37 528 läst ·
64 svar
38k läst
64 svar
Kan inte återställa jordfelsbrytare?
Allvetare
· Härifrån
· 787 inlägg
Min gissning är att när pannan var kall och du aktiverade den vänstra elpatronen så drar den ström eftersom termostaten säger att det behövs mer värme. (-aktiv vänster elpatron = utlöst JFB)
Med varm panna och samma operation så tycker inte termostaten att elpatronen behövs och släpper inte ut ström till den. (-ej aktiv vänster elpatron = JFB löser ej)
Min slutsats = Kass vänster elpatron som behöver bytas,
Med varm panna och samma operation så tycker inte termostaten att elpatronen behövs och släpper inte ut ström till den. (-ej aktiv vänster elpatron = JFB löser ej)
Min slutsats = Kass vänster elpatron som behöver bytas,
Inget stämmer. Det är fel i en patron överledning till jord, börja med att ställa ner termostaterna på noll , slå till JFB och vrid upp en termostat i taget, den som smäller ut JFB är det fel i. Slå ifrån EL-patronerna öppna locket och titta in på dom kopplingar som är där, kan vara rost som runnit , då det läck i infästning på en slinga eller så kommer det vatten ut vid elkabelanslutningen ( slingan sprucken och läcker vatten. du kan klara dig med en patron, det är inte kallt ännu. Prova/skruva och återkom
Allvetare
· Härifrån
· 787 inlägg
Vad menar du med "Inget stämmer"?J jonaserik skrev:Inget stämmer. Det är fel i en patron överledning till jord, börja med att ställa ner termostaterna på noll , slå till JFB och vrid upp en termostat i taget, den som smäller ut JFB är det fel i. Slå ifrån EL-patronerna öppna locket och titta in på dom kopplingar som är där, kan vara rost som runnit , då det läck i infästning på en slinga eller så kommer det vatten ut vid elkabelanslutningen ( slingan sprucken och läcker vatten. du kan klara dig med en patron, det är inte kallt ännu. Prova/skruva och återkom
Testade nu att lyfta av locket och se hur den ser ut invändigt. Ser ingen uppenbar rost/läcka eller annat som ser tradigt ut. Vad är det för reglage i rött där det står Sec? Står inställt på 180 nu. Kan inte heller hitta någon slags överhettningsknapp att återställa?
Det är den vänstra termostaten som slår ut jfb direkt när jag slår på den, den högra gör det däremot inte alls. Så ström får elpatronen uppenbarligen men varför blir den högra inte varm?
Det är den vänstra termostaten som slår ut jfb direkt när jag slår på den, den högra gör det däremot inte alls. Så ström får elpatronen uppenbarligen men varför blir den högra inte varm?
Ett tidrelä kanske för återkoppling av fulleffekt, vid strömavbrott så återkopplas inte full effekt direkt vid återkomst, och regeln är 2 timmar. Nu till en annan sak, det ser ut som att den är urkopplad, en tamp hänger i luften, vad står det på sidan på deen röda ( märkning ) lite diffust med skalan.. kan vara att den är urkopplat för att ge effekt på pannan. Den ena patronen är eller varit trasig länge och att då koppla bort något gör att värme finns när en patron fungerar, Patronerna brukar vara nr 1 3 kw och nr 2 3 eller 6 kw , effekt på nr 2 kan regleras med hur man kopplar in elementen (slingorna ) på den.
PS Hur många klick får du mellan noll och max , det finns fler varianter, 1 stegs 2 stegs och 3 stegs
PS Hur många klick får du mellan noll och max , det finns fler varianter, 1 stegs 2 stegs och 3 stegs
Inte säker på det , då den ser ut att hänga i luften utanför det vita, jämför med hur den andra der ut, sen är jag lite klyven om det sitter kontaktorer i dom grå delarna, då måste det visas hur ev. matarkablarna är anslutna till det.
Vi kanske får se vad det står på sidan på den röda, och om möjligt att fota om det är tre kablar anslutet på uppsidan om dom grå. kanske tre på undersidan med, då är det kontaktorer med enstegs termostater och inte som bäst med 3 stegs.
Nu är det konstaterat , det är kontaktorer in den, den runda ratten är en säkring för manövern, skruvar du ut den och en kontaktor är till så släpper den med ett klonk.. Vad är det mer som står på en skylt , det räcker inte med bara CTC-elbox
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 150 inlägg
Jag tycker att samtliga svar #1-31, inklusive ditt här, stämmer (förutom då att övriga inlägg inte stämmer)J jonaserik skrev:Inget stämmer. Det är fel i en patron överledning till jord, börja med att ställa ner termostaterna på noll , slå till JFB och vrid upp en termostat i taget, den som smäller ut JFB är det fel i. Slå ifrån EL-patronerna öppna locket och titta in på dom kopplingar som är där, kan vara rost som runnit , då det läck i infästning på en slinga eller så kommer det vatten ut vid elkabelanslutningen ( slingan sprucken och läcker vatten. du kan klara dig med en patron, det är inte kallt ännu. Prova/skruva och återkom
'
Först och främst behöver du lära känna din anläggning. Finns det inga papper i huspärmen som förklarar hur värmen fungerar? Det går inte att dra några slutsatser av dina prov. Men klart är att läckage i elpatroner är ganska vanligt och troligen är orsaken till att JFBn löste. Hade du satt på elvärmen innan detta skedde? Det bör vara ett enkelt fall att lösa, men då behöver någon med lite erfarenhet göra felsökningen. Eftersom det finns en vedpanna så gissar jag att förra ägarna inte har använt elpatronerna på 20 år...därav "allt fungerar".B bullemedbulle skrev: