5 425 läst ·
47 svar
5k läst
47 svar
Kan du tänka dig att ta hand om dina föräldrar istället för att ha dem på hem?
Jag skulle absolut ta hand om min mamma och styvfar om jag har möjlighet och rätt förutsättningar! Min biologiska pappa - väldigt tveksamt eftersom vi sa upp kontakten med varann för ca 12 år sedan. Vi har visserligen fått lite sporadisk kontakt igen de senaste månaderna men spontant så svarar jag mycket tveksamt när det gäller honom, när det gäller styvmor blir det utan tvekan NEJ!
Ni som svarar att ni skall ta hand om era föräldrar: hade ni tänkt sluta jobba i samband med att ni vårdar era gamla föräldrar?
Att ta hand om äldre med krämpor och kognitiva nedsättningar är i många fall mycket mer påfrestande än att ta hand om dagisbarn. Jag har svårt att se hur man skulle kunna kombinera detta med ett heltidsjobb (eller ens ett deltidsjobb), men det kanske är möjligt för vissa?
Att ta hand om äldre med krämpor och kognitiva nedsättningar är i många fall mycket mer påfrestande än att ta hand om dagisbarn. Jag har svårt att se hur man skulle kunna kombinera detta med ett heltidsjobb (eller ens ett deltidsjobb), men det kanske är möjligt för vissa?
Redigerat:
Om man utgår från att vi inte är kompetenta, då är frågan och tråden meningslösa.
Självklart finns det mellanlägen. Din gamle far kanske inte är kompetent att laga sin egen mat, eller att ta hand om sin tvätt. Din gamla mor kanske inte klarar att sköta hemmet men är OK för övrigt.
Skall vi skicka dem till hemmet då?
Självklart finns det mellanlägen. Din gamle far kanske inte är kompetent att laga sin egen mat, eller att ta hand om sin tvätt. Din gamla mor kanske inte klarar att sköta hemmet men är OK för övrigt.
Skall vi skicka dem till hemmet då?
Mmmm... frågan man kanske även borde ställa sig är: Varför klarar inte "gamle far" av att laga mat själv? Brukar han kanske glömma kastrullen på den påslagna spisen?
I övrigt kanske han är en glad gubbe utan några större krämpor som gillar att leka med ungarna och titta på TV-nyheterna.
Men skulle du vilja åka till jobbet och lämna honom ensam i ditt hem? Jag skulle nog inte vilja det.
I övrigt kanske han är en glad gubbe utan några större krämpor som gillar att leka med ungarna och titta på TV-nyheterna.
Men skulle du vilja åka till jobbet och lämna honom ensam i ditt hem? Jag skulle nog inte vilja det.
Nu var inte frågan: Kan du hitta på kreativa ursäkter för att inte ta hand om dina föräldrar? utan kan du tänka dej att göra det.
Jag kan det, det skulle säkert ställa till massor med problem, men jag kan tänka mej det.
Jag kan det, det skulle säkert ställa till massor med problem, men jag kan tänka mej det.
Ja, den ursprungliga frågan var det. Jag ställde en följdfråga och den handlade definitvt inte om kreativa ursäkter för att inte ta hand om sina föräldrar.mycke_nu skrev:
Det var en ganska konkret fråga av praktisk natur.
Självklart är det så att går det inte, så går det inte.
Inte heller tycker jag det är rätt att barnen skall ge upp en väsentlig del av sina liv för att ta hand om sina föräldrar. Vad jag talar om är att bereda dem plats i sitt hem, hjälpa dem med praktiska ting och framförallt - göra dem lyckliga.
Inte heller tycker jag det är rätt att barnen skall ge upp en väsentlig del av sina liv för att ta hand om sina föräldrar. Vad jag talar om är att bereda dem plats i sitt hem, hjälpa dem med praktiska ting och framförallt - göra dem lyckliga.
