45 174 läst ·
58 svar
45k läst
58 svar
Kan en Kronfogden husauktion hävas på grund av min frus namn?
Det är en annan spekulant mot Kronofogden, han säger att min fru också deltog i budgivningen (vilket hon inte gjorde) – det lades bara till senare eftersom vi är gifta och har gemensamma finanser.A ArneTW skrev:
Du har inget att oroa dig för.sliderr skrev:
Antar att den andra spekulanten hävdar något slags bulvanupplägg...
Som sagt låt det spela ut.
/ATW
Jag antar att det finns en möjlighet att två personer från samma hushåll försöker rigga auktionen. Hur det skulle fungera vet jag inte – jag lade det högsta budet, betalade 10 %, ordnade mitt bolån (tillsammans med min fru eftersom vi delar allt ekonomiskt) och sedan fick vi tillbaka detta från utmätningsmannen.
Följande meddelas
Försäljningen har inte vunnit laga kraft. Det meddelas att försäljningen har överklagats av spekulant
Xxxxx Xxxxxx. Överklagandet har översänts till Tingsrätten med Kronofogdemyndighetens yttrande.
Inroparen har mecdelat att inropet skett ocksà för Xxxxx Xxxxx (my wife). Handpenning har betalats med xxxxx kronor. Beloppet har gjorts räntebärande och räntan uppgär i dag till xxx kronor.
Köparna anger att de inte kan komma i besittning av fastigheten. De yrkar därför att
Kronofogdemyndigheten förordnar handräckning enligt 8 kap. 18 § utsökningsbalken för avhysning av
Följande meddelas
Försäljningen har inte vunnit laga kraft. Det meddelas att försäljningen har överklagats av spekulant
Xxxxx Xxxxxx. Överklagandet har översänts till Tingsrätten med Kronofogdemyndighetens yttrande.
Inroparen har mecdelat att inropet skett ocksà för Xxxxx Xxxxx (my wife). Handpenning har betalats med xxxxx kronor. Beloppet har gjorts räntebärande och räntan uppgär i dag till xxx kronor.
Köparna anger att de inte kan komma i besittning av fastigheten. De yrkar därför att
Kronofogdemyndigheten förordnar handräckning enligt 8 kap. 18 § utsökningsbalken för avhysning av
Redigerat:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 302 inlägg
I värsta fall får du ta bort fru från köpet och sen justera det i efterhand?
Nej, pengarna du köper något med är i sig giftorättsgods redan innan du köper något för dom.D Dilato skrev:
Nej, den var obeboelig.D Dilato skrev:
Om du är gift så vill de ha din frus signatur på köpehandlingarna när du säljer fast egendom även om du står som ensam ägare. Det gäller även om ni inte bott på den.D Dilato skrev:
Nej, självklart inte. Jag förstår inte heller varför detta skulle vara ett problem i första hand. Det positiva är att Kronofogden själva meddelade att det inte blir något problem, även om det ändå kommer att finnas kvar – dessutom sker detta tre veckor innan jag får fastighetsnycklarna.kashieda skrev:
Mina pengar kan jag under pågående äktenskap fritt disponera och köpa och sälja vad jag vill, förutom att sälja fast egendom (fastigheter) eller gemensamt bohag.Nissens skrev:
Efter vigseln äger makarna liksom tidigare sina egna saker, pengar, fastigheter o.s.v. och ansvarar endast för sina egna skulder. Makarna kommer inte att ha rätt till varandras ägodelar eller ansvara för varandras skulder. Båda makarna äger sina saker på samma sätt som innan de gifte sig.
https://lexly.se/faq/aktenskapsforord/andras-nagra-ekonomiska-forhallanden-om-man-gifter-sig
Är du gift är pengarna giftorättsgods om inget speciellt är skrivet. Hur du kan spendera dom får du väl komma överens om din fru om.. 😊D Dilato skrev:
Så är det, men 50% av giftorättsgodset har makarna rätt till vardera vid en skilsmässa.D Dilato skrev:
Och oavsett, så krävs din frus signatur om du säljer en fast egendom även om du står som ensam ägare och även om ni aldrig varit folkbokförda på densamma.
Förmodligen beror det på att fast egendom kan ha betydande värde och som gift har man rätt till 50% av värdet. Men det är en gissning. Fick aldrig det förklarat, fick acceptera att signaturen behövdes bara, och det var ändå inga problem att få med den. 😊
"På auktionen lämnar Kronofogden information om varför försäljning sker, vem som begärt försäljningen och annat som är av betydelse för försäljningen. Det lämnas också information om fastigheten, om uppskattat marknadsvärde och mycket annat. De närvarande har tillfälle att ställa frågor.
När allt är utrett, så långt det är möjligt, ropas fastigheten ut och de närvarande kan lämna bud på fastigheten. Budgivning sker med muntliga bud och överbud."
Denna skrivning är det som allt handlar om.
"närvarande kan lämna bud på fastigheten"
Det kan bli så att auktionen måste tas om.
När allt är utrett, så långt det är möjligt, ropas fastigheten ut och de närvarande kan lämna bud på fastigheten. Budgivning sker med muntliga bud och överbud."
Denna skrivning är det som allt handlar om.
"närvarande kan lämna bud på fastigheten"
Det kan bli så att auktionen måste tas om.