Vägguttaget ifråga ska bytas av en elektriker i närtid, men ändå intresserad av frågeställning i rubrik. Bland annat för att få ny kunskap.

När jag stoppar i stickkontakt blixtrar det. Riktigt otäckt! Endast detta vägguttag, inget annat. Vägguttaget sitter inte i våtrum/rum där fukt förekommer. Kopplat till jordfelsbrytare.

Vägguttaget används för närvarande inte av denna anledning.

Det kan vad jag läst mig till, orsaka mini ljusbåge, beroende på fel, om det är en fas som är glapp så kan det bli så även fast man inte har en sluten krets. Jag skulle nog om jag inte vara elektriker slå av säkringen om det inte påverkar alltför mkt på övriga elanläggningen.

Intressant fråga är det, eftersom normalt måste du ha en sluten krets och potentialskillnad för att en ström ska flyta, och orsaka ev problem.

Vet inte vad övriga kompetensen i forumet säger.

K karkka skrev:
Det kan vad jag läst mig till, orsaka mini ljusbåge, beroende på fel, om det är en fas som är glapp så kan det bli så även fast man inte har en sluten krets.
Var har du läst det? Det skulle jag gärna själv läsa...

Redigerat:
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Var har du läst det? Det skulle jag gärna själv läsa.
Säkert AI 😉

• Gilla
  • Haha
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Säkert AI 😉
Ja, den enda risken jag själva kan komma på det är om uttaget används för vidarekoppling till något annat och det är glapp på inkommande eller utgående fas.

Men det är lite osannolikt att det skulle ge de symptomen, iaf stabilt över tid.

Smarta pengarna ligger ändå på "slitna" bleck, och då är det helt säkert att bara låta bli att använda uttaget.

Men vad vet jag. Jag har ju inte frågat ChatGPT... ;)

• Haha
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.