Tack för alla resonemang och tankar.

Vi tillträdde huset nu I höst så därav upptäckten av mindre roliga problem,som elpatronen... tidigare ägarna hade tydligen enbart använt elpatronen för uppvärmning (som komplement till luftvärmepump) så de bör ha fungerat tills nyligen.

Den svarta skruven/pluppen på framsidan innehåller en glassäkring 800mA/250v. Denna upptäckten jag hade gått när jag först öppnade den och har därför satt i ny som verkar hålla hittills.

Testade imorse att enbart sätta på den högra termostaten och vänta 5 min så att den sätts på (?) med tanke på fördröjningen (180sec). Jfb löste inte ut. När jag sedan vred på svarta skruven där glassäkringen sitter så lät det * klonk*.

Testade även att vrida tempreglaget i till-läge mellan min och max tempen och det lät inget. Ibland lät det som en antydan till ett klick, men kan vara annat.

Bifogar fler bilder på insidan.
 
  • Öppet elpatronskåp med termostater, ledningar och säkring för uppvärmningssystem hemma.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av elskåp med kablar och komponenter, inklusive glassäkring och termostat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Men just nu har du inga problem med att JFB löser igen eller?
 
Bättre, *klonk* är ett steg mot att bättre kunna beskriva vad som händer.
Nästa steg är om du kan höra flera *klonk*, och höra skillnad på tillslag och frånslag.
Just vet vi inte vad som hände när du ruckade på säkringshållaren, som det verkar vara glapp i. Därför går det inte att dra några slutsatser kring varför "inget *klonk*" när du vrider på termostaten.
Betydligt mer ljus i mörkret får vi om du kan mäta ifall elpatronerna får spänning, eller om kontaktorerna ger spänning som utgången (undersidan på bild). Som husägaren kommer du att ha nytta av en bra spänningsprovare t.ex https://www.clasohlson.com/se/Spänningsprovare-Benning-Profipol+/p/36-6631
https://elma-instruments.se/produkter/elma-2100x-spanningsprovare.aspx
https://www.conrad.se/p/benning-dus...0-v-cat-iv-600-v-lcd-vibration-akustik-103702
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Men just nu har du inga problem med att JFB löser igen eller?
Nej exakt, förutsatt att jag inte aktiverar den vänstra. Då slår den ut direkt.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Bättre, *klonk* är ett steg mot att bättre kunna beskriva vad som händer.
Nästa steg är om du kan höra flera *klonk*, och höra skillnad på tillslag och frånslag.
Just vet vi inte vad som hände när du ruckade på säkringshållaren, som det verkar vara glapp i. Därför går det inte att dra några slutsatser kring varför "inget *klonk*" när du vrider på termostaten.
Betydligt mer ljus i mörkret får vi om du kan mäta ifall elpatronerna får spänning, eller om kontaktorerna ger spänning som utgången (undersidan på bild). Som husägaren kommer du att ha nytta av en bra spänningsprovare t.ex [länk]
[länk]
[länk]
Multimeter ska införskaffas, är det en sådan du menar?

Gjorde samma test nu igen och då klonkade det inte alls när jag skruvade av glassäkringen, varken i till eller frånläge... blir inte klok på detta.

Lyfte på luckan för själva patronerna också och det ser rätt rostigt och trist ut. Ska det se ut så här? Varför är det många fler sladdar kopplade bara till den ena?
 
  • Rostiga säkringspatronhållare med ojämnt fördelade kablar inuti ett elskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej inte multimeter utan spänningsprovare. En sådan har säkerhetsfunktioner för handhavande och att detektera spänning, och funktioner för att filtrera bort "spökspänningar" som kan uppstå pga t.ex induktion från andra ledare. En multimeter har du nytta av ifall du grejar med elektronik eller behöver mäta spänningsnivån mer exakt.

Endast den vänstra elpatronen på bild är inkopplad. Har du fler elpatroner eller ligger en kabel lös någonstans?
 
