20 139 läst ·
77 svar
20k läst
77 svar
Kan en gammal brödrost göras välfungerande och säker?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 857 inlägg
Jag har väntat på den kommentaren, det är en bra fråga - kan vi lita på att amerikanska prylar håller en isolering för 230 V? Klarar de våra krav på åsköverspänningar? Med tanke på alla spartransformatorer så tycker man tydligen det. Det kan också handla om genomslag i en enkelisolerad fulltransformator. Jag skulle nog välja en isolationstransformator som är dubbelisolerad.
Därav den avslutande meningen: "Oavsett teknisk lösning kan det vara en god idé att konsultera någon som har koll på el snarare än att prova sig fram."Olle61 skrev:Problemet är väl att det inte blir galvaniskt isolerat från nätet. Dessutom är den gamla amerikanska brödrosten inte skyddsjordad och isoleringen i den var aldrig avsedd för 230V Isoleringen är ju dessutom väldigt gammal och från en tid med andra krav på säkerhet.
Det blir spännande att rosta bröd, men det går...
Åldern på såväl isolering som säkerhetskrav är ett problem oavsett vilken teknisk lösning man väljer. Men det går att lösa.
Enligt min mening nej.Bo.Siltberg skrev:
Inte ens moderna amerikanska elapparater för 115 V verkar hålla någon högre isolationsklass. Lite skadad som man ändå är så plockade jag isär en voluminös smått hiskelig bordlampa i ett amerikanskt hotellrum häromåret. Helmetall med flera lamphållare, internt kopplad med enkelisolerad enkelledare hopkopplad med presshylsor, någon lite tafligt monterad. Inga isolersvampar i lamphållare, ingen isolerslang, ingen skyddsjord osv. Inget att mata med 230V direkt.
I ljuset av detta är det märkligt att många av de 230->115 V trafos som säljs färdiga med amerikanskt uttag osv verkar vara sparkopplade!? Det gäller då att se till att us-prylen hamnar mellan 0 och 115V och inte mellan 115 och 230...hur många vanliga svensson kan mäta fram det eller ens funderar på varför?
En rejäl väldimensionerad fulltrafo är en förutsättning för att köra amerikansk elapparat.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Nej, vi skall inte glömma att just den låga spänningen till trots så lyckades ändå Amerikanerna ta livet av sig i sådan omfattning att kravet på JFB blev både tuffare och kom (mycket) tidigare. Men de fungerade dåligt. Man hade typiskt så stora läckage genom isoleringen på ledarna fram till uttaget att man fick tjuvlösning på panelmonterade JFBer(!) Detta löste man med att sätta JFBn i uttaget istället. Vilket fortfarande är vanlig, även i nyinstallation.Fotografen skrev:Enligt min mening nej.
Inte ens moderna amerikanska elapparater för 115 V verkar hålla någon högre isolationsklass. Lite skadad som man ändå är så plockade jag isär en voluminös smått hiskelig bordlampa i ett amerikanskt hotellrum häromåret. Helmetall med flera lamphållare, internt kopplad med enkelisolerad enkelledare hopkopplad med presshylsor, någon lite tafligt monterad. Inga isolersvampar i lamphållare, ingen isolerslang, ingen skyddsjord osv. Inget att mata med 230V direkt.
När vi tar fram två eller trefas, då tar ju Amerikanen istället fram 240V, som alla vet är farligt och den måste man vara extra försiktig med... Det är bara elbilar, elektriska torktumlare osv. som använder så hög spänning i ett hem i USA...
Jag skulle inte ta i en Amerikansk brödrost från 30-talet annat än med välisolerad tång. Och då bara för att klippa av sladden så att den inte kunde användas mer. Att sätta den på frukostbordet kommer öht inte på fråga...
Men det är smidigt att man kan tvinga ner en Europaplugg att rida över stiften på en delvis utdragen amerikansk stickpropp när man bara måste ladda telefonen och inte har adaptern med sig...
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
varför ens fundera på utländska apparater? Gå på vilken loppis som helst och du hittar säkert användbara apparater från 50talet som är i samma stil. Själv har jag en elektrohelios från anno dazumal. Kromad pjäs med luckor åt två håll typ. Den används regelbundet, sambon tyckte den såg farlig ut i början men nu vägrar hon använda moderna apparater. Fördelen är ju att en dylik rostar efter behag. Ingen temostat eller fjant, när det ryker börjar det bli lagom och man vänder brödet.
Kan inte se att den skulle vara farlig att använda. Har även ett gammalt våffeljärn och hur bra jag tycker det är behöver vi ju inte ta i denna tråden...........
Kan inte se att den skulle vara farlig att använda. Har även ett gammalt våffeljärn och hur bra jag tycker det är behöver vi ju inte ta i denna tråden...........
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Det kan jag... Problemet med apparater från 50-talet är att isoleringen inte var så bra från början, ofta är av material som åldras på ett sätt som vi inte skulle acceptera idag, de är idag ett halvsekel gamla samt att detta åldrande dessutom går fortare hos apparater som är varma (brödrost/våffeljärn).Stefan1972 skrev:
Lägg dessutom till att de måste vara skyddsjordade och att inte alla är det. Iaf inte med fungerande skyddsjord och att bortfallen skyddsjord är ett tyst fel (det var därför som vi inte fick så bra effekt av kravet på skyddsjord när det kom).
Jag växte upp med en dylik brödrost i sommarstugan och tyckte den var suspekt redan på sjuttiotalet... Idag så skulle jag inte använt den utan att ha haft isär den i atomer och antagligen inte ens då. Inte värt det.