Som jag skrev i ett tidigare inlägg, så får ens gamle förälder hemtjänst även om han/hon bor hos barnen. Hemtjänsten kan komma på morgonen och hjälpa till att komma upp o få kläder på sig, vid lunch och även senare. Som många skrev, det finns ju mellanlägen i sjukdom och ålderdom. Många föräldrar kanske tycker det är roligare att sitta själv hemma på dagarna hos ett barn istället för att vara själv i en lägenhet.
Jag vet att mina föräldrar sa att de inte ville ligga oss barn till last när de blev gamla utan de skulle sälja av, flytta tll servicelägenhet. Problemet är att när de blev äldre såtyckte de aldrig att det var dags att flytta och tll slut blir det för sent. De har man blivit så fasti sin lägenhet pga krämpor och kanske lite demens att man inte orkar eller vill flytta längre. Detvar så det hände med min pappa. Närdet borde varit dags såhade han börjat bli dement och han hade inte en tanke på att flytta. Dessutom ser äldre personer noga efter sina pengar. Att flytta till en lägenhet som kanske är dyrare är uteslutet och att äta lunch ute är ju huu så dyrt. Och tyvärr går det då itne att prata om sådana här saker.
Jag vet att mina föräldrar sa att de inte ville ligga oss barn till last när de blev gamla utan de skulle sälja av, flytta tll servicelägenhet. Problemet är att när de blev äldre såtyckte de aldrig att det var dags att flytta och tll slut blir det för sent. De har man blivit så fasti sin lägenhet pga krämpor och kanske lite demens att man inte orkar eller vill flytta längre. Detvar så det hände med min pappa. Närdet borde varit dags såhade han börjat bli dement och han hade inte en tanke på att flytta. Dessutom ser äldre personer noga efter sina pengar. Att flytta till en lägenhet som kanske är dyrare är uteslutet och att äta lunch ute är ju huu så dyrt. Och tyvärr går det då itne att prata om sådana här saker.
Ålderdomshem och långvård finns inte idag. Istället för ålderdomshemmen finns hemsjukvård, mer eller mindre bristfällig, först när en person är så sjuk att de måste ha tillsyn så gott som dygnet runt kommer de in på serviceboende, det som många tror motsvarar de gamla ålderdomshemmen men som i själva verket är bra mycket mer likt den gamla långvården.mycke_nu skrev:
Dessutom är det ju så att par i allmänhet inte får bo tillsammans då de inte har samma vårdbehov.
Trots detta har jag inget intresse av att ta mig an mina föäldrar den dagen de inte orkar själva, pappa kommer att kämpa på till den dag han dör, precis som sin mamma, morsan kommer att bli dement och äter redan femtiarton parkinsonmediciner, så den dagenp appa inte klarar av det behövs proffessionell hjälp.
Tack för det inlägget, jag har "en" i familjen som ansvara för just denna verksamheten i kommunen där vi bor och ett av problemen är just att "äldreboende" och servicemöjligheter har förändrats, men gemene man tror fortfarande att ålderdomshemmen lever kvar.Anna_H skrev:Ålderdomshem och långvård finns inte idag. Istället för ålderdomshemmen finns hemsjukvård, mer eller mindre bristfällig, först när en person är så sjuk att de måste ha tillsyn så gott som dygnet runt kommer de in på serviceboende, det som många tror motsvarar de gamla ålderdomshemmen men som i själva verket är bra mycket mer likt den gamla långvården.
Dessutom är det ju så att par i allmänhet inte får bo tillsammans då de inte har samma vårdbehov.
Trots detta har jag inget intresse av att ta mig an mina föäldrar den dagen de inte orkar själva, pappa kommer att kämpa på till den dag han dör, precis som sin mamma, morsan kommer att bli dement och äter redan femtiarton parkinsonmediciner, så den dagenp appa inte klarar av det behövs proffessionell hjälp.