Magnus E K
En spänningsprovare är bättre för att mäta spänning än en multimeter. Mer lättanvänd och mindre risk att göra fel (multimetern kan i värsta fall explodera om den används fel).

Det är bara den vänstra patronen som är inkopplad, med tre faser och jord. Så den högra har antingen aldrig använts eller blivit bortkopplad efter tidigare fel.

Redigering: Se föregående inlägg.
 
Bästa vore om du kan få hjälp av någon som är lite lagom kunnig, väldigt mycket enklare att kolla på plats vad som är vad och vad som är skrot
 
Den lösa kabeln sätter du på flatstiftkontakten som är naken nedanför, ställer ned vänstra termostaten till noll och
B bullemedbulle skrev:
Ska det se ut så här?
Det ser ut sådär vid patroner då det är rent stål i infästningen, kondens som inte är farligt. Som sägs den högra är tagen ur drift och därav även att ena tampen i lådan hänger i luften. Det med multimeter eller spänningsprovare är beroende vad som ska mätas. I ditt fall ska du ha en multimeter för att kunna kolla om patronen är gången, mest troligt när JFB löser.
 
Jag ser fortfarande inte vilken tråd det är som hänger löst?

Som tidigare nämnts är det vid grova mätningar (spänning ja/nej) med nätspänning som denna bättre med en spänningsprovare, mindre risk att göra bort sig.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
alm82 Andreas La Motte skrev:
Jag ser fortfarande inte vilken tråd det är som hänger löst?
Flatstiftkontakten hänger löst och ska ge spänning till högra kontaktorn, det syns klart att det fattas en tamp på flatstiftet strax till vänster om den
 
J jonaserik skrev:
Flatstiftkontakten hänger löst och ska ge spänning till högra kontaktorn, det syns klart att det fattas en tamp på flatstiftet strax till vänster om den
Som du själv skrev tidigare "Inget stämmer." det stämmer däremot ganska bra på det du bidragit med om lösa trådar och status på den anslutna patronen.Se lite närmre på bilderna så ser du att kopplingarna i boxen är intakta och ok. Enda som skett verkar vara att högra patronen kopplats ur då troligen pga fel och nu verkar även vänstra vara tillräckligt dålig så den löser JFB.

Det man kan spåra på bilderna kring kopplingen är helt enkelt två kontaktorer en för respektive patron styrda via enpoliga termostater och där högra dessutom går via tidreläet som fördröjer tillslaget. Manöverspänningen via L1 uttaget på högra kontaktorns översida och lagt via manöversäkringen "glasröret" i mitten. Sen via de små manöverbrytarna vita vipporna på vardera sidan och för vänster direkt till spolen och högra via tvåtråds "tidreläet" till den spolen.

TS kan ju ställa de två vipporna på 0 så spelar det ingen roll hur termostaterna står och inga missöden om det kallnar ner med utlöst JFB som följd. Sen ta ställning till om det är lönt eller intressant att skaffa en eller två nya patroner som reparation.
 
  • Gilla
Panor82 och 3 till
  • Laddar…
Tack alla för input.
Högra patronen har som sagt kopplats ur, sladdarna var kapade och tejpade. Så får anta att även den patronen har krånglat tidigare och säkerligen inte mår bättre idag...

Låter som enda utvägen är att ha hit en elektriker. Hur ser möjligheterna ut att köpa nya patroner + termostater till en sådan här gammal CTC anno 1978? Kostnad?
 
Själva patronerna kan du nog hitta för i häradet 1000 kr / st. Sen vem som ska byta dem ger ju en större variation i pris, verkligen läge att få priset klarlagt i förväg så du inte behöver skapa ännu en typisk BH-tråd på det temat. Kan vara ett jobb du ganska enkelt kan fixa själv också om du nu vill ha elen som reservkälla.
 
Vad står det på flänsen, det brukar vara instämplat hur många kw den är på , det blir till att gör rent, såg ett pris på ca 2500 för 4,5 kw patron med trekantsfläns och det är inte som en gängad, lite knepigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.