A ArneTW skrev:
Låter konstigt... Vilka är parter i tingsrätten?

Koronofogden vs säljaren?

Antar att du har ett kontrakt eftersom du betalat?

Jag skulle inte oroat mig och låtit det spela ut...

Surt men det finns ju anledningar att folk hamnar his kronofogden.

/ATW
Det är en annan spekulant mot Kronofogden, han säger att min fru också deltog i budgivningen (vilket hon inte gjorde) – det lades bara till senare eftersom vi är gifta och har gemensamma finanser.

Min fru gav bort ett hus hon ärvt men fick påbackning från lantmäteriet att jag som är gift med henne var tvungen att godkänna det, förstod dock aldrig varför.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
sliderr sliderr skrev:
Det är en annan spekulant mot Kronofogden, han säger att min fru också deltog i budgivningen (vilket hon inte gjorde) – det lades bara till senare eftersom vi är gifta och har gemensamma finanser.
Du har inget att oroa dig för.

Antar att den andra spekulanten hävdar något slags bulvanupplägg...

Som sagt låt det spela ut.

/ATW

• Gilla
Haksav
  • Laddar…
K
Vad är det potentiella problemet med att du anses ha budat å din frus vägnar? Vad säger villkoren i budgivningen? Måste ju rimligen vara de som överklagaren invänder mot, att du brutit mot dem.

• Gilla
Erik Rudhe
  • Laddar…
Jag antar att det finns en möjlighet att två personer från samma hushåll försöker rigga auktionen. Hur det skulle fungera vet jag inte – jag lade det högsta budet, betalade 10 %, ordnade mitt bolån (tillsammans med min fru eftersom vi delar allt ekonomiskt) och sedan fick vi tillbaka detta från utmätningsmannen.

Följande meddelas
Försäljningen har inte vunnit laga kraft. Det meddelas att försäljningen har överklagats av spekulant
Xxxxx Xxxxxx. Överklagandet har översänts till Tingsrätten med Kronofogdemyndighetens yttrande.
Inroparen har mecdelat att inropet skett ocksà för Xxxxx Xxxxx (my wife). Handpenning har betalats med xxxxx kronor. Beloppet har gjorts räntebärande och räntan uppgär i dag till xxx kronor.

Köparna anger att de inte kan komma i besittning av fastigheten. De yrkar därför att
Kronofogdemyndigheten förordnar handräckning enligt 8 kap. 18 § utsökningsbalken för avhysning av

Redigerat:
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
sliderr sliderr skrev:
Köparna anger att de inte kan komma i besittning av fafastigheten.
Detta verkar ju vara en intressant del i överklagandet. Ni har väl inte sagt något sånt?

Nissens
D Daniel 109 skrev:
Bodde ni på fastigheten?
Nej, har aldrig bott på fastigheten, ingen annan hade gjort det på 50 år heller.

• Gilla
Norrland2020
  • Laddar…
Nissens
K Kurtivan skrev:
Min fru gav bort ett hus hon ärvt men fick påbackning från lantmäteriet att jag som är gift med henne var tvungen att godkänna det, förstod dock aldrig varför.
Exakt samma erfarenhet har jag, men det var banken som krävde det vid försäljning.

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
I värsta fall får du ta bort fru från köpet och sen justera det i efterhand?

• Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
Nissens
D Dilato skrev:
Ingen frågar din fru när du köper något, eftersom dina pengar är dina tills du binder dom i något som är giftorättsgods.
Nej, pengarna du köper något med är i sig giftorättsgods redan innan du köper något för dom.
D Dilato skrev:
Jag antar att fastigheten var er gemensamma bostad?
Nej, den var obeboelig.
D Dilato skrev:
Hade det varit en sommarstuga som var bara din enskilda tror jag inte någon ifrågasatt att du sålt den.
Om du är gift så vill de ha din frus signatur på köpehandlingarna när du säljer fast egendom även om du står som ensam ägare. Det gäller även om ni inte bott på den.

kashieda kashieda skrev:
This seems like an interesting part of the appeal. You haven't said anything like that, have you?
Nej, självklart inte. Jag förstår inte heller varför detta skulle vara ett problem i första hand. Det positiva är att Kronofogden själva meddelade att det inte blir något problem, även om det ändå kommer att finnas kvar – dessutom sker detta tre veckor innan jag får fastighetsnycklarna.

• Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
sliderr sliderr skrev:
Köparna anger att de inte kan komma i besittning av fastigheten.
Det här förstår jag inte, vilka är köparna? Den som överklagat anges ju som spekulant, och om försäljningen inte vunnit laga kraft så finns väl ingen köpare?

Nissens Nissens skrev:
Nej, pengarna du köper något med är i sig giftorättsgods redan innan du köper något för dom.
Mina pengar kan jag under pågående äktenskap fritt disponera och köpa och sälja vad jag vill, förutom att sälja fast egendom (fastigheter) eller gemensamt bohag.

Efter vigseln äger makarna liksom tidigare sina egna saker, pengar, fastigheter o.s.v. och ansvarar endast för sina egna skulder. Makarna kommer inte att ha rätt till varandras ägodelar eller ansvara för varandras skulder. Båda makarna äger sina saker på samma sätt som innan de gifte sig.
https://lexly.se/faq/aktenskapsforord/andras-nagra-ekonomiska-forhallanden-om-man-gifter-sig

• Gilla
ErOg och 2 till
  • Laddar…
Nissens
D Dilato skrev:
Mina pengar kan jag under pågående äktenskap fritt disponera och köpa och sälja vad jag vill, förutom att sälja fast egendom (fastigheter) eller gemensamt bohag.
Är du gift är pengarna giftorättsgods om inget speciellt är skrivet. Hur du kan spendera dom får du väl komma överens om din fru om.. 😊
D Dilato skrev:
Efter vigseln äger makarna liksom tidigare sina egna saker, pengar, fastigheter o.s.v. och ansvarar endast för sina egna skulder. Makarna kommer inte att ha rätt till varandras ägodelar eller ansvara för varandras skulder. Båda makarna äger sina saker på samma sätt som innan de gifte sig.
[länk]
Så är det, men 50% av giftorättsgodset har makarna rätt till vardera vid en skilsmässa.

Och oavsett, så krävs din frus signatur om du säljer en fast egendom även om du står som ensam ägare och även om ni aldrig varit folkbokförda på densamma.
Förmodligen beror det på att fast egendom kan ha betydande värde och som gift har man rätt till 50% av värdet. Men det är en gissning. Fick aldrig det förklarat, fick acceptera att signaturen behövdes bara, och det var ändå inga problem att få med den. 😊

• Gilla
ullak40 och 1 till
  • Laddar…
Grannens Häck
"På auktionen lämnar Kronofogden information om varför försäljning sker, vem som begärt försäljningen och annat som är av betydelse för försäljningen. Det lämnas också information om fastigheten, om uppskattat marknadsvärde och mycket annat. De närvarande har tillfälle att ställa frågor.

När allt är utrett, så långt det är möjligt, ropas fastigheten ut och de närvarande kan lämna bud på fastigheten. Budgivning sker med muntliga bud och överbud."

Denna skrivning är det som allt handlar om.

"närvarande kan lämna bud på fastigheten"

Det kan bli så att auktionen måste tas om.

• Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.