medföra (Cellulosaull nämndes också men föreslogs som komplettering ovanpå) nya förutsättningar för fuktbeteende. Blev av båda parter rådd till att nyttja befintlig lösning om det enda man kunde konstatera var viss värmetapp.
Således vet jag inga konkreta problem kring den specifika lösningen, utan syftade främst på att två oberoende parter vittnar om att spån inte är ett problem att nyttja och att det går utmärkt att bygga på lite ytterligare om så önskas hellre än att göra större ändringar om inte några problem föreligger.
Du skrev nämligen "Tycker det allmänt är ganska dåliga rekommendationer i tråden till TS.
Att rekommendera fylla på med med kutterspån måste ju vara det sämsta av lösningar för TS." och det håller Anticimex och en byggfirma i Borås inte med om.
först och främst så håller jag Anticimex väldigt långt ner på min lista dom är kända i branschen för hittepå lösningar för att sälja produkter och då sina produkter.
sen vad någon byggfirma i borås säger spelar ju noll roll, utan att veta deras utbilning inom området.
kutterspån använde man förr i tiden och är en dålig lösning av flera anledningar så är det bara.
Har du sett några nya hus som bygg med kutterspån som isolering? Finns en anledning till det.
ska man då göra om ska man göra det riktigt och det är i TS fall att ersätta med cellulosa.
Det är ju väldigt enkelt att vräka på en halvmeter cellulosa. Varmt blir det i huset, och kallt på vinden. Sen möglar det uta tusan om man har otur.A Aunty skrev:först och främst så håller jag Anticimex väldigt långt ner på min lista dom är kända i branschen för hittepå lösningar för att sälja produkter och då sina produkter.
sen vad någon byggfirma i borås säger spelar ju noll roll, utan att veta deras utbilning inom området.
kutterspån använde man förr i tiden och är en dålig lösning av flera anledningar så är det bara.
Har du sett några nya hus som bygg med kutterspån som isolering? Finns en anledning till det.
ska man då göra om ska man göra det riktigt och det är i TS fall att ersätta med cellulosa.
För att du sänker temperaturen och fortsätter skjuta till fukt från bostaden. Cellulosa är bra men inte magiskt.A Aunty skrev:
Edit: Att hantera problemet innebär att skotta ut isolering och sortera som brännbart. Har en bekant som gjort denna resa.
ja, men du får ju inte automatiskt ett fukt problem bara för du tilläggisolerar, eller hur?N nybyggarn3 skrev:
Och tror du att risken finns på grund av någon anledning så får man ju adressera den.
Finns ju självklart massor man kan göra.
(för övrigt vem har sagt att man skjuter till fukt från första början?)
Jag håller deras certifierade kontrollanter högre upp på min lista än vissa forummedlemmar, likaså utbildade och certifierade yrkesmän i en byggfirma.A Aunty skrev:först och främst så håller jag Anticimex väldigt långt ner på min lista dom är kända i branschen för hittepå lösningar för att sälja produkter och då sina produkter.
sen vad någon byggfirma i borås säger spelar ju noll roll, utan att veta deras utbilning inom området.
kutterspån använde man förr i tiden och är en dålig lösning av flera anledningar så är det bara.
Har du sett några nya hus som bygg med kutterspån som isolering? Finns en anledning till det.
ska man då göra om ska man göra det riktigt och det är i TS fall att ersätta med cellulosa.
Du får tycka vad du vill och jag är helt överens om att spån har nackdelar, det säger sig självt. Hävden att det sämsta rådet TS fått är att fortsätta nyttja spån när det enda problemet är visst isolervärde är däremot objektivt fel, oavsett dina anekdoter gentemot Anticimex eller certade byggfirmor.
I alla hus skapar mänsklig aktivitet fukttillförsel. Man lagar mat, diskar, tvättar, duschar, ja till och med andas ut fuktig luft!A Aunty skrev:
Denna varma fuktiga luft stiger uppåt, och har man ingen ångspärr i takbjälklaget så kommer fukten upp på vinden.
Det är bara ren fysik.
Om det sedan är för kallt på vinden så kommer inte luften att kunna hålla lika mycket fukt, varpå fukten kondenserar på de kalla ytorna, som regel råsponten.
Återigen, ren fysik som knappast går att argumentera emot.
Sen går det att hantera problemet på olika sätt:
- ha varmt på vinden
- sätta en ångspärr
- ventilera ut den fuktiga luften innan den hinner göra skada (problemet då är vad man ska ersätta luften med; ibland är uteluften minst lika fuktig).
vadå certifierade kontrollanter, hur är dom certifierade?D Davion skrev:Jag håller deras certifierade kontrollanter högre upp på min lista än vissa forummedlemmar, likaså utbildade och certifierade yrkesmän i en byggfirma.
Du får tycka vad du vill och jag är helt överens om att spån har nackdelar, det säger sig självt. Hävden att det sämsta rådet TS fått är att fortsätta nyttja spån när det enda problemet är visst isolervärde är däremot objektivt fel, oavsett dina anekdoter gentemot Anticimex eller certade byggfirmor.
Sedan undrar jag vad det är för certifikat yrkesmännen i en byggfirma har?
det är ju inte direkt utbildade civilingenjörer som arbetar på Anticimex om du trodde det, det är säljare.
Kutterspåns enda problem är inte lamda värdet, kutterspån har många problem områden.
Finns många anledningar att man inte ska använda det längre, så ska man lägga in nytt ska man definitivt inte använda spån.
D Davion skrev:Jag håller deras certifierade kontrollanter högre upp på min lista än vissa forummedlemmar, likaså utbildade och certifierade yrkesmän i en byggfirma.
Du får tycka vad du vill och jag är helt överens om att spån har nackdelar, det säger sig självt. Hävden att det sämsta rådet TS fått är att fortsätta nyttja spån när det enda problemet är visst isolervärde är däremot objektivt fel, oavsett dina anekdoter gentemot Anticimex eller certade byggfirmor.
Nu snackar vi om ett hus från 1920 och inte 2020. Huset är byggt helt utan ångspärrA Aunty skrev:
Därför kommer all fuktig luft att ra sig upp på vinden. Den tunna isoleringen gör att det är förhållandevis varmt på vinden, vilket är en fördel. Att spruta på isolering i moderna mängder kommer att sänka temperaturen. Risken är då att det blir problem.
är ju precis det jag säger, tror man sig att det är ett problem så får man ju hantera det. finns massvis med bra sätt att hantera det på beroende på risk.B b8q skrev:I alla hus skapar mänsklig aktivitet fukttillförsel. Man lagar mat, diskar, tvättar, duschar, ja till och med andas ut fuktig luft!
Denna varma fuktiga luft stiger uppåt, och har man ingen ångspärr i takbjälklaget så kommer fukten upp på vinden.
Det är bara ren fysik.
Om det sedan är för kallt på vinden så kommer inte luften att kunna hålla lika mycket fukt, varpå fukten kondenserar på de kalla ytorna, som regel råsponten.
Återigen, ren fysik som knappast går att argumentera emot.
Sen går det att hantera problemet på olika sätt:
- ha varmt på vinden
- sätta en ångspärr
- ventilera ut den fuktiga luften innan den hinner göra skada (problemet då är vad man ska ersätta luften med; ibland är uteluften minst lika fuktig).