Husägare
· Sörmland
· 1 482 inlägg
Ja det vita du ser bakom är en typ tätning så blandarfästet sitter väldigt långt ut från väggen. Är det nybyggt eller gammalt badrum?
Husägare
· Sörmland
· 1 482 inlägg
Okej, jag vet inte hur stora risker det är med vattengenomträningar in bakom rören, säkert inte särskilt stor.M munge skrev:
Jag skulle ta bort blandaren, efter vattnet är avstäng och FÖRSIKTIGT försökt dra åt en av skruvarna för att se om den går att få in den. Problemet som då kan uppstå är ju att rören som sitter i blandarfästet blir för långa. Vilket kan bli problematiskt.
Det finns mkt kompetent VVS folk på forumet så vi kan ju pinga en som hjälpt mig mkt och som förklarar på bra sätt @Krilleman
Husägare
· Sörmland
· 1 482 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Om det ör korrekt utfört, så är det inte blandarfästets tätning som är tätskikt här.
Det som går igenom tätskiktet och därmed är en risk, är rören. Det skall vara tätat runt rören med manschetter som går ut en bit på röret. Det ser ut som plastmatta på väggen? I så fall tror jag man gör något liknande med mattan, den tätar mot rören.
Blandarfästet har en egen tätning som mest är till för att hindra vatten att komma in och bli stående bakom fästet. Det är den vi ser på bilden. Även skruvarna är en risk, de går igenom tätskiktet, därför skall man fylla skruvhålet med silikon innan man drar i skruven. Det skulle kunna vara riskabelt att efterdra skruven, då släpper ju silikonet från skruvens yta. Vet ej hur stor risk det är, men mest korrekt borde vara att ta ur skruven, fylla på med silikon och skruva in igen.
Det som går igenom tätskiktet och därmed är en risk, är rören. Det skall vara tätat runt rören med manschetter som går ut en bit på röret. Det ser ut som plastmatta på väggen? I så fall tror jag man gör något liknande med mattan, den tätar mot rören.
Blandarfästet har en egen tätning som mest är till för att hindra vatten att komma in och bli stående bakom fästet. Det är den vi ser på bilden. Även skruvarna är en risk, de går igenom tätskiktet, därför skall man fylla skruvhålet med silikon innan man drar i skruven. Det skulle kunna vara riskabelt att efterdra skruven, då släpper ju silikonet från skruvens yta. Vet ej hur stor risk det är, men mest korrekt borde vara att ta ur skruven, fylla på med silikon och skruva in igen.
Klicka här för att svara