Det gör ju inget om du inte ska använda betongen som ytskikt.

Men jag lade på presseningar över plattan som gjöts för 3v sedan och därefter vattnade jag 3-4 ggr om dagen PÅ presseningarna i en vecka, därefter 2ggr per dag i en vecka till. Inte en spricka!

Kul att det gick bra! :)
 
Mikael_L
Vattenspridaren står på nu.

Det är 8150-nät också, lite onödigt bra alltså :), vilket håller tillbaka sprickor rätt bra.

Sprickor kan ju vara lite tråkiga ifall man har radon och precis kommit över gränsen, utan sprickor hade man antagligen legat under. :O
 
Jo, det är ju sant, radonet... Men du har väl lagt åldersbeständig plast på något finurligt ställe under betongen?
 
Potentialutjämning..?.. :)
 
Mikael_L
Hehe...

Japp, denna gång ligger den i betongen och inte i förrådet, efter gjutning. :D
 
Mikael_L
injonil skrev:
Jo, det är ju sant, radonet... Men du har väl lagt åldersbeständig plast på något finurligt ställe under betongen?
nope ...

Radonslang och hålla tummarna. :cool:
 
Görs resten själv då? :)
 
Mikael_L
Ja det gör väl sig självt, eller ...? ;)


Den nyduschade ...
 
  • gjuten.jpg
Ser bra ut! Att döma av bilden misstänker jag att du lyckades få ordning på all VVS ;)
 
Mikael_L
Ja några krymp-sprickor blev det i plattan. Den här är nog den värsta, ca 40-50 cm lång.
Det uppstod väl en 5-7 stycken, alla utom en i plattans ytterkant. En blev på ett ställe där vi pga en massa rörgenomföringar klippte bort ett rätt stort hål i armeringsnätet, och jag tänkte lägga ett par armerinsstålsbitar över där, men glömde det givetvis. :)

Jag känner mig inte speciellt bekymrad i vilket fall. :)

Den första bilens betongen var lösare än den andra bilen (beställde halvflyt sm- S4) och det blev fler sprickor i denna första del, vilket känns logiskt.
 
  • spricka2.jpg
  • spricka1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Nu kommer lite blandade bilder ifrån 4 dagars byggande, det har alltså inte gjorts någon sedan gjutningen till i lördags.
De stående reglarna som spretar långt över hammarbandet med en extra snedställd stötteregel ser väl intresseranta ut? :P
 
  • 100710-kvall.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 100710-kvall2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Takstolarna kom tvådelade och behövde spikas ihop.
 
  • underdel.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • overdel.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • takstolsspikning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • takstolslagring.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Mikael_L
Jag kan ju berätta att stomresning under dagar med värmerekord sedan 14 år tillbaka inte var så jättekul.
Jag drack 4-6 liter vatten om dagen och pinkade ändå inte en enda gång ... :O
 
Trevligt! Lägg upp planritning/skiss på hur det kommer att se ut då det är klart! ;)
 
Långa stående reglarna är för att hålla gavelspetsen? :)
Kul som vanligt med bilduppdateringar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.