514 läst ·
5 svar
514 läst
5 svar
Kan en gjutform av brädor lyftas av finbetong?
Kan en gjutform av brädor med vertikala väggar lyftas av vanlig finbetong från betongbil?
Min form är för en tjock platta, 4,1x3,6 m och 40 cm hög på ena långsidan och 20 cm på den andra.
Den står på grus och är ordentligt stagad upptill och nertill.
Men jag har inte förankrat formen i marken med fastspikade pålar som jag senare sett andra göra.
Gör de så för att betongen annars kan lyfta formen vid gjutning?
Kanske formen även kan "tippa" lite mot den sida man börjar fylla med betong så andra sidan lyfts?
Vi börjar nog gjutningen i den högsta sidan så betongtrycket där blir högt.
Lutande stag kan ju lyfta formen också men de lutar inte mycket.
Måste jag påla? För mig skulle det vara enklare att hänga vikter på formen.
Har en massa markplattor och kan hänga upp till 200 kg per sida.
Ska jag fästa formen i markfasta pålar?
Eller hänga på max 4x200 kg plattor?
Eller inget av det?
Betongbilen kommer om nån vecka.
Min form är för en tjock platta, 4,1x3,6 m och 40 cm hög på ena långsidan och 20 cm på den andra.
Den står på grus och är ordentligt stagad upptill och nertill.
Men jag har inte förankrat formen i marken med fastspikade pålar som jag senare sett andra göra.
Gör de så för att betongen annars kan lyfta formen vid gjutning?
Kanske formen även kan "tippa" lite mot den sida man börjar fylla med betong så andra sidan lyfts?
Vi börjar nog gjutningen i den högsta sidan så betongtrycket där blir högt.
Lutande stag kan ju lyfta formen också men de lutar inte mycket.
Måste jag påla? För mig skulle det vara enklare att hänga vikter på formen.
Har en massa markplattor och kan hänga upp till 200 kg per sida.
Ska jag fästa formen i markfasta pålar?
Eller hänga på max 4x200 kg plattor?
Eller inget av det?
Betongbilen kommer om nån vecka.
Du ska ju vibbra betongen så att all luft går ur och flyter ut ordentligt. Då måste du förstärka sidorna med snesträvor, annars kommer formen att kalva utåt. Det blir hemskt tryck på sidorna när betongen fylls på, samt att vibbra blir det ännu värre. Formen ska även oljas helst på insidan, går med vanlig matolja från mataffären. Här finns lite att botanisera i om gjutning i form.
https://www.google.com/search?q=byg...AYgAQYogQyBggAEEUYOTIICAEQABgWGB4yCggCEAAYgAQ
https://www.google.com/search?q=byg...AYgAQYogQyBggAEEUYOTIICAEQABgWGB4yCggCEAAYgAQ
Tack, men du svarar inte på min fråga. Jag har stagat som jag skrev i TS (dvs snedsträvor). Vibbra och olja vet jag. Har botaniserat mycket men jag har inte hittat nåt om pålning för att hindra lyft.J jonaserik skrev:Du ska ju vibbra betongen så att all luft går ur och flyter ut ordentligt. Då måste du förstärka sidorna med snesträvor, annars kommer formen att kalva utåt. Det blir hemskt tryck på sidorna när betongen fylls på, samt att vibbra blir det ännu värre. Formen ska även oljas helst på insidan, går med vanlig matolja från mataffären. Här finns lite att botanisera i om gjutning i form.
[länk]
Det beror lite på. Normalt lyfter inte formen om det är tätt nertill. Blir det en glipa kan den pressa ut där och lyfta formen, blir till att täta till med jord på utsidan och stampa ner så det den blir kompakt.K Kallesonius skrev:
Det korta svaret är Ja formen kan lyfta. Detta beror på hur formen ser ut i nederkant men den lättaste är att du lägger grus på insidan av formen för att täta alla hål som betongen kan läcka ut igenom och på så sätt lyfta formen. Du kan även använda fogskum för att täta med. Tänk bara på om det blir synligt så kan det bli fult med fogskum
Tack för svaren.
Jag har hällt betong på skarven mellan brädor och grus inne i formen. Inte perfekt men ganska tätt. Ska kolla och ev hälla på lite till.
Kan inte lägga grus på skarven nu när armeringen är på plats. Inte jord på utsidan heller för där har jag satt längsgående reglar.
När jag frågade om formen kan "tippa" tänkte jag fel. De övre stagen hindrar ju det.
Jag har hällt betong på skarven mellan brädor och grus inne i formen. Inte perfekt men ganska tätt. Ska kolla och ev hälla på lite till.
Kan inte lägga grus på skarven nu när armeringen är på plats. Inte jord på utsidan heller för där har jag satt längsgående reglar.
När jag frågade om formen kan "tippa" tänkte jag fel. De övre stagen hindrar ju det.
Klicka här för att svara