20 139 läst ·
77 svar
20k läst
77 svar
Kan en gammal brödrost göras välfungerande och säker?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
För personsäkerhet, kanske, men för driftsäkerhet är den som sagt tveksam. Allt av metall kan korta brödrosten, och har man JFB så behövs det som sagt inte mycket för att släcka (hela/delar av) huset.useless skrev:
Smörknivar av trä är ofta lätt tillgängliga när man rostar och bättre för ändamålet.
Och själv så torskade jag på det för en del år sedan nu. Frun och barnen rostade bröd och helt plötsligt slocknade huset. Men ingen hade pillat i brödrosten. Jag drog ur den, skakade den över diskhon, återställde JFB:n och kopplade in brödrosten igen. Direkt knappen trycktes ner så slocknade det igen.
Det visade sig att en förkolnad brödbit kilat sig mellan spiralerna och höljet, och det ledde tillräckligt med ström för att lösa JFB:n.
Så efter lite mera avancerad kirurgi så var vi igång igen.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Konstig diskussion.......jag är 100% säker på att instruktionsboken klart och tydligt säger att apparaten ska göras spänningslös om man ska göra nå annat än att rosta bröd på normalt sätt.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Det kan så vara men anges detta så är det ju handhavandefel av personen ifråga.........dessutom är det i tråden två ganska kunniga personer som dividerar om vikten av ett isolerat handtag på det man petar med.......göra spänningslöst är väl en ganska adekvat början på allt elarbete?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
I teorin, förstår du, så är teori och praktik identiska. Men i praktiken, så är det stor skillnad...S Stefan1972 skrev:
Diskussionen ang. att pilla ut brödskivan med metallföremål känns lite som den gamla skrönan om att NASA spenderade miljoners miljoner USD dollars för att utveckla en penna som gick att använda i rymden. Ryssarna tog med blyertspennor. 😂 (OBS: ej sann historia.)
Varför inte bara använda en smörkniv i trä eller något redskap i plast när brödskivan ska pillas ur rosten? 🙂
Varför inte bara använda en smörkniv i trä eller något redskap i plast när brödskivan ska pillas ur rosten? 🙂