Jag ska byta en gammal källardörr ifrån ca 50-tal skulle jag tro. Jag blir lite fundersam när jag ser ett vitt spackelliknande material som smulats sönder och en hel del ramlat på golvet. Bakom detta finns ett grått isoleringsmaterial.
Kan detta vara asbest? Vad säger expertisen?

• Gammal källardörr med avflagat vitt spackelliknande material på träet och ett grått isoleringsmaterial bakom, med smulor på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en gammal källardörr med vitt, smuligt material och grått isoleringsmaterial bakom. Materialet ifrågasätts som möjligt asbest.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sätter en peng på att det är tagel.

• Gilla
returen
  • Laddar…
J jonko skrev:
Sätter en peng på att det är tagel.
Tackar för svar! Låter ju lovande iaf.
Vad tror du om det vita pulvriga klumparna?

Har precis hittat liknande material i gamla rörböjar som jag fått förklarat för mig att det är asbest i detta. Därför jag frågar. Börjar väl bli nojig tror jag

BirgitS
Det enda säkra är att skicka in en bit på analys.

• Gilla
vedtony
  • Laddar…
Tagel och kalkbruk till 99%

• Gilla
vedtony och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det enda säkra är att skicka in en bit på analys.
Tack för tips! Men tar för lång tid och är för dyrt

BirgitS
vedtony vedtony skrev:
Tack för tips! Men tar för lång tid och är för dyrt
Det är okej att tycka det om 1-2 dagar och under 1000 kr, men det var bara för att jag tycker att det är viktigt att förstå att man aldrig på bilder kan se om något innehåller asbest utan bara komma med en åsikt om det är ett vanligt ställe för asbesthaltigt material.

Sen håller jag med de andra att det inte ser ut som material som brukar innehålla asbest på ett sånt ställe.

• Gilla
vedtony
  • Laddar…
vedtony vedtony skrev:
Jag ska byta en gammal källardörr ifrån ca 50-tal skulle jag tro. Jag blir lite fundersam när jag ser ett vitt spackelliknande material som smulats sönder och en hel del ramlat på golvet. Bakom detta finns ett grått isoleringsmaterial.
Kan detta vara asbest? Vad säger expertisen?
Oavsett vad så är det ju enkelt att skydda sig om det är asbest.
Bättre att lägga pengarna på skyddsutrustning.

https://www.av.se/produktion-indust...s-hantering-av-asbest/?hl=asbest privatperson

Man behöver alltså halvmask med P3-filter, skyddshandskar och skyddskläder av engångstyp.

Sen håller man andra borta från arbetsplatsen och städar upp med skyddsutrustningen på och avfall i täta påsar som man kör till återvinningen och lämnar in som misstänkt asbest. Därefter en rejäl utvädring.

• Gilla
Globetrot och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.