En osthyvel har oftast isolerat skaft, så det är ett lämpligt verktyg för ändamålet.

• Haha
mexitegel
  • Laddar…
useless useless skrev:
En osthyvel har oftast isolerat skaft, så det är ett lämpligt verktyg för ändamålet.
För personsäkerhet, kanske, men för driftsäkerhet är den som sagt tveksam. Allt av metall kan korta brödrosten, och har man JFB så behövs det som sagt inte mycket för att släcka (hela/delar av) huset.

Smörknivar av trä är ofta lätt tillgängliga när man rostar och bättre för ändamålet.

Och själv så torskade jag på det för en del år sedan nu. Frun och barnen rostade bröd och helt plötsligt slocknade huset. Men ingen hade pillat i brödrosten. Jag drog ur den, skakade den över diskhon, återställde JFB:n och kopplade in brödrosten igen. Direkt knappen trycktes ner så slocknade det igen.

Det visade sig att en förkolnad brödbit kilat sig mellan spiralerna och höljet, och det ledde tillräckligt med ström för att lösa JFB:n.

Så efter lite mera avancerad kirurgi så var vi igång igen.

Konstig diskussion.......jag är 100% säker på att instruktionsboken klart och tydligt säger att apparaten ska göras spänningslös om man ska göra nå annat än att rosta bröd på normalt sätt.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Konstig diskussion.......jag är 100% säker på att instruktionsboken klart och tydligt säger att apparaten ska göras spänningslös om man ska göra nå annat än att rosta bröd på normalt sätt.
Vem läser instruktionsboken?

• Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Det kan så vara men anges detta så är det ju handhavandefel av personen ifråga.........dessutom är det i tråden två ganska kunniga personer som dividerar om vikten av ett isolerat handtag på det man petar med.......göra spänningslöst är väl en ganska adekvat början på allt elarbete?

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Det kan så vara men anges detta så är det ju handhavandefel av personen ifråga.........dessutom är det i tråden två ganska kunniga personer som dividerar om vikten av ett isolerat handtag på det man petar med.......göra spänningslöst är väl en ganska adekvat början på allt elarbete?
I teorin, förstår du, så är teori och praktik identiska. Men i praktiken, så är det stor skillnad...

• Älska
  • Gilla
saiter och 4 till
  • Laddar…
Ok, så det borde vara i alla fall krav på arbetsbrytare för en brödrost?

(För de som inte fattar att man kan dra ut sladden innan man stoppar ner metallkniven…) 😂

• Haha
Dilato
  • Laddar…
A
Bra fråga med brödrosten. Den följer ju inte den heliga tvåfelsprincipen.

Har tänkt på det tidigare faktiskt utan att komma på svaret där.

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Smörknivar av trä är ofta lätt tillgängliga när man rostar och bättre för ändamålet.
Jag har hört att man även kan dra ut sladden innan verktygen appliceras...

Alfredo Alfredo skrev:
Jag har hört att man även kan dra ut sladden innan verktygen appliceras...
Använder du verktyg utan att ha sladden i?

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
useless useless skrev:
Använder du verktyg utan att ha sladden i?
Jag har uppgraderat till såväl sladdlös osthyvel som sladdlös smörkniv!

• Gilla
Leif So
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har uppgraderat till såväl sladdlös osthyvel som sladdlös smörkniv!
Låter som en nedgradering?

Motorformad smörkniv i aktion på ett smörpaket, i vit smörbytta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Låter som en nedgradering?
Behöver din V8 en sladd? 😱

Alfredo Alfredo skrev:
Behöver din V8 en sladd? 😱
Den sladdar i smöret.

Diskussionen ang. att pilla ut brödskivan med metallföremål känns lite som den gamla skrönan om att NASA spenderade miljoners miljoner USD dollars för att utveckla en penna som gick att använda i rymden. Ryssarna tog med blyertspennor. 😂 (OBS: ej sann historia.)

Varför inte bara använda en smörkniv i trä eller något redskap i plast när brödskivan ska pillas ur rosten? 🙂

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.