Nu svävar jag iväg lite här men tycker att just vården av äldre måste vara bra då de inte kan ta hand om sig själva, mycket skriverier nu om carema bl.a. och att det ska privatiseras mera etc.Vi ger mycket bidrag och stöd runt om i världen inge fel i det men borde vi inte se om våra egna i första hand.
Stort sätt alla vill ju så klart vara hemma så länge det går och inte hamna på äldreboende och med alla skriverier mm i media gör väl inte saken lättare i den frågan menar att den i sig skapar oro och med all säkerhet skapar problem med dess oro med mera inte bara hos äldre utan hos de flesta av oss som fortfarande har empatin och humaniteten kvar.
Tycker själv välfärdsbegreppet som Sverige är eller var känt för snarare i många år börjar glida isär mer och mer samt bör ta tag och hindra raset ytterligare ingen lätt sak förstås men i grunden så måste det finnas plats och hjälp till alla de som inte klarar av vardagen själv.
För trots att många eller de flesta av oss vill hjälpa sina anhöriga så mycket det går så finns det ju många som inte har möjligheten till den hjälpen,stödet och för de måste det bara finnas en trygg plats med den hjälpen som behövs, alla blir vi äldre om vi får leva och alla bör väl få ha ett värdigt liv på äldre dagar.
Stort sätt alla vill ju så klart vara hemma så länge det går och inte hamna på äldreboende och med alla skriverier mm i media gör väl inte saken lättare i den frågan menar att den i sig skapar oro och med all säkerhet skapar problem med dess oro med mera inte bara hos äldre utan hos de flesta av oss som fortfarande har empatin och humaniteten kvar.
Tycker själv välfärdsbegreppet som Sverige är eller var känt för snarare i många år börjar glida isär mer och mer samt bör ta tag och hindra raset ytterligare ingen lätt sak förstås men i grunden så måste det finnas plats och hjälp till alla de som inte klarar av vardagen själv.
För trots att många eller de flesta av oss vill hjälpa sina anhöriga så mycket det går så finns det ju många som inte har möjligheten till den hjälpen,stödet och för de måste det bara finnas en trygg plats med den hjälpen som behövs, alla blir vi äldre om vi får leva och alla bör väl få ha ett värdigt liv på äldre dagar.
Jag tycker inte att det är så himla självklart att alla vill bo hemma så länge som möjligt. Min kärnfriska svärmor på 86 år är ju rätt ensam sedan hennes man gick bort för 11 år sedan och hennes syster för tre år sedan. Några vänner har hon, men hon kör inte bil och vännerna bor en bit bort, så de träffas egentligen bara när de fyller år. Jag ser inget självändamål i att gå ensam i en stor lägenhet, när man kan ha en liten lägenhet där man laga lite mat själv om man vill, se på TV ensam om man vill, men också enkelt gå ut i dagrummet och umgås med andra, vara med på aktiviteter och sådant.
Men: då vill man ju göra det när man är så frisk så att man har nån nytta av det. Därför tror jag på en äkta privatisering av äldreomsorgen, där företagen precis som i skolan får en "del av kakan" i form av skattepengar, men kan ta ut hyra för bostaden, avgifter för aktiviteter och extra service osv, och på så sätt bli vinstdrivande utan att de boende blir lidande.Gör de i ett sånt system som Carema gör på vissa ställen idag, så väljer ju de boende att flytta, vilket de inte har rätt till idag.
Men: då vill man ju göra det när man är så frisk så att man har nån nytta av det. Därför tror jag på en äkta privatisering av äldreomsorgen, där företagen precis som i skolan får en "del av kakan" i form av skattepengar, men kan ta ut hyra för bostaden, avgifter för aktiviteter och extra service osv, och på så sätt bli vinstdrivande utan att de boende blir lidande.Gör de i ett sånt system som Carema gör på vissa ställen idag, så väljer ju de boende att flytta, vilket de inte har rätt till idag.