Hej jag skulle borra två hål i en vägg i hallen för en hylla och borren kom igenom väldigt fort mellan två väggar, kan inte varit mer än några mm, knackar man låter det rätt så ihåligt men när jag drog ut borren fick jag med mig någon form av vitgrå fibrigt materiel och börjar fundera på om det är asbest? Jag tittade in i hålet med ficklampa och kunde urskilja samma material i mellanvägg.
Känner mig lite dum att jag inte bara limmade upp den med superfix som nyper 20kg direkt istället för hålla på borra..
När
Känner mig lite dum att jag inte bara limmade upp den med superfix som nyper 20kg direkt istället för hålla på borra..
När
Hehe ja den sitter uppe, när jag borrade andra hålet var jag mer försiktig och lät inte borren åka in så långt så fick aldrig ut något på det hålet men bara vetskapen att jag eventuellt borrat I asbest och frigjort fibrer känns inte bra och dessutom haft det i min hand haha ibland är man bra blåstCruzze skrev:
Anledningen till att jag var lite raljerande är att det finns ett otal trådar här på forumet där folk hetsar upp sig över asbest och tror att de kommer att dö vilken sekund som helst. Skönt att veta att inte alla är så nojiga!consan br skrev:
Jag tycker den är lite mer åt vita hållet men en ton av ljusgrå. Jag ska inte riva väggen men vetskapen att jag ändå fick ut det från väggen och hamna på golvet så antar jag att det ev har blivit exponerat I luften därav min lilla oro då det kommer vara barn i huset framöver.rakt09 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 47 971 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 47 971 inlägg
Asbest består av så små fibrer att man inte ser dem, men kan andas in dem.
Blandar man asbest med annat så att det blir svartlim, så ser det svart ut.
På rörkrökar har jag för mig att man blandade in asbest i gips för att få en hård hållbar böjd yta, och det är alltså vitt pga. gipsen.
Till eternitskivor blandade man asbest med cement, och det har cementens ljusgråa färg.
På rörkrökar har jag för mig att man blandade in asbest i gips för att få en hård hållbar böjd yta, och det är alltså vitt pga. gipsen.
Till eternitskivor blandade man asbest med cement, och det har cementens ljusgråa färg.
damm från asbest kan var osynligt såvitt det inte ligger i sjok, och det är dammet och de avbrutna korta fibrerna i detta som osakar mesoteliom efter tung exponerig av luftburet damm, hos företrädesvis rökare.BirgitS skrev:
Asbest består av så små fibrer att man inte ser dem, men kan andas in dem.
asbestfibrer som man använder strukturellt är med nödvändighet mycket längre, och går att bekanta sig med i form av vilken gammal asbestbrandfilt som helst. det går inte att väva ett tyg av så korta fibrer som är farliga för lungorna, men oförsiktig hantering av en dylik brandfilt kan förstås innebära att skadliga korta fiberfragment släpps ut i luften.
sådana asbestfiltar är för övrigt ljust grå, utan gul färgton.s
Klicka här för att svara