LOL.... Och folk tyckte att jag var dum i huvudet när jag stoppade en penna i jordhålet på ett brittiskt uttag för att få ner mobilladdaren....lars_stefan_axelsson skrev:
Men för att återgå till trådens ämne, skulle inte en isolertrafo fungera rätt bra för TS om han nu ovillkorligen måste ha just en sån brödrost? Man kanske kan bygga en snygg sockel i teak till brödrosten som döljer trafon
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
isolering? I den jag har sitter värmetrådarna anslutna direkt i kontakten. Såklart skyddat då. Hela apparaten är gjord i metall, kan ju inte bli bättre jord och anslutningssladdar med gamla proppen är bara köpa över disk.
I våffeljärnet jag nämnde är det inget gummi eller plast på nå ledare heller. Alla anslutningstrådar har porslinskulor som ligger förspända på tråden. Ingen risk att nåt tar stryk där inte.........
Självklart är det bra om man har koll, är man okunnig så är det väl inte så lätt kanske men rent konkret så är riskerna betydligt överdrivna.
I våffeljärnet jag nämnde är det inget gummi eller plast på nå ledare heller. Alla anslutningstrådar har porslinskulor som ligger förspända på tråden. Ingen risk att nåt tar stryk där inte.........
Självklart är det bra om man har koll, är man okunnig så är det väl inte så lätt kanske men rent konkret så är riskerna betydligt överdrivna.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Vilket påminner mig. Petskydd, eller snarare bristen på sådant, glömde jag. Mycket utrustning från den här tiden är IP-"du kan stoppa in hela huvudet".Stefan1972 skrev:isolering? I den jag har sitter värmetrådarna anslutna direkt i kontakten. Såklart skyddat då. Hela apparaten är gjord i metall, kan ju inte bli bättre jord och anslutningssladdar med gamla proppen är bara köpa över disk.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ja, jag minns brödrosten vi hade när jag var barn.lars_stefan_axelsson skrev:
Ganska lik den här faktiskt:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
När man ansåg att brödskivan vaar färdigrostad på ena sidan öppnade man luckan och brödskivan gled ner och vändes, så man kunde rosta andra sidan. Mycket fiffigt.
Man såg glödtrådarna hela tiden.
Kardinalfelet var väl just att det var bara att öppna luckan och sticka in ett finger (eller en sked eller gaffel) så hade man uppåt 220V igenom kroppen.
Skulle aldrig ställa fram en sådan apparat där barn (och nyfikna tonåringar) vistas!
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
är barnen så nyfikna lär de kunna få ner metalldelar i moderna brödrostar också...........de kan ju nyss ha mixtrat sönder cykeln och har en eker i näven när de ska rosta?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Precis! Och dessutom har vi yttertemperaturen. Visst, man kan fortfarande köpa en "modern" brödrost som blir 130C på ytan, men de flesta håller betydligt lägre temperatur, vilket naturligtvis är att föredra.KnockOnWood skrev:
(Jag hittar dock ingen säkerhetsstandard för brödrostar, någon som vet vad som finns?)
Skall man inte nyansera det lite? Det är möjligt att använda den på ett farligt sätt. Det behöver inte innebära att man skall kasta den eller aldrig använda den. Om man låter någon elkunnig se över den och ordna en teknisk lösning för att kunna köra den på 230V är det väl inga problem att använda den med förstånd. Peta inte på tråden när den glöder, lämna den inte ensam och håll den på avstånd från barn och andra som inte förstår risken med glödande metalltrådar och antika elektriska apparater. Om isoleringen är ok tror jag att den är säkrare att använda än många elverktyg.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Det kräver dock som sagt sin man. Eller kvinna. Dvs man varken kan eller skall okritiskt använda dylika apparater utan att någon som är kunnig (tom kunnigare än genomsnittet) gått igenom den. Och i den här tråden så pratas det bara om användning av gamla apparater. Inte om att det faktiskt är förenat med risk, och att det krävs både kunskap och arbete för att få ett åtminstone acceptabelt resultat. Man skall vara beredd på att ledare osv. måste bytas.Avemo skrev:Skall man inte nyansera det lite? Det är möjligt att använda den på ett farligt sätt. Det behöver inte innebära att man skall kasta den eller aldrig använda den. Om man låter någon elkunnig se över den och ordna en teknisk lösning för att kunna köra den på 230V är det väl inga problem att använda den med förstånd. Peta inte på tråden när den glöder, lämna den inte ensam och håll den på avstånd från barn och andra som inte förstår risken med glödande metalltrådar och antika elektriska apparater. Om isoleringen är ok tror jag att den är säkrare att använda än många elverktyg.
Det är nämligen så att vad gäller säkerhetskrav så är modernare apparater nästan helt utan undantag bättre. Så även om en gammal skiftnyckel från Bacho är bättre än en nytillverkad, så gäller detta generellt inte när det kommer till elektrisk apparatur. Ja dvs, pss som Bachon så är de mekaniskt ofta bättre, men elektriskt är de det typiskt inte.
Och det är inte bara elsäkerhet som sådan. Kommer ihåg kompisen på gymnasiet som, mitt när solariehysterin var som störst, hittade en gammal kvartslampa ("solarielampa") på vinden. "Det är ju samma sak, och gratis!". Sagt och gjort.
Han fick som tur var inga bestående men, iaf inte i närtid, men kul var det inte. Ja, dvs inte för honom då. Vi andra hade ganska roligt åt det...
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det var många förbehåll, bara för att ha en livsfarlig apparat på frukostbordetAvemo skrev:
Nej, klipp sladden och sätt den i en glasmonter eller släng den i metallåtervinningen!