Hej,
Bor i hus på plintar. Timrat fritidshus från -78/79 med ”tilläggsisolering”, golven är väldigt kalla på vintern. Kikade undertill häromdagen och ser att trossbotten är gjord av spontade brädor. Många som lätt går att flytta i sidled, därefter någon form av papp (ej heltäckande), och ovanifrån ser det ut som tjockare spontade brädor, sedan plast lagd ovanpå isoleringen. Försökte mäta hur djupt det var i en springa vid väggen - tumstocken gled rakt ner genom och ner till marken, så det verkar ju rimligt att det blir kallt på vintern 🙃 drygt 20 cm fick jag det till iaf.
Är det rimligt att ha spontade brädor som botten - och är det värt att riva upp och göra om botten, isolering, golv i form av förbättrad temperatur på vintern?
Bor i hus på plintar. Timrat fritidshus från -78/79 med ”tilläggsisolering”, golven är väldigt kalla på vintern. Kikade undertill häromdagen och ser att trossbotten är gjord av spontade brädor. Många som lätt går att flytta i sidled, därefter någon form av papp (ej heltäckande), och ovanifrån ser det ut som tjockare spontade brädor, sedan plast lagd ovanpå isoleringen. Försökte mäta hur djupt det var i en springa vid väggen - tumstocken gled rakt ner genom och ner till marken, så det verkar ju rimligt att det blir kallt på vintern 🙃 drygt 20 cm fick jag det till iaf.
Är det rimligt att ha spontade brädor som botten - och är det värt att riva upp och göra om botten, isolering, golv i form av förbättrad temperatur på vintern?
Redigerat:
Tack!F fribygg skrev:
vad skulle du föreslå - att komplettera med brädor om det blir för stora glipor eller byta till board?
Svårt att säga, din upplevelse av kalla golv är ju inte en absolut metod att mäta enligt 😉
Det beror ju lite på hur det är tilläggsisolerat, eftersom det tydligen finns springor rätt ner i grunden kan man ju anta att det är ganska låg nivå på tilläggsisolering, vill du ha det riktigt bra och är villig får du sannolikt bäst effekt genom att riva allt och göra om och rätt.
Men även om man har 400mm isolering kvittar det om det finns springor som det drar igenom, personligen skulle jag börja med att köpa några rullar drev och fogskum, lossa lister och försöka täta alla ställen det finns potential för drag.
Det beror ju lite på hur det är tilläggsisolerat, eftersom det tydligen finns springor rätt ner i grunden kan man ju anta att det är ganska låg nivå på tilläggsisolering, vill du ha det riktigt bra och är villig får du sannolikt bäst effekt genom att riva allt och göra om och rätt.
Men även om man har 400mm isolering kvittar det om det finns springor som det drar igenom, personligen skulle jag börja med att köpa några rullar drev och fogskum, lossa lister och försöka täta alla ställen det finns potential för drag.
Förstås. Det känns kallt att sitta med fötterna ner mot golvet med sockar och fårskinnstofflor, och matta emellan.ARJU skrev:
Svårt att säga, din upplevelse av kalla golv är ju inte en absolut metod att mäta enligt 😉
Det beror ju lite på hur det är tilläggsisolerat, eftersom det tydligen finns springor rätt ner i grunden kan man ju anta att det är ganska låg nivå på tilläggsisolering, vill du ha det riktigt bra och är villig får du sannolikt bäst effekt genom att riva allt och göra om och rätt.
Men även om man har 400mm isolering kvittar det om det finns springor som det drar igenom, personligen skulle jag börja med att köpa några rullar drev och fogskum, lossa lister och försöka täta alla ställen det finns potential för drag.
Inte så tät vindpapp heller iom att isoleringen gick att se upp på genom brädorna 🙃
Vad skulle du säga är att göra om, göra rätt?
Det vet man ju inte förrän man rivit tyvärr, men har du som sagt springor rätt ner i grunden är det en indikation på hur väl isoleringen är utförd.L _lillamy skrev:
Därmed skulle jag som tidigare nämnt offra någon tusing på drev och fogskum först för att försöka täta alla källor till drag inför vintern, räcker inte det, så får man nog riva och kolla hur det ser ut, det ska inte vara så kallt som du beskriver med 200 mm vettig isolering.
Ja i ena rummet är det inga golvlister, och mot innerväggen är det glipor som går rakt ner. Mot ytterväggarna är det gipsväggar och väggens tilläggsisolering som täcker, som jag antar, gliporna ut där. Men det känns som att det drar där med. Antar att jag måste ta upp väggarna för att kunna lägga om golvet?ARJU skrev:
Det vet man ju inte förrän man rivit tyvärr, men har du som sagt springor rätt ner i grunden är det en indikation på hur väl isoleringen är utförd.
Därmed skulle jag som tidigare nämnt offra någon tusing på drev och fogskum först för att försöka täta alla källor till drag inför vintern, räcker inte det, så får man nog riva och kolla hur det ser ut, det ska inte vara så kallt som du beskriver med 200 mm vettig isolering.
Drev, typ lindrev?
Klicka här för att svara
