17 347 läst ·
47 svar
17k läst
47 svar
Kan den här rörisoleringen innehålla asbest?
En viss mängd asbetssanering är lika ohälsosamt som en viss mängd passiv rökning.
Det är ingen lögn. Exakt vilka mängde av varje som är det korrekta är svårt att säga. Jag kan fråga en ledande expert för sjukdomen KOL om du vill, men jag gissar som sagt att rivning av rörkröken ungefär motsvarar att vara passiv rökare en liten stund.
Det är ingen lögn. Exakt vilka mängde av varje som är det korrekta är svårt att säga. Jag kan fråga en ledande expert för sjukdomen KOL om du vill, men jag gissar som sagt att rivning av rörkröken ungefär motsvarar att vara passiv rökare en liten stund.
Jobbar man med Adbest dagligen är det ju naturligvis en helt annan fråga men att en eller ett par gånger under sitt liv komma ikontakt med det är ju försumbart.Kattvovven skrev:
Jag har en nära släkting som dog i lungcancer sannolikt orsakat av asbest. Han jobbade dock under 20-30 år dagligen med asbest och då fanns det inga skydd alls. Han berättade att när de blandade någon sorts tätning till ventilationstrummor så stod de i ett litet rum utan ventilation och hällde asbest från stora säckar ner i en gryta där den blandades med annat för att bli en kletig smet. Det dammade då så kraftigt att man bara kunde se några enstaka meter i det rummet. Allt detta gjordes som sagt helt utan andningsmask.
Jämför att jobba på det viset med asbest under ett halvt yrkesliv mot att TS försiktigt plockar bort några gram asbest från sitt rör och därefter våttorkar rummet och slänger mask och torktrasa direkt efteråt. Har de verkligen samma risk att drabbas av följdsjukdomar?
Det känns lite vanskligt att vi här har ett gäng okunniga, inklusive mig själv, som ger råd gällande asbest som ju klassas som ytterst farligt. Så länge vi inte har någon expert som kan yttra sig så får det sunda förnuftet regera och det säger mig att råden TS fått, alltså att använda mask och skyddskläder, vattna böjen och sedan våttorka hela utrymmet noggrant när jobbet är klart är rätt väg att gå. Såvida inte en asbestsaneringsfirma ska anlitas men då kostar det ju massor av pengar.
Vi pratar ju trots allt inte om en behållare med VX-gas som dödar om en droppe kommer ut utan om ett material som är 100 % ofarligt i stabilt tillstånd och som är cancerframkallande om dess damm kommer in i kroppen.
Vi pratar ju trots allt inte om en behållare med VX-gas som dödar om en droppe kommer ut utan om ett material som är 100 % ofarligt i stabilt tillstånd och som är cancerframkallande om dess damm kommer in i kroppen.
Asbetsfibrerna är så små att vanliga andningsskydd knappt gör någon skillnad, det måste vara specialskydd - det är iaf vad jag läste för några år sedan när vi hade samma problem som TS - vi köpte värsta vi hittade. Dessutom kan dammet yra runt i bostaden, så plasta och tejpa för dörrarna - just in case.
Dessutom får man absolut inte slänga de gamla isoleringsresterna i soporna eller på återvinningsanläggningen/stationen/tippen, utan de måste lämnas in på särskild plats och inplastade i flertalet lager kraftiga sopsäckar, väl förslutna - hör med din kommun.
Dessutom får man absolut inte slänga de gamla isoleringsresterna i soporna eller på återvinningsanläggningen/stationen/tippen, utan de måste lämnas in på särskild plats och inplastade i flertalet lager kraftiga sopsäckar, väl förslutna - hör med din kommun.
Det finns speciella "säckar" för detta ändamål. Det är genomskinliga plastsäckar som man tejpar ihop om området med asbest sen finns det "handskar" i säcken som man kan arbeta genom och sedan försluter man försiktigt påsen och allt farligt material blir inneslutet i säcken. Vet dock inte var man köper dessa säckar då det ju inte rekommenderas att icke utbildat folk utför sådant arbete. Har själv utfört sånt jobb på min förra arbetsplats. Nackdelen är att om verktyg behövs lägger man dom i säcken innan man tejpar fast säcken sen är det adjö till dessa.
Kallas för glovebags. En snabb googling så hittas en svens tillverkare överst på listan.
http://www.alfapacacon.se/index.html
http://www.alfapacacon.se/index.html
Nä men man får gräva ner asbets på egen tomt/mark...etxgmg skrev:Asbetsfibrerna är så små att vanliga andningsskydd knappt gör någon skillnad, det måste vara specialskydd - det är iaf vad jag läste för några år sedan när vi hade samma problem som TS - vi köpte värsta vi hittade. Dessutom kan dammet yra runt i bostaden, så plasta och tejpa för dörrarna - just in case.
Dessutom får man absolut inte slänga de gamla isoleringsresterna i soporna eller på återvinningsanläggningen/stationen/tippen, utan de måste lämnas in på särskild plats och inplastade i flertalet lager kraftiga sopsäckar, väl förslutna - hör med din kommun.
Andningsmask med p3 filter är bra. Men strunta i engångsmasker, de är svåra att få helt täta mot ansiktet.etxgmg skrev:Asbetsfibrerna är så små att vanliga andningsskydd knappt gör någon skillnad, det måste vara specialskydd - det är iaf vad jag läste för några år sedan när vi hade samma problem som TS - vi köpte värsta vi hittade. Dessutom kan dammet yra runt i bostaden, så plasta och tejpa för dörrarna - just in case.
Dessutom får man absolut inte slänga de gamla isoleringsresterna i soporna eller på återvinningsanläggningen/stationen/tippen, utan de måste lämnas in på särskild plats och inplastade i flertalet lager kraftiga sopsäckar, väl förslutna - hör med din kommun.
Jag åkte in med 200m2 takpannor väl inplastade på pall, ca 3ton. De tog bara pallarna med gafflarna på traktorn och tippade det "över kanten". Tro inte att avfallet förvandlas till broccoligratäng bara för att ni virar in det i en massa lager av plast och lägger det i en färgglad kontainer..