Hur fungerar det med gamla kakelugnar som man skulle vilja montera upp och få liv i? Jag läser att det är viktigt att alla delar finns, har plockats ner på rätt sätt och är hela.
Jag har en nerplockad liggandes under huset. Några bitar är trasiga och det ser ut att bara vara själva skalet. Det uppmurade innanmätet med kanalsystem verkar inte finnas. Då tänker jag att den är oanvändbar, eller? När jag kollar blocket så säljs en massa kakelugnsskal. Går det alltså att kombinera ett gammalt skal med ett nytt innanmäte? Går det att hitta kakel att ersätta trasiga med?
Jag har en nerplockad liggandes under huset. Några bitar är trasiga och det ser ut att bara vara själva skalet. Det uppmurade innanmätet med kanalsystem verkar inte finnas. Då tänker jag att den är oanvändbar, eller? När jag kollar blocket så säljs en massa kakelugnsskal. Går det alltså att kombinera ett gammalt skal med ett nytt innanmäte? Går det att hitta kakel att ersätta trasiga med?
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 086 inlägg
Det är alltid bara kaklet på ytan som ingår när du köper en nerplockad kakelugn. Eldstaden och kanalerna invändigt murar du upp själv med (nytt) tegel.M Marengo skrev:
Om det mesta finns går kanske pusslet att sätta samman, är den inte uppmärkt så krävs säkert nån med lite skills. Som jag förstått går att tillverka eller laga trasiga plattor - beroende på hur bra det ska bli från en tub karlsonns klister till tiotusentals kronor. Det handlar säkert mycket om om du vill och är nöjd med att få dit samma ugn som en gång stått där och kan ta lite patina och sprickor. Eller om det måste vara top-notch.
Jag har inga kakelugnar kvar, men har köpt en nedplockad som jag tror kunde stått här från början. Min dröm är att ha 2st, eller ännu hellre tre. Men det blir nog inte av. Tyvärr är det rätt dyrt att sätta upp en ugn och tror jag inte helt lätt hitta någon som är bra på att göra det...
Jag har inga kakelugnar kvar, men har köpt en nedplockad som jag tror kunde stått här från början. Min dröm är att ha 2st, eller ännu hellre tre. Men det blir nog inte av. Tyvärr är det rätt dyrt att sätta upp en ugn och tror jag inte helt lätt hitta någon som är bra på att göra det...
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 695 inlägg
Kakelugnens ”innanmäte” återvinns i princip aldrig om det inte är speciellt formade delar. Syrran fick sin ugn från 1923 ommurad i år och det var aldrig tal om att återanvända teglet. Superproffsiga Gothia i Göteborg gjorde jobbet.
Skicka gärna bilder på ditt ugnskakel. Alltid roligt att se vad det är för sorts kakelugn.
- Det kräver noggrann rengöring från gammalt bruk och sot för att kunna användas igen. Det kostar alldeles för mycket i tid och det är inte säkert att det blir bra heller.
- Dåtidens tegel är inte på något sätt bättre än nytt tegel eller alternativ som olivin.
- Om sotaren inte godkänner murningen är det bara att riva ner allt och börja om igen.
- Det går inte att ”laga” brister inuti en kakelugn p.g.a. konstruktionen.
Skicka gärna bilder på ditt ugnskakel. Alltid roligt att se vad det är för sorts kakelugn.
Minst två bitar är ju trasiga. Om det visar sig att den för övrigt är komplett och hel, så menar du att det skulle gå? Vad finns det för alternativ för de trasiga bitarna? Går de laga på ett ok sätt? Hur? Eller finns sådana att få tag på någonstans?
Antingen limma ihop dem, sätta dem som två bitar, hitta en reserv eller ändra utförandet på något sätt, t.ex. korta ner den ett varv, skippa någon dekor eller ersätta med någon passande dekor från en annan ugn. Men jag är ingen kakelugnsmakare, tänker bara att det måste finnas många sätt att lösa problemet på. I princip varenda gammal ugn har något sprucket kakel, så det är knappast någon showstopper.M Marengo skrev:
Men är det en större mängd bitar som saknas eller är trasiga är det ju inget att hålla på med, då är det bättre att sälja dem som reservdelar. Så #1 måste rimligtvis vara att skapa sig en helhetsbild av skicket.
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 695 inlägg
De går att limma ihop med cyanakrylatlim och aktivator och blir då lika starkt en hel plattaDe förutsätter ju dock att glasyren är tillräckligt hel för att bli acceptabelt snygg vid sprickan.M Marengo skrev:
Edit: tvåa på den.
Jag vet att folk som saknar någon platta i kakelugnen brukar be någon bekant som håller på med keramik att tillverke en ny platta. Vad det kostar vet jag inte. Dylika hemgjorda plattor blir aldrig riktigt lika som originalet men oftast så pass att de inte stör.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
ok att använda skx 2x0,75 i fast installation till ett led-lysrör?
El -
Använda 16mm golvvärmerör i golvspån avsett för 17mm.
Värme allmänt -
Tips för att använda snigeldynamit vid dränering intill husgrund.
Grund & Markarbeten -
Kan man använda badrummet trots att golvvärme saknas?
Badrum -
Golvisolering under ett badrum som ligger i kontakt med marken
Isolering