17 347 läst ·
47 svar
17k läst
47 svar
Kan den här rörisoleringen innehålla asbest?
Egentligen tror jag att min kropp tar mer skada av bromerade flamskyddsmedel och andra kemikalier i möbler, elektronik och kläder, något som jag ju stöter på varje dag - än den lilla asbest jag kan ha råkat få i mig om jag rivit ner kakel eller rörisolering ett par gånger i mitt liv.
På detta forum är det denna typ av logik som gäller:
Rökning är mycket farligt; massor med människor dör årligen av cancer till följd av rökning. Passiv rökning är också farligt. Alltså är det livsfarligt att stå nära någon som röker även om man bara gör det någon enstaka gång. Spring för livet för att undvika denna situation.
Använd motsvarande logik för asbetsanering så hittar du rätt förhållningssätt.
Rökning är mycket farligt; massor med människor dör årligen av cancer till följd av rökning. Passiv rökning är också farligt. Alltså är det livsfarligt att stå nära någon som röker även om man bara gör det någon enstaka gång. Spring för livet för att undvika denna situation.
Använd motsvarande logik för asbetsanering så hittar du rätt förhållningssätt.
Hade samma (ser iaf ganska identiskt ut)använde röris från stor dyr firma, han var 100% säker på att det inte var asbest och rev utan några som helst skydd. Han gjorde super snygga installationer efter anvisningar han fått och verkade generellt kunnig, men så klart kan han haft fel. Men jag litar mer på han än ni som är säkra åt andra hållet. ( han hade bra förklaring varför han var så säker )
Kommer tyvärr inte ihåg vad han hade för förklaring. En av anledningarna till att jag tog in firma var att jag trodde det var asbest. (böt till vertikalmonterad vattenmätare för att få 1 m till garagevägg)Pherra skrev:
Liten uppdatering.
Jag rev ut isoleringen kring röret med P3-mask, engångsoverall och en försvarlig mängd vatten i omlopp.
Under det som syns på den första bilden (som till färg och textur var påfyllda likt gipsbinda) fanns som bilden visar vanlig gullfiberisolering inuti papp lindad med ståltråd som jag även har sett runt vattenledningar på andra ställen i huset.
Är det rimligt att tänka sig att man har använt isolering innehållande asbest utanpå den "vanliga" rörisoleringen? Om så, varför?
Jag rev ut isoleringen kring röret med P3-mask, engångsoverall och en försvarlig mängd vatten i omlopp.
Under det som syns på den första bilden (som till färg och textur var påfyllda likt gipsbinda) fanns som bilden visar vanlig gullfiberisolering inuti papp lindad med ståltråd som jag även har sett runt vattenledningar på andra ställen i huset.
Är det rimligt att tänka sig att man har använt isolering innehållande asbest utanpå den "vanliga" rörisoleringen? Om så, varför?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bara för att 40-50+ år senare skapa en otrolig mängd trådar likt denna. 
Går inte att rationellt förklara hysterin kring detta där det många gånger inte ens rör sig om asbest eller i mycket liten enkelt hanterad mängd. Verkar sprunget ur någon form av geschäft, som så ofta spelar på rädslor tyvärr.
Går inte att rationellt förklara hysterin kring detta där det många gånger inte ens rör sig om asbest eller i mycket liten enkelt hanterad mängd. Verkar sprunget ur någon form av geschäft, som så ofta spelar på rädslor tyvärr.
Asbesten i sig har inga såna egenskaper, den var bara som vilken annan fiber som helst lite armering i tex gipsmassa som ofta i dessa fallen, men det kan lika ofta vara glasfiber om det inte är äldre än här.electroluxaren skrev:
