En spis kan också vara farlig, och en ugn, en grilltändare, en värmefläkt, och definitivt en elvisp m.fl m.fl ...
Apparater ska vara minst fingerskyddade (IPXXB) - det lämnar stort utrymme för knivar och gafflar att nå fram till farliga delar.
Ytor som är avsedda att ta i (handtag etc) får inte bli så varma att man bränner sig, men andra delar får blir det. Varningsskyltar ska då finnas.
Värmeapparater är ju svåra att ge ett bättre skydd.
Men kraven var ju inte så hårda i början av 1900-talet. Idag ska apparaterna klara felaktig användning i högre grad.

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson skrev:
Det kräver dock som sagt sin man. Eller kvinna. Dvs man varken kan eller skall okritiskt använda dylika apparater utan att någon som är kunnig (tom kunnigare än genomsnittet) gått igenom den. Och i den här tråden så pratas det bara om användning av gamla apparater. Inte om att det faktiskt är förenat med risk, och att det krävs både kunskap och arbete för att få ett åtminstone acceptabelt resultat. Man skall vara beredd på att ledare osv. måste bytas.
Precis så. Absolut inte bara att koppla in. Men med rätt kompetens och varsamhet måste den varken hamna i glasmonter eller på tippen.

Jag minns lönlösa försök att förklara för min farmor att det var farligt att stoppa ner en kniv i brödrosten för att peta ut bröd som fastnat. Använd på fel sätt är en ny brödrost också livsfarlig. Inte lika mycket, men den skall inte heller användas utan förstånd.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Tack för alla intressanta inlägg!

Jag har faktiskt möjlighet att gömma en ganska stor trafo (har i köksbänken ett hål för sladdar som leder till ett dolt utrymme bakom bänken där det sitter eluttag (som ändå är lätt åtkomligt och ligger öppet, men "runt hörnet"). Jag är ju också beredd att lämna in brödrosten på "över-/genomsyn" - men behöver tips på vart jag i så fall skall vända mig (i Stockholmstrakten).

Är det säkrare med en sån där fullisoleringstrafo jämfört med en gammal brödrost som är ursprungligen alternativt omgjord till 230v?

Jag skulle inte vilja göra en sådan jämförelse. Rosten ska vara så säker den kan bli, så en gammal rost behöver ses över i alla fall. Men samtidigt är just rostar osäkra mot gafflar även när de är i gott skick, speciellt äldre, så en isolationstrafo är inte fel att komplettera med i alla fall.

Rostade bröd på sån rost.Den börja brinna. släng och köp en ny,billigare än lägga pengar på den.

Gammalt inlägg men kanske någon som undrar

Du får inte byta från ojordad till jordad eller tvärtom eftersom du då byter funktion. Att jorda är en skyddsåtgärd för att se till att säkringen i elcentralen löser ut vid ett isolationsfel, så att till exempel inte metallhöljet på brödrosten eller elgrillen blir strömförande.

Elinspektör Jonas Bengtsson, Elsäkerhetsverket

• Gilla
Inger Ericsson
  • Laddar…
Bygga om den till klass I får man göra för eget bruk.

Sedan är frågan om det är lämpligt då det kan vara väl enkelt att nå spänningsförande delar i en gammal brödrost. Även med JFB kan det bli mer än obehagligt, så användning i isolerad miljö vore att föredra.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Men brödrostar överhuvudtaget. Jag begriper inte hur de överhuvudtaget kan klara några elsäkerhetskrav. Värmeslingorna är ju i princip åtkomliga på alla brödrostar jag har sett. Undrar hur ofta det sker att folk stoppar in en kniv eller något för att få ut en brödskiva som fastnat.

• Gilla
Allman och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Undrar hur ofta det sker att folk stoppar in en kniv eller något för att få ut en brödskiva som fastnat.
Det har jag provat... Då är det ju en fördel att höljet är ledande och skyddsjordat så man med största sannolikhet får en stum kortslutning istället för strömgenomgång via handen...

• Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Jo, det är troligen rätt osannolikt att man lyckas komma åt värmeslingan utan att kortsluta mot jord, men det är absolut en möjlighet, därav tycker jag det är underligt att konstruktionen kan vara godkänd. I alla andra sammanhnag är det ju i princip heligt att även en enkeisolerad tråd inte får vara åtkomlig. Här har man helt oisolerade värmetrådar som tom sitter synliga och lätt åtkomliga. Märkligt att det är godkänt.

• Gilla
Allman
  • Laddar…
När vi ändå är inne på elsäkerhet... Uppföljaren till "100 bilbatterier" kom äntligen!

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
C ccf skrev:
När jag såg brödrostarna på den här länken med art deco-brödrostar (länk) blev jag helt förälskad.

Om jag köper en sådan, går den överhuvudtaget att renovera så att den blir säker att använda och finns det någonstans jag kan lämna in den för att få hjälp med det?

Här finns ännu lite fler fina brödrostar: länk

[bild]

[bild]
https://antiquefanparts.com/circa-1932-art-deco-hotpoint-gazelle-tipper-toaster/
Det här var en snygg pjäs. Däremot skulle jag inte vilja använda en utan en rejäl asbestsanering. Man får ju räkna med att isoleringen i alla(?) brödrostar bestod av asbest ända in på 70-talet. Är man händig/kunnig kan man säkert bygga om till en fungerande men samlarvärdet lär ju sjunka även om brödrosten är vacker att titta på. Gammal brödrost med art deco-design i metall, står på ett träfönsterbräde med tre rostiga värmespolar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(ingen brödrost)

• Wow
Fotografen
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jo, det är troligen rätt osannolikt att man lyckas komma åt värmeslingan utan att kortsluta mot jord, men det är absolut en möjlighet, därav tycker jag det är underligt att konstruktionen kan vara godkänd. I alla andra sammanhnag är det ju i princip heligt att även en enkeisolerad tråd inte får vara åtkomlig. Här har man helt oisolerade värmetrådar som tom sitter synliga och lätt åtkomliga. Märkligt att det är godkänt.
Det hände hos oss, en brödskiva skulle fiskas upp med osthyveln. Det blev mörkt när JFB slog ifrån ordentligt. Jag undrar om Hagers slutmontör för mitt exemplar hettw Lucas. Jag var i varje fall tvungen att byta JFB, eftersom den gamla inte gick att återställa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.