hej, jag bor i Norge och har hittat något som liknar blå betong i mitt hus. I Norge finns det lite kunskap om blåbetong, så jag tänkte ställa några frågor här.
Det är ett Lättbetongblock som är lila till färgen.
Är det möjligt att det bara ser ut som blå betong, men att det inte är det?
Vi håller på att renovera men är väldigt osäkra på om vi måste riva väggen eller inte.
Vi har redan haft stora fuktproblem i hela huset som har kostat oss mycket så vi vill helst undvika och riva det om det inte är skadligt för hälsan.
vi kan inte heller mäta radon på grund av för många luftläckor i väggen.

Jag använde google translate för att översätta texter.
 
P
Nu ska du få lite killgissningar här!

Det är radon som är farligt, och det är farligt när det är i dina lungor. När radon påträffas är det enklaste sättet att bli av med problemet att öka på ventilationen. Därför undrar jag varför ni inte kan göra ett test för?

Vill ni - och har pengar över - kan ni söka rådgivning på bifogad länk. Det går att mäta strålningen från olika byggnadsmaterial med en gammamätare.

https://www.svenskradonforening.se/soek-radonkonsult/
 
N
En bild skulle underlätta, man kanske inte kan svara ändå till 100%.
Men utan en bild så får man ju bara gissa, och det gynnar inte dig.
 
Radonmätning av byggmaterial görs direkt mot materialet och inte genom att mäta luften.
Det är bra att göra så ni vet om det är högstrålande för då kan man fundera på att ta bort.

Oavsett så är det ju den totala radonhalten som är intresserant och ventilation är A och O när det gäller att sänka halten.

Ventilerad vägg med Platon matta kan vara ett alternativ också som inte kostar så mycket om man vill vara säker på att vädra ut ev. radongas från väggen
 
  • Gilla
Anonymiserad 618974
  • Laddar…
P
anders07 anders07 skrev:
Radonmätning av byggmaterial görs direkt mot materialet och inte genom att mäta luften.
Det är bra att göra så ni vet om det är högstrålande för då kan man fundera på att ta bort.
Vill du utveckla detta? Har aldrig sett en radonpuck men min förståelse är att man hänger upp en puck i ett rum under normala levnadsförhållanden, väntar en tid, sedan skickar in den för analys. Dvs det är "luften" som mäts. Alternativt för att identifiera strålande material så köra med geigermätare.
 
Den ofrivillige klåparen skrev:
Vill du utveckla detta? Har aldrig sett en radonpuck men min förståelse är att man hänger upp en puck i ett rum under normala levnadsförhållanden, väntar en tid, sedan skickar in den för analys. Dvs det är "luften" som mäts. Alternativt för att identifiera strålande material så köra med geigermätare.
För radonmätning, ja, för strålning från byggmaterial fäster man pucken mot materialet.
 
P
anders07 anders07 skrev:
För radonmätning, ja, för strålning från byggmaterial fäster man pucken mot materialet.
Aha, man kan göra så också! :) Tänkte det var geigermätare som gällde då, och att pucken var specifikt för radon.

Är det vanligt med så högstrålande byggnadsmaterial att dess direkta strålning utgör en hälsofara? Bor folk i sina egna små Tjernobyls? 😵‍💫
 
Den ofrivillige klåparen skrev:
Aha, man kan göra så också! :) Tänkte det var geigermätare som gällde då, och att pucken var specifikt för radon.

Är det vanligt med så högstrålande byggnadsmaterial att dess direkta strålning utgör en hälsofara? Bor folk i sina egna små Tjernobyls? 😵‍💫
Blåbetongens strålning utsöndrar radondöttrar som blir radongas. Materialet kommer alltså att bidra till radongas från marken
 
P
anders07 anders07 skrev:
Blåbetongens strålning utsöndrar radondöttrar som blir radongas. Materialet kommer alltså att bidra till radongas från marken
Jo det är ju givet, och det är dessa som fastnar i lungorna vilket utgör hälsorisken i form av lungcancer, så långt är jag med... Men allt måste ju börja i att inomhusluften i bostadsutrymmet innehåller en mängd radon som överstiger ett gränsvärde, varför TS bör börja i den änden och endast då vidta åtgärder.

Tänker jag. Kanske har jag missat något!
 
Den ofrivillige klåparen skrev:
Jo det är ju givet, och det är dessa som fastnar i lungorna vilket utgör hälsorisken i form av lungcancer, så långt är jag med... Men allt måste ju börja i att inomhusluften i bostadsutrymmet innehåller en mängd radon som överstiger ett gränsvärde, varför TS bör börja i den änden och endast då vidta åtgärder.

Tänker jag. Kanske har jag missat något!
Ja, alltså allt det "farliga", eller potentiellt farliga, går ut i luften, men det är strålningen från blåbetongen som ger gas som bidrar till den totala mängden gas.
För att veta hur mycket blåbetongen ev. bidrar med behöver man mäta strålningen från den, inte gasen.
 
P
anders07 anders07 skrev:
Ja, alltså allt det "farliga", eller potentiellt farliga, går ut i luften, men det är strålningen från blåbetongen som ger gas som bidrar till den totala mängden gas.
För att veta hur mycket blåbetongen ev. bidrar med behöver man mäta strålningen från den, inte gasen.
Jag tror vi pratar förbi varandra! 😂
 
Men det bör gå rätt snabbt och enkelt att ta reda på om materialet ÄR blåbetong, och av den variant som avger radon. Det gör man såvitt jag förstått genom att mäta gammastrålning från materialet.

Gammastrålning uppstår när Uran sönderfaller, och i det sönderfallet bildas bla. radon. Och gammastrålningen mäts med korttidsmätning.
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.