Hej!

Min kompis har ett prolem.

Lyset på toaletten har slutat fungerar efter kortslutning i hårtorken :)

Toaletten har ett uttag och en lampa, uttaget är öppnat och alla sladdar sitter på plats men det funkar ej.

Automatsäkringen löser ej(står på ettan) så jag antar att den är "utsliten", är detta vanligt att de går sönder?

Mvh

Det är inte speciellt vanligt. I alla fall ej med kända kvalitetsmärken.. men de händer! Är det bara på toaletten det har slocknat lampor? Annars kan en huvudsäkring ibland gå samtidigt som automatsäkringen löser. Men då borde somsagt andra saker i huset också sluta fungera.

prova att först slå automaten till noll å sedan till ett igen! Om det inte funkar och ingen annan (huvudsäkring) eller jordfelsbrytare har löst ut så har automatsäkringen pajjat!
Och ja, de pajjar ibland!
/Lycka till!

Ok! Rrrrr hant före! :)

Hej!

Ja det är bara på toaletten, allt annat funkar perfekt och inga kablar hade lossnat på vägguttaget där hårtorken satt när den kortslöt.

Som sagt så står säkringen på ett, jag drog säkringen upp och ner flera ggr, jag ser inte många andra fel det kan vara än fel på automatsäkringen?

Vägguttaget är kontrollerat, behöver jag kolla lampan också eller vad är nästa steg?

Mvh

• Gilla
Jan.undin
  • Laddar…
Jag utgår ifrån att du provat uttaget med en lampa, spänningsprovare eller något annat som indikerar att det faktiskt är strömlöst!

Att mäta är att veta :) Försök få tag i en spänningsprovare och mät dig fram till felet.

Börja med att mäta på "utgången" på säkringen och mot någon jordad del i centralen för att se om säkringen är sönder eller inte.

//Patrik

Hej!

Jag är ingen elektriker så vill inte rota för mycket i centralen. Jag har kontrollerat vägguttaget, alla trådar är på plats men ingen ström, kollat det med hjälp av lampa.

Automatsäkringen är av märket AEG om det hjälper?

Mvh

Har du slagit ifrån och sedan till den igen?

Ja massor av ggr, den vaknar inte.

Du måste släppa taget Bambi, den är förlorad... ;)

.....;)

Om det är i badrummet så skall det finnas en jordfelsbrytare. kolla den först.
Testa slå ifrån säkringen och se om det är något annat som inte fungerar

Det finns en del badrumsskåp med inbyggd jordfelsbrytare, kolla så att det inte sitter en sådan gömd någonstans.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.