136 029 läst ·
354 svar
136k läst
354 svar
Kan det bli nåt, tro ?
Jag har kortlat (krysskolvat) mellanbjälklaget där spännvidden är som störst.
Då jag som vanligt inte har något kunnande om hur noga man måste vara har jag givetvis skruvlimmat kortlingarna. Vinterlim och 100x6 corrseal-skruv av något slag.
Då tror jag i alla fall inte att det går att göra bättre på något vis.
Men dagen efter gick det åtminstone att konstatera att bjälklaget hade tydligt märkbart mindre gung.
Då jag som vanligt inte har något kunnande om hur noga man måste vara har jag givetvis skruvlimmat kortlingarna. Vinterlim och 100x6 corrseal-skruv av något slag.
Då tror jag i alla fall inte att det går att göra bättre på något vis.
Men dagen efter gick det åtminstone att konstatera att bjälklaget hade tydligt märkbart mindre gung.
Jag har övergett utomhusarbete för tillfället, även fast det finns relativt nödvändiga saker att fortsätta med där.
Men nu måste husets nedervåning bli isolerat, punkt!
I taket har jag satt en kraftigare golvskyddspapp som ska fånga sågspån och annat skräp och separera elrör och dosor från innehållet i mellanbjälklaget.
Sen glespanel, cc30.
En bild före och en efter bifogas.
Från ovansidan rullar jag sen först ut en våd av Byggmax snorbilliga 45mm-isolering på rulle, att den är billig förstår jag då den ofta bara är 2-3 cm tjock ... :O
Denna isolering är faktiskt endast där för att ge ytterligare en spärr mot nedtrillande sågspån, vilket inte skulle vara så kul i nytt och fint hus (inte så roligt i ett gammalt och fult heller
)
Tanken är att sen sätta sågspån i mellanbjälklaget, för jag eftersträvar god ljudisolering och dålig värmeisolering.
Men det blir i ett senare skede, för just denna vinter ska mellanbjälklaget värmeisolera, så därför trycker jag ner 170 mm skivor tillfälligt, som sen får byta plats till yttertaket när övervåning ska färdigställas.
Men nu måste husets nedervåning bli isolerat, punkt!
I taket har jag satt en kraftigare golvskyddspapp som ska fånga sågspån och annat skräp och separera elrör och dosor från innehållet i mellanbjälklaget.
Sen glespanel, cc30.
En bild före och en efter bifogas.
Från ovansidan rullar jag sen först ut en våd av Byggmax snorbilliga 45mm-isolering på rulle, att den är billig förstår jag då den ofta bara är 2-3 cm tjock ... :O
Denna isolering är faktiskt endast där för att ge ytterligare en spärr mot nedtrillande sågspån, vilket inte skulle vara så kul i nytt och fint hus (inte så roligt i ett gammalt och fult heller
Tanken är att sen sätta sågspån i mellanbjälklaget, för jag eftersträvar god ljudisolering och dålig värmeisolering.
Men det blir i ett senare skede, för just denna vinter ska mellanbjälklaget värmeisolera, så därför trycker jag ner 170 mm skivor tillfälligt, som sen får byta plats till yttertaket när övervåning ska färdigställas.
Ser bra ut det här 
Vad är det för mått?
Planritning?
//Robban
Vad är det för mått?
Planritning?
//Robban
Här i denna långa slingriga tråd finner du husets planlösning (i princip) i slutet av tråden.
http://www.byggahus.se/forum/planlo...ps-och-hjaelp-med-planloesningen-oenskas.html
Vi går alltså genom tre helt olika husidéer innan husplanerna sätter sig slutligt. :blushing:
De som hjälpte till med tips och kommentarer under resans gång kanske kände sig besvikna eller överkörda. Men jag var/är ändå oerhört tacksam för allt. Det var ju resan till det "perfekta" huset som var målet, även om det blev krokig resa.
Och här fick även du saiter dina svar. (sent :blushing
Lösvirke, i huvudsak från närmsta byggvaruhuset.
Tråden har uppdaterats otroligt dåligt på länge nu, men byggarbetet har också i det närmaste legat nere sedan okt/nov nån gång.
Det sista som skedde var att det var tokbråttomt med att isolera då kylan plötsligt kom snabbt där i slutet av oktober.
Efter detta ryck så har väl typ en innervägg reglats upp och lite åldersbeständig plast satts upp. En del ansatser att påbörja FLVP-montaget har också gjorts.
Jag ska se om jag har någon bild att lägga upp som visar något framsteg.
http://www.byggahus.se/forum/planlo...ps-och-hjaelp-med-planloesningen-oenskas.html
Vi går alltså genom tre helt olika husidéer innan husplanerna sätter sig slutligt. :blushing:
De som hjälpte till med tips och kommentarer under resans gång kanske kände sig besvikna eller överkörda. Men jag var/är ändå oerhört tacksam för allt. Det var ju resan till det "perfekta" huset som var målet, även om det blev krokig resa.
Och här fick även du saiter dina svar. (sent :blushing
Lösvirke, i huvudsak från närmsta byggvaruhuset.
Tråden har uppdaterats otroligt dåligt på länge nu, men byggarbetet har också i det närmaste legat nere sedan okt/nov nån gång.
Det sista som skedde var att det var tokbråttomt med att isolera då kylan plötsligt kom snabbt där i slutet av oktober.
Efter detta ryck så har väl typ en innervägg reglats upp och lite åldersbeständig plast satts upp. En del ansatser att påbörja FLVP-montaget har också gjorts.
Jag ska se om jag har någon bild att lägga upp som visar något framsteg.
Hur går det här då?? 
Nejdå.mycke_nu skrev:
Men det blev ju lite tokigt med avloppet, fel helt enkelt.
Så vi rev huset och börjar om. Rätt ska vara rätt.
http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/168864-ljuddaempa-avloppet.html
Ja husbygget har ju stått relativt still under vintern.
Men lite har ju skett.
Alla ytterväggar på NV (förutom en liten bit där det står en massa saker i vägen) och lite på OV är plastade och invändigt korsreglade.
Ett par fönster är klara för att kläs med invändig smygbräda.
Innerväggar är uppreglade.
Ett rum börjar närma sig färdigt förutom golv och tapet, detta rum ska jag knö in allt som står och skräpar överallt och är ivägen. Så får detta rum sen bli klart sist av allt.
En gavelspets är helt färdig utvändigt, den andra har jättelite kvar.
Jag kastar med några bilder som visar lite olika delar.
Men lite har ju skett.
Alla ytterväggar på NV (förutom en liten bit där det står en massa saker i vägen) och lite på OV är plastade och invändigt korsreglade.
Ett par fönster är klara för att kläs med invändig smygbräda.
Innerväggar är uppreglade.
Ett rum börjar närma sig färdigt förutom golv och tapet, detta rum ska jag knö in allt som står och skräpar överallt och är ivägen. Så får detta rum sen bli klart sist av allt.
En gavelspets är helt färdig utvändigt, den andra har jättelite kvar.
Jag kastar med några bilder som visar lite olika delar.
Härligt, det är bara att sätta igång för att sedan bryta ihop 
Lycka till
Lycka till
Trapphålet har jag sågat upp och växlat av i rätt storlek, men nu måste jag göra väggarna bakom klara, samt inte glömma att sätta en dosa för strömbrytare. 
Att dosan hamnar på rätt ställe är ju inte heller dumt. Jag ska försöka undvika att placera den bakom handledaren.
Att dosan hamnar på rätt ställe är ju inte heller dumt. Jag ska försöka undvika att placera den bakom handledaren.









