136 029 läst ·
354 svar
136k läst
354 svar
Kan det bli nåt, tro ?
Sen byggde vi en kort bit vägg pbs.
Vi bar upp takstolarnas underdel på plattan, monterade ihop överdelen och lyfte upp den färdiga takstolen på väggstumparna. Till att alla takstolar stod "lagrade" där.
(som sista bilden i inlägg #27)
Huset är för fyrkantigt för att det skulle gått att bygga alla väggar och sen slå ihop takstolarna innanför ytterväggarna. Som vi gjorde med en kort bit vägg och sen lägga alla takstolar där vill jag knappast rekommendera någon att göra. Vi la alltså upp 1,7 ton takstolar som i sig var 4 meter höga vindfång. Det är ingen underdrift att påstå att vi strävade av åt precis alla håll som det gick, och ändå var jag riktigt orolig för en kollaps. :S
Sen byggde vi resten av väggarna så snabbt vi kunde och började flytta ut takstolarna till rätt plats.
Vi bar upp takstolarnas underdel på plattan, monterade ihop överdelen och lyfte upp den färdiga takstolen på väggstumparna. Till att alla takstolar stod "lagrade" där.
(som sista bilden i inlägg #27)
Huset är för fyrkantigt för att det skulle gått att bygga alla väggar och sen slå ihop takstolarna innanför ytterväggarna. Som vi gjorde med en kort bit vägg och sen lägga alla takstolar där vill jag knappast rekommendera någon att göra. Vi la alltså upp 1,7 ton takstolar som i sig var 4 meter höga vindfång. Det är ingen underdrift att påstå att vi strävade av åt precis alla håll som det gick, och ändå var jag riktigt orolig för en kollaps. :S
Sen byggde vi resten av väggarna så snabbt vi kunde och började flytta ut takstolarna till rätt plats.
Limträbalken fick också Alplift'en tampas med.
Vilket stort hus! Regelverket ser ut som stickor 
Hur fet är limträbalken och hur långt är det mellan varje upplägg? Hur brett är huset? Antar att den även ska ta hand om golvbjälklag. Vad använder du för golvbjälkar mellan takstolarna till den bredden?
Hur fet är limträbalken och hur långt är det mellan varje upplägg? Hur brett är huset? Antar att den även ska ta hand om golvbjälklag. Vad använder du för golvbjälkar mellan takstolarna till den bredden?
Limträt är 315x115 och 7,2 meter långt.injonil skrev:
Bjälklagets spännvidd vid limträt är 4 meter på bägge sidorna, sen är det längre spännvidd på en del, men där är det två hjärtväggar som hjälps åt.
Golvåsarna är 220 höga, överramen är 170mm.
Ok, tack för info! Jag beställde just en limträbalk 90x405, 5m lång, för att ta hand om svensk takstol + golvbjälklag, 7m brett. Borde funka mao
Dessutom har jag en riktigt fet stålbalk nästan under den bärande vägg som limträbalken ska ligga i...
Kul att det går så fort framåt! Du är i samma fas som min utbyggnad!
Kul att det går så fort framåt! Du är i samma fas som min utbyggnad!
Jag var in i ett hus häromdan där dom lagt en stålbalk typ HEA HEB eller nåt liknande för typ samma uppgift som din limträ (eller lite skillnad, det är tvåvånings, så stryk det där med svensk takstolinjonil skrev:
Balken var dim ca 220x220 mm, spännvidd på balken ca 4,7 meter och spännvidd bjälklag ca 7-8 meter (bjälklagsspännvidden är en grov gissning, de andra måtten lite hastigt och småslarvigt mätta).
Jo, jag ska be takstolstillverkaren att räkna på om balken är tillräcklig eller ej. Om inte så får jag låta hela väggen bli bärande ner i nästa plan som sagt...Mikael_L skrev:Jag var in i ett hus häromdan där dom lagt en stålbalk typ HEA HEB eller nåt liknande för typ samma uppgift som din limträ (eller lite skillnad, det är tvåvånings, så stryk det där med svensk takstol)
Balken var dim ca 220x220 mm, spännvidd på balken ca 4,7 meter och spännvidd bjälklag ca 7-8 meter (bjälklagsspännvidden är en grov gissning, de andra måtten lite hastigt och småslarvigt mätta).
Kul att se att det går framåt! Lägligt med tak nu med detta dåliga väder
Ja det går inte sådär jättesnabbt direkt nu.
Dels är det avbrott för långa resor till systrar som ska hålla på och gifta sig vilket medför 4 tappade dagar.
Sen när man är ensam igen så blir ju tempot efter det.
Men vindväv med bakomliggande korsregling + 45 mm isolering har kommit upp på 3 väggar av 4 , men endast undervåningen än så länge. En gavelspets har även blivit uppreglad och fått sina fönsteröppningar.
Dels är det avbrott för långa resor till systrar som ska hålla på och gifta sig vilket medför 4 tappade dagar.
Sen när man är ensam igen så blir ju tempot efter det.
Men vindväv med bakomliggande korsregling + 45 mm isolering har kommit upp på 3 väggar av 4 , men endast undervåningen än så länge. En gavelspets har även blivit uppreglad och fått sina fönsteröppningar.
Ser kanon ut Mikael. Vad ska ni ha för tapeter? 
EDIT: Tog bort ett par frågor som redan besvarats i tråden.Mikael_L skrev:
Det är bra om man läser tråden INNAN man frågar.
Blev bara så ivrig när jag såg den stora fina limträbalken
Får man fråga vad den gick på?
Håller på att planera ett framtida bygge men är än så länge bara i ritningsstadiet.
Ska bli trevligt att följa din tråd.
Redigerat:















