Det ser ut som om fästet borde sitta tightare mot väggen tycker jag. Vad gör jag? Skruvar åt skruvarna hårdare? Drar i lite silikon runt om? Annat?

Rörfäste som inte sitter helt tight mot en kaklad vägg ovanför ett kromat rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja det vita du ser bakom är en typ tätning så blandarfästet sitter väldigt långt ut från väggen. Är det nybyggt eller gammalt badrum?

Det är ca 2 år gammalt.

M munge skrev:
Det är ca 2 år gammalt.
Okej, jag vet inte hur stora risker det är med vattengenomträningar in bakom rören, säkert inte särskilt stor.
Jag skulle ta bort blandaren, efter vattnet är avstäng och FÖRSIKTIGT försökt dra åt en av skruvarna för att se om den går att få in den. Problemet som då kan uppstå är ju att rören som sitter i blandarfästet blir för långa. Vilket kan bli problematiskt.

Det finns mkt kompetent VVS folk på forumet så vi kan ju pinga en som hjälpt mig mkt och som förklarar på bra sätt @Krilleman

Jag vill helst slippa problematiska lösningar. Även om det bästa är något annat, vore det tillräckligt bra att lägga silikon runt?

M munge skrev:
Jag vill helst slippa problematiska lösningar. Även om det bästa är något annat, vore det tillräckligt bra att lägga silikon runt?
Jag skulle aldrig försöka ta en genväg på ett 2 år gammalt badrum, det är för mkt pengar om det går fel

Så här ser det ut hos mig.
Badrummet är ca 4 år nu. Antar att väggen inte är rak så det gick inte att få blandaren tätt mot väggen. Eller att något rör var för långt...?

• Glapp mellan vägg och blandarfäste i badrum som visar möjlig ojämn vägg eller rörinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad blir problemet om rören visar sig vara för långa? De måste kapas? Annat?

K
Jag hade försökt att försiktigt dra en sträng silikon på ovansidan så att vatten från väggen rinner av och inte riskerar att tränga in vid röranslutningarna till väggen.

K
M munge skrev:
Vad blir problemet om rören visar sig vara för långa? De måste kapas? Annat?
Du kan inte kapa dem eftersom det sitter en fastklämd koppling på. Det brukar vara rätt mycket spel på rören så det borde gå att pressa in den millimetern som behövs.

Om det ör korrekt utfört, så är det inte blandarfästets tätning som är tätskikt här.

Det som går igenom tätskiktet och därmed är en risk, är rören. Det skall vara tätat runt rören med manschetter som går ut en bit på röret. Det ser ut som plastmatta på väggen? I så fall tror jag man gör något liknande med mattan, den tätar mot rören.

Blandarfästet har en egen tätning som mest är till för att hindra vatten att komma in och bli stående bakom fästet. Det är den vi ser på bilden. Även skruvarna är en risk, de går igenom tätskiktet, därför skall man fylla skruvhålet med silikon innan man drar i skruven. Det skulle kunna vara riskabelt att efterdra skruven, då släpper ju silikonet från skruvens yta. Vet ej hur stor risk det är, men mest korrekt borde vara att ta ur skruven, fylla på med silikon och skruva in igen.

• Gilla
Kallebo och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.