13 592 läst ·
51 svar
14k läst
51 svar
Kan det vara möjligt att det är enl regler?
Eftersom man jordar plåtdosorna så är dom säkra, men som med ALLT kan ju folk lyckas med det mesta.TRJBerg skrev:
Men en plåtdosa under/vid bastuaggregatet torde i alla fall inte vara mindre säkert än själva bastuaggregatet.
Jag kan ju även nämna att det mest vanliga anslutningen av bastuaggregat sker via en anslutningsdoasa av plåt.
Mitt inlägg syftade på att flera tillverkare, inklusive Harvia skriver "ska inte..." eller "får inte..." i sina installationsanvisningar. Som du skriver så är det självklart inte fel att lägga aggregatet över jordfelsbrytare, men jag menar att i det här fallet så skulle själva avsaknaden av en jordfelsbrytare inte i sig vara en anledning att säga att elektrikern har gjort fel. Sen har vi ju iofs redan konstaterat att han var en klåpare genom att titta på kabelanslutningen av aggregatet istället😎Bo.Siltberg skrev:
JFB har visserligen ingenting med frågan att göra, men det är fel att säga att bastuaggregat inte ska skyddas av en JFB. Det finns inget krav på det i elinstallationsreglerna så det är valbart. Och självklart sätter man en JFB på aggregatet. De tillverkare som säger ska inte skulle jag undvika. De kan vara undermåligt konstruerade och lättare tar till sig fukt som tjyvlöser JFBn efter en längre tids oanvändning.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Men då hade jag förväntat mig ett inlägg som säger det - att det inte finns krav på en JFB på bastuaggregat. Det är inte tillverkaren som bestämmer det.
👍 Nu uttalade jag mig om just detta fallet i denna tråden och inget annat.Alfredo skrev:
👎 Det var inte heller så att säkringarna "råkade" lösa ut. De löste ut på grund av ett fel. Ett fel som de är avsedda att skydda mot.Alfredo skrev:
Om de inte löst ut hade antagligen en brand uppstått. Men det vet man naturligtvis inte. Och det hör egentligen inte hit. Det vi med säkerhet vet är att säkringarna gjorde vad de är avsedda att göra för att förhindra brand. De bröt strömmen innan brand uppstod.
👎 Det är en bra beskrivning rent generellt att säga att säkringar skyddar mot brand.Alfredo skrev:
Som exempel säger Vattenfall exakt det:
"säkringar bryter strömmen när belastningen blir för hög. På så sätt skyddar de mot överbelastning, kortslutningar och brand"
Placeringen av dosan är inte fel i värme synpunkt. Blir ibte speciellt varmt längre ner på aggregatet
Mendet finns skyddsplåtar tillaggregatet om man är nervös för värmestrålning.
Men placeringen är dåligt placerat för att kasta vatten mot aggregatet.
Skulle inte vara bekväm att blöta ner dosan.
Mendet finns skyddsplåtar tillaggregatet om man är nervös för värmestrålning.
Men placeringen är dåligt placerat för att kasta vatten mot aggregatet.
Skulle inte vara bekväm att blöta ner dosan.
Mina föräldrars hus höll på och brinna upp pga varmgång i ledning. De hade säkringar. Enda som hindrade var att min mamma märkte att väggen var väldigt het.O skrev:
👍 Nu uttalade jag mig om just detta fallet i denna tråden och inget annat.
👎 Det var inte heller så att säkringarna "råkade" lösa ut. De löste ut på grund av ett fel. Ett fel som de är avsedda att skydda mot.
Om de inte löst ut hade antagligen en brand uppstått. Men det vet man naturligtvis inte. Och det hör egentligen inte hit. Det vi med säkerhet vet är att säkringarna gjorde vad de är avsedda att göra för att förhindra brand. De bröt strömmen innan brand uppstod.
👎 Det är en bra beskrivning rent generellt att säga att säkringar skyddar mot brand.
Som exempel säger Vattenfall exakt det:
"säkringar bryter strömmen när belastningen blir för hög. På så sätt skyddar de mot överbelastning, kortslutningar och brand"
Jo i detta fallet råkade de lösa ut därför att varmgången på grund av den dåliga kopplingen lyckligtvis orsakade en kortslutning innan den hann ställa till med större skada.O skrev:
En varmgång på grund av en dålig koppling orsakar i sig ingen överbelastning eller kortslutning och är inget som en säkring skyddar mot. I detta fall råkade den som sagt göra det därför att varmgången fick sockerbiten att smälta och orsaka kortslutning.
Säkringar skyddar inte mot det som var fel i detta fallet, alltså dålig kontakt i kopplingen med påföljande värmeutveckling.
👎 "råkade" blir inte rätt för att du upprepar felet.Alfredo skrev:
Säkringarna löste ut exakt så som de är avsedda att göra. Alltså att strömmen genom den blev så hög att de skulle bryta. "råkade" indikerar att de inte borde ha löst ut.
👎 Ett generellt uttalade som inte stämmer. Inte ens om man upprepar det.Alfredo skrev:
👎 "råkade" är fel här igen. Säkringen har till uppgift att skydda mot skador orsakade av för hög ström helt oavsett orsaken till den höga strömmen. Det du beskriver är en av de saker säkringar är avsedda att skydda mot.Alfredo skrev:
👎 Fel igen. Se ovan. 4 fel av 4 möjliga.Alfredo skrev:
Det blev tyvärr ingen "👍" denna gång. 😕
Om det inte började brinna och heller inte säkringen löste ut innan din mamma reagerade vet vi inte om det stämmer.TRJBerg skrev:
- Varken om säkringen skulle ha löst ut, vilket är det troligaste.
- Eller om det skulle ha börjat brinna, vilket inte är så troligt.
Det finns många fel som kan orsaka att det du beskriver kan hända. Vad var felet i detta fallet och hur löstes det? Om man får ställa en intresserad fråga.
👍 Precis. Placeringen av dosan är OK ur värmesynpunkt, men inkopplingen i dosan är fel.T TheGame skrev:
Det är inget man skall behöva oroa sig för i en riktigt installerad bastu.T TheGame skrev:
Det finns mängder av dosor som klarar det vattenstänk det kan bli tal om i en bastu. Så egentligen är detta inget problem om man gör rätt. Den befintliga dosan ser av bilderna ut att uppfylla det som krävs. Anlitar man en riktig elektriker vet elektrikern det och monterar en lämplig dosa.