1 408 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Kan det vara pärlspont under väven?
Vi bor i ett hus från 1937. I vår trapp är väggarna på husets nedre våning täckta med vävtapet. Väggarna är ca 3-4 cm tjockare än väggen på övre våningsplan och bildar ett litet krön/listverk i trappens vägg möter golvet till ovanvåningen. Kan det vara pärlspont som döljer sig under denna tjockare del av väggen? Eller var det vanligt att bygga en sådan tjockare vägg av någon annan anledning?
Jag har tagit upp ett lite hål för att titta och upptäckte då att det döljer sig stora hålrum bakom tapeten. Dessa hålrum är ca 35 cm breda och ca 50cm eller mer höga, tror det är två eller tre sådanna hålrum på rad. Man skymtar i hålet en blå/grå bräda som är fint rundad och trappen ser ut att tidigare varit målad i samma färg.
Är osäker på om det är någon ide att börja riva allt. Finns det någon chans att jag hittar pärlspont eller annat fint där under. Eller är denna tjockare vägg byggd av annan anledning?
Finns det någon som öppnat likande vägg och har erfarenhet vad som kan dölja sig? Tacksam för alla svar!
Jag har tagit upp ett lite hål för att titta och upptäckte då att det döljer sig stora hålrum bakom tapeten. Dessa hålrum är ca 35 cm breda och ca 50cm eller mer höga, tror det är två eller tre sådanna hålrum på rad. Man skymtar i hålet en blå/grå bräda som är fint rundad och trappen ser ut att tidigare varit målad i samma färg.
Är osäker på om det är någon ide att börja riva allt. Finns det någon chans att jag hittar pärlspont eller annat fint där under. Eller är denna tjockare vägg byggd av annan anledning?
Finns det någon som öppnat likande vägg och har erfarenhet vad som kan dölja sig? Tacksam för alla svar!
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Det är helt omöjligt att svara på, enda sättet är nog att riva upp endel av väggen och kolla. Det kanske är av ngn anna nledning, sned vägg, installationer inuti väggen, det kan ju också vara spont på en del av väggen, den kan vara dålig osvM muller skrev:Vi bor i ett hus från 1937. I vår trapp är väggarna på husets nedre våning täckta med vävtapet. Väggarna är ca 3-4 cm tjockare än väggen på övre våningsplan och bildar ett litet krön/listverk i trappens vägg möter golvet till ovanvåningen. Kan det vara pärlspont som döljer sig under denna tjockare del av väggen? Eller var det vanligt att bygga en sådan tjockare vägg av någon annan anledning?
Ett hus som har funnits nästan 100 år kan bjuda på många överraskningar, bra som dåliga.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 148 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 148 inlägg
Det finns två trådar om samma sak och i den andra finns en bild: https://www.byggahus.se/forum/threads/vaegg-i-aeldre-trapp.473358/klaskarlsson skrev:
Det är helt omöjligt att svara på, enda sättet är nog att riva upp endel av väggen och kolla. Det kanske är av ngn anna nledning, sned vägg, installationer inuti väggen, det kan ju också vara spont på en del av väggen, den kan vara dålig osv
Ett hus som har funnits nästan 100 år kan bjuda på många överraskningar, bra som dåliga.
Klicka här för att svara