Är cirkulationspump, vattenpump och elpatron det enda som går över den? Om så är fallet borde det gå ganska fort att koppla ur dem en i taget och prova att slå till jordfelsbrytaren. Beroende på felets art kan du vara tvungen att koppla loss både faser och nolla från de prylar som har nolla ansluten.
Ja det ska enbart vara de tre. Med koppla ur, menar du då att jag drar ner säkringarna/vipparna på de tre?A Avemo skrev:Är cirkulationspump, vattenpump och elpatron det enda som går över den? Om så är fallet borde det gå ganska fort att koppla ur dem en i taget och prova att slå till jordfelsbrytaren. Beroende på felets art kan du vara tvungen att koppla loss både faser och nolla från de prylar som har nolla ansluten.
Med faser och nolla, vad menar du då? Är nybörjare inom detta!
Slå av samtliga säkringar till dem tre och slå sedan på jordfelsbrytaren. Därefter slår du på en säkring i taget och när du märker att jordfelsbrytaren slår ifrån har du funnit boven, men dubbelkolla med all tre.
Testade att slå av de säkringarna nu men jordfelsbrytaren gick fortfarande inte att ta upp. Vad innebär att bryta fas/nolla?
Går den inte att få upp, eller stannar den inte uppe?
Jag frågar för att jag har såna jfr hemma, och de är rätt tröga att återställa, och man måste trycka vippan snett utåt/uppåt och inte bara rakt upp. Ont i fingret får man också på kuppen
Jag frågar för att jag har såna jfr hemma, och de är rätt tröga att återställa, och man måste trycka vippan snett utåt/uppåt och inte bara rakt upp. Ont i fingret får man också på kuppen
För att utesluta möjligheten att det är något fel på jordfelsbrytaren kan du som Immobil skriver prova att slå ifrån huvudbrytaren innan du slår till jordfelsbrytaren. Om den då stannar uppe men genast fälls ner när du slår på huvudbrytaren så vet du säkert att det är ett jordfel och inte en trasig jordfelsbrytare.
Att koppla loss både fas och nolla innebär ofta att man får öppna elcentralen och koppla bort de trådar som hör till berörda grupper. Inget att rekommendera om du är osäker. Men Det kan ju möjligen som Johan456 skriver finnas arbetsbrytare på någon av prylarna du nämner.
Att koppla loss både fas och nolla innebär ofta att man får öppna elcentralen och koppla bort de trådar som hör till berörda grupper. Inget att rekommendera om du är osäker. Men Det kan ju möjligen som Johan456 skriver finnas arbetsbrytare på någon av prylarna du nämner.
Testade att slå av och på huvudbrytaren nu men jordfelsbrytaren går fortfarande inte att slå på - varken om jag testar att trycka rakt upp eller snett uppåt. Vet inte vilket tryck man ska behöva trycka med men är ju en plastknapp så vågar inte ta i för mycket. Det finns separata brytare för cirkpump, elpatron och hydroforpump och alla har varit avslagna.
Vad indikerar detta på? Är det så illa att det får bli till att ringa elektriker?
Vad indikerar detta på? Är det så illa att det får bli till att ringa elektriker?
Slå av huvudbrytaren, och medans den är avslagen återställer du jordfelsbrytaren. Ta i tills vippan är i uppfällt läge. Det värsta som kan hända är att vippan går av och du står med fortsatt strömavbrott. Men om den gör det så bör du även fundera på att söka till VM i tumbrottning eller fingerkrok.
Vill förtydliga att det inte handlar om att jordfelsbrytaren inte håller sig uppe, utan att jag inte kan få upp brytaren över huvudtaget. Den sitter liksom fast i läget som på bilden..