52 304 läst ·
43 svar
52k läst
43 svar
Kan en automatsäkring gå sönder?
Sida 1 av 3
Hej!
Min kompis har ett prolem.
Lyset på toaletten har slutat fungerar efter kortslutning i hårtorken
Toaletten har ett uttag och en lampa, uttaget är öppnat och alla sladdar sitter på plats men det funkar ej.
Automatsäkringen löser ej(står på ettan) så jag antar att den är "utsliten", är detta vanligt att de går sönder?
Mvh
Min kompis har ett prolem.
Lyset på toaletten har slutat fungerar efter kortslutning i hårtorken
Toaletten har ett uttag och en lampa, uttaget är öppnat och alla sladdar sitter på plats men det funkar ej.
Automatsäkringen löser ej(står på ettan) så jag antar att den är "utsliten", är detta vanligt att de går sönder?
Mvh
Det är inte speciellt vanligt. I alla fall ej med kända kvalitetsmärken.. men de händer! Är det bara på toaletten det har slocknat lampor? Annars kan en huvudsäkring ibland gå samtidigt som automatsäkringen löser. Men då borde somsagt andra saker i huset också sluta fungera.
Hej!
Ja det är bara på toaletten, allt annat funkar perfekt och inga kablar hade lossnat på vägguttaget där hårtorken satt när den kortslöt.
Som sagt så står säkringen på ett, jag drog säkringen upp och ner flera ggr, jag ser inte många andra fel det kan vara än fel på automatsäkringen?
Vägguttaget är kontrollerat, behöver jag kolla lampan också eller vad är nästa steg?
Mvh
Ja det är bara på toaletten, allt annat funkar perfekt och inga kablar hade lossnat på vägguttaget där hårtorken satt när den kortslöt.
Som sagt så står säkringen på ett, jag drog säkringen upp och ner flera ggr, jag ser inte många andra fel det kan vara än fel på automatsäkringen?
Vägguttaget är kontrollerat, behöver jag kolla lampan också eller vad är nästa steg?
Mvh
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Att mäta är att veta
Försök få tag i en spänningsprovare och mät dig fram till felet.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Börja med att mäta på "utgången" på säkringen och mot någon jordad del i centralen för att se om säkringen är sönder eller inte.
//Patrik
//Patrik
Moderator
· Stockholm
· 57 892 inlägg
Det finns en del badrumsskåp med inbyggd jordfelsbrytare, kolla så att det inte sitter en sådan gömd någonstans.