Vill sätta upp nya fasadbrädor som ska strykas med lasyr. Själv tycker jag att den första anstrykningen (efter en omgång med grundolja) skulle vara enklare om man gör det på marken, alltså före monteringen på väggen. Men en bekant till mig som är snickare säger att det finns en risk att brädorna inte behåller sin form när man målar dem innan man spikar dem på väggen. Vad säger experterna?

J Juanito skrev:
Vill sätta upp nya fasadbrädor som ska strykas med lasyr. Själv tycker jag att den första anstrykningen (efter en omgång med grundolja) skulle vara enklare om man gör det på marken, alltså före monteringen på väggen. Men en bekant till mig som är snickare säger att det finns en risk att brädorna inte behåller sin form när man målar dem innan man spikar dem på väggen. Vad säger experterna?
Jag är ingen expert.

Men vi kommer ta in ett byggföretag för att bygga bod och carport på landet - samma företag som byggde landstället. De verkar mycket seriösa och erfarna.

De har föreslagit att vi själva betsar (?) brädorna innan de monterar, eftersom det är ganska mycket pengar att spara på det, jämfört med att brädorna kommer färdigbetsade (?) från Beijer. Dvs, antingen betsar (?) vi, eller så gör leverantören det - oavsett vilket så görs detta innan montering.

Svenskt trä rekommenderar att man målar bottenbrädorna (lockpanel) med en strykning av färgen innan montering.
Detta gör att när trät krymper så ser man den valda kulören och inte trävitt eller grundfärg.
Så måla på.

• Gilla
Tjrex
  • Laddar…
Tack ska ni ha för era svar. Det hjälper mig mycket!!

Självklart ska panelen behandlas innan uppsättning.

Först på med grundolja så som du tänkt å sen lasyr. Efter att du satt upp den kör du lasyr igen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.