Mikael_L
Ja den skruven verkar ju trevlig.
Ska du skruva utomhus bör ju protect4 och liknande beläggningar fungera nöjaktigt, dom har ju mycket bra korrosivitetsklass. Jula har väl ett hyggligt sortiment dylika av fabr Heco?
 
Tack för tipset! Jag satte dit nockbrädan med galvade beslag men hade bara elförzinkad ankarskruv, där hade protect4 varit bättre. Nu hamnar beslagen under pappen, men ändå...

Edit: Jag gillade alltså inte idén med att skråspika nockbrädan i takstolarna utan tog istället platta skruvbeslag som jag böjde lite lätt på mitten så att vinkeln mellan råspont och nockbräda funkade...
 
Redigerat:
Mikael_L
Jag kollar just nu regelbundet på Blocket m.fl.

Men jag är alltså på jakt efter en riktigt billig ytterdörr i vilket skick som helst, att ha som byggdörr under byggtiden och slippa repa en ny fin dörr.
Men kravet är att den är med karm och modulmått 10-21, dvs karmyttermått ca 100 x 210 cm.

Priset har jag tänkt borde ligga på några hundringar, upp till ca 500:-
Den bör kunna hämtas i Uppsala, norra sthlm, norr om Uppsala. Möjligen västerås, enköping, gävle osv. Men längre avstånd kräver naturligvis billigare dörr för att jag ska anse det vara värt resan :).
 
Redigerat:
Mikael_L
Ojoj, vad det går sakta nu. Pill tar tid.
Gavelspetsen är nu isolerad med den yttre 45'an hela vägen upp och fått sin vindväv.
Fönstren på OV är också satta in. Numera sitter det något fönsterbleck på plats också.

Nu fortsätter jobbet med att "plåta" och "smyga" in fönstren, så kan panelen börja spikas på sen.
 
  • 100829.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Då jag har liggande 45x45 på både in och utsida av väggen så har jag inte varit speciellt noga med att hålla cc600 i avstånd i det stående regelverket på alla ställen.

Då blir det ibland joxigt att få 45mm-isoleringsskivorna att hålla sig på plats.
Lösningen blev helt gratis byggmaterial från Byggmax (tack, men ni var lika tacksamma ju ;)).
Plastband som har hållit runt virkesbuntarna, som jag slog fast med klammerpistolen, snabbt och enkelt.
Visst kunde jag använt ståltråd eller murarsnöre med. :)
 
  • band-1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • band-2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • band-3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
En snygg, rent sexig, ytterdörr av senaste snitt.

Och dyr var den också ... ;)



(Ni skulle sett, listen som håller rutan är spikad med kabelklammer, dom har inte ens försökt ta bort plastmojen på klamret, tyvärr blev bilden jag tog på det helt värdelös.)
 
  • dorr-1.jpg
J
Mikael_L skrev:
Då jag har liggande 45x45 på både in och utsida av väggen så har jag inte varit speciellt noga med att hålla cc600 i avstånd i det stående regelverket på alla ställen.

Då blir det ibland joxigt att få 45mm-isoleringsskivorna att hålla sig på plats.
Lösningen blev helt gratis byggmaterial från Byggmax (tack, men ni var lika tacksamma ju ;)).
Plastband som har hållit runt virkesbuntarna, som jag slog fast med klammerpistolen, snabbt och enkelt.
Visst kunde jag använt ståltråd eller murarsnöre med. :)
Ser mycket fint ut.

Du kommer dock svära över att du inte vara noga med cc måttet . :D
 
Mikael_L
Ja med onoga menar jag inte att det fick bli 620 på vissa ställen.
Utan mera att där det var exempelvis ett 800mm brett mellanrum har jag inte satt en regel på cc600 och sen fått kvar ett 155mm mellanrum att skära till isolering till, utan jag skär liggande isolering till 800 direkt istället.
Jag har tom med reglat cc1200 på några ställen (ute vid kattvindarna på gavelspetserna).
 
Mikael_L
Länge sen jag uppdaterade ... :blushing:

Men sedan sist har hela huset blivit tätt såtillvida att alla vindväv är på plats.
Panel har spikats en del, i huvudsak gavelspetsarna så byggställningen kan tas bort.

Det händer så lite, så lite nu. Dels har byggtimmarna minskat rejält, sen är det en massa tid till sånt som knappt syns.
 
  • 101020-1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 101020-2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 101020-3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 101020-4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser bra ut detta.d^_^bd^_^b

När räknar du inflyttning?

Vad gör du själv kontra lejer in?
 
Mikael_L
Hoppas det...

Ingen tidsplan (lyckligtvis)

Hmm, "lejer in" vad betyder det? :cool:


(Grävning/schaktning, inkoppling av vattenservisen ute vid gatan samt själva gjutningen av plattan har någon annan fått betalt för.)
 
Ok, då förstod du ju vad lejer betyder:D.

Budget exkl tomt?
 
Mikael_L
Ahhh, svårt att säga ...

Tippar på något mellan 450' och 700'

Den lägsta siffran tror jag inte riktigt på, det finns en XL-fil som pekar på just under 400', men numera är ju allt material lite dyrare än när jag gjorde filen. Sen finns det givetvis en del missade saker i den budgeten. Plåtarbeten t.ex. har jag för mig saknas till stor del. Här flyger tusenlapparna snabbt iväg.

Sen har huset redan fått sig en del fördyrande förändringar jämfört med det där ursprungliga.

Slutligen är det ju en massa utrustnings och materialval kvar att göra vilket givetvis plötsligt blir dyrare än man tänkt ... :)

Budgeten är nerpressad främst pga eget arbete. Sen är det lite begagnat material som ska in också. T.ex. har vi redan köpt köket, ett komplett 6 år gammalt IKEA-kök inkl vitvaror som vi fick för 10.000:-. Det kommer behöva köpas 2 eller 3 underskåpsstommar till.
 
  • Gilla
vectrex
  • Laddar…
Otroligt kul projekt att följa ! Mer bilder och info =)

Budget på 450-700 låter galet billigt nästan så man blir sugen själv.
Du har inte lust att lägga ut din beräkning i material? Vore kul att läsa och räkna lite faktiskt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.