Jag ska byta en gammal källardörr ifrån ca 50-tal skulle jag tro. Jag blir lite fundersam när jag ser ett vitt spackelliknande material som smulats sönder och en hel del ramlat på golvet. Bakom detta finns ett grått isoleringsmaterial.
Kan detta vara asbest? Vad säger expertisen?
Kan detta vara asbest? Vad säger expertisen?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 061 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 061 inlägg
Det är okej att tycka det om 1-2 dagar och under 1000 kr, men det var bara för att jag tycker att det är viktigt att förstå att man aldrig på bilder kan se om något innehåller asbest utan bara komma med en åsikt om det är ett vanligt ställe för asbesthaltigt material.vedtony skrev:
Sen håller jag med de andra att det inte ser ut som material som brukar innehålla asbest på ett sånt ställe.
Oavsett vad så är det ju enkelt att skydda sig om det är asbest.vedtony skrev:
Bättre att lägga pengarna på skyddsutrustning.
https://www.av.se/produktion-indust...s-hantering-av-asbest/?hl=asbest privatperson
Man behöver alltså halvmask med P3-filter, skyddshandskar och skyddskläder av engångstyp.
Sen håller man andra borta från arbetsplatsen och städar upp med skyddsutrustningen på och avfall i täta påsar som man kör till återvinningen och lämnar in som misstänkt asbest. Därefter en rejäl utvädring.
Klicka här för att svara