1 346 läst ·
29 svar
1k läst
29 svar
Kan del av badrumsvägg göras om?
Det går högst troligt att lösa, men det du behöver som sagt börja med att undersöka vilket tätskiktssystem som användes och kontakta den tillverkaren och säkerställa att det går att laga.
Om ni inte ska riva ända ner till golv skulle jag oavsett inte vara särskilt orolig så länge som den väggen inte blir vattenutsatt.
Om ni inte ska riva ända ner till golv skulle jag oavsett inte vara särskilt orolig så länge som den väggen inte blir vattenutsatt.
Är det jag som tänker fel eller - men visst ska fixturen med vattentanken sitta i ett utrymme med tätskikt även om det är inne i väggen? I så fall borde det väl inte spela någon roll om tätskiktet bryts utanför?
Bra tänkt, jag vet faktiskt inte hur det är gjort men ett himla pyssel var det med fixturen. Jag får kolla med kakelkillen. Men oavsett så verkar det ju på svaren här inte vara tätskiktet som är största problemet utan allt riv och återställning. Sen måste ju fixturen höjas med allt som tillkommer, Gällande vatten och avloppet.D Dublin skrev:
Tack för alla tips.
Fixturer har väl möjlighet till olika höjd på toan så i bästa fall behöver den inte loss helt men helt klart är det ett stort jobb. Ta reda på så mycket som möjligt i förväg och prata igenom allt i förväg med den du tänker anlita så ni är överens om hur han ska gå tillväga ifall nåt oförutsett dyker upp.W Wille58 skrev:Bra tänkt, jag vet faktiskt inte hur det är gjort men ett himla pyssel var det med fixturen. Jag får kolla med kakelkillen. Men oavsett så verkar det ju på svaren här inte vara tätskiktet som är största problemet utan allt riv och återställning. Sen måste ju fixturen höjas med allt som tillkommer, Gällande vatten och avloppet.
Tack för alla tips.
Det kanske går att öppna upp väggens andra sida🤔
Jag har gjort det du beskriver. ett jävla skitjobb men det går att göraW Wille58 skrev:Bra tänkt, jag vet faktiskt inte hur det är gjort men ett himla pyssel var det med fixturen. Jag får kolla med kakelkillen. Men oavsett så verkar det ju på svaren här inte vara tätskiktet som är största problemet utan allt riv och återställning. Sen måste ju fixturen höjas med allt som tillkommer, Gällande vatten och avloppet.
Tack för alla tips.
Du har helt rätt. Annars kan man ju inte komma åt spolarmaturen pä toaletten. Samt att själva toaletten skulle då bryta tätskiktet. Det är bara att knacka bort intilliggande kakel och lyfta bort fuxturen.D Dublin skrev:
Men, sen kommer problemet. Fuxturen sitter ju för lågt. Själva hålet i väggen måste öppnas uppåt några centimeter, så toan kommer på rätt höjd. Då måste tätskikter ändå brytas.
Men, som nämnts så ska tätskiktet vara foliebaserat, om det inte ligger i en källare. Folie är lätt att skarva.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
F Fjonken skrev:
Tror inte jag heller använt rollat fuktskydd på extremt många år men kommer faktiskt välja det i det projektet jag håller på med nu då det är tegelväggar som behöver få ett nytt tunnt lager av puts och det blir aldrig riktigt bra med folie på sådant underlag tycker jag då det kan skapas luftbubblor och även då "kornen" i putsen kan pressa hål i folien så det finns undantag men de är ovanliga... helst duk 8 dagar i veckan.BirgitS skrev:
Finns andra fixturer numera typ Geberit Duofix TEK som kan stå i väggen och där man fuktskyddar utanför fixturen.D Dublin skrev:
Tyvärr inte rätt då det finns två olika typer av fixturer... en för att sätta fuktskydd bakom och en för att sätta fuktskydd framför.A AG A skrev:Du har helt rätt. Annars kan man ju inte komma åt spolarmaturen pä toaletten. Samt att själva toaletten skulle då bryta tätskiktet. Det är bara att knacka bort intilliggande kakel och lyfta bort fuxturen.
Men, sen kommer problemet. Fuxturen sitter ju för lågt. Själva hålet i väggen måste öppnas uppåt några centimeter, så toan kommer på rätt höjd. Då måste tätskikter ändå brytas.
Men, som nämnts så ska tätskiktet vara foliebaserat, om det inte ligger i en källare. Folie är lätt att skarva.
Bra där...D Dublin skrev:Fixturer har väl möjlighet till olika höjd på toan så i bästa fall behöver den inte loss helt men helt klart är det ett stort jobb. Ta reda på så mycket som möjligt i förväg och prata igenom allt i förväg med den du tänker anlita så ni är överens om hur han ska gå tillväga ifall nåt oförutsett dyker upp.
Det finns oftast olika hålbilder i fixturerna så om man vet vilken modell det är så kan man kanske mäta sig fram och borra upp två nya hål och flytta gängstängerna som håller stolen på plats och på så sätt flytta upp holken.
Detta under förutsättning att det är en fixtur med fuktskydd BAKOM.
Är det fuktskydd framför får man ta att det blir en avvikelse då det inte kommer vara fullgott fuktskydd vid infästningarna av holken, men om inte den sitter för nära duschen så kanske man kan leva med det.
Dock tycker jag det är märkligt med ett nybyggt hus och detta problemet då det inte ens borde gått genom en besiktning. 🙃🤔
Produkter som diskuteras: "gängstängerna"
Gängstänger
Gängstänger, även kända som ankarstänger, är långa metallstänger med gängade ändar som används för att sammanfoga material eller för fixering i konstruktioner av betong, murverk och trä.
Läs mer
Har funderat i dessa banor själv men tror inte denna fixtur har olika hålbilder på höjden, däremot på bredden. Huset ännu inte besiktigat men även om det vore så är detta nog inte att betrakta som fel, egentligen. Tror inte det finns angivet exakt sitthöjd på toaletten. Men de 3 cm som det gäller gör rätt mycket.Paul-Staffanstorp skrev:
Tror inte jag heller använt rollat fuktskydd på extremt många år men kommer faktiskt välja det i det projektet jag håller på med nu då det är tegelväggar som behöver få ett nytt tunnt lager av puts och det blir aldrig riktigt bra med folie på sådant underlag tycker jag då det kan skapas luftbubblor och även då "kornen" i putsen kan pressa hål i folien så det finns undantag men de är ovanliga... helst duk 8 dagar i veckan.
Finns andra fixturer numera typ Geberit Duofix TEK som kan stå i väggen och där man fuktskyddar utanför fixturen.
Tyvärr inte rätt då det finns två olika typer av fixturer... en för att sätta fuktskydd bakom och en för att sätta fuktskydd framför.
Bra där...
Det finns oftast olika hålbilder i fixturerna så om man vet vilken modell det är så kan man kanske mäta sig fram och borra upp två nya hål och flytta gängstängerna som håller stolen på plats och på så sätt flytta upp holken.
Är det fuktskydd framför får man ta att det blir en avvikelse då det inte kommer vara fullgott fuktskydd vid infästningarna av holken, men om inte den sitter för nära duschen så kanske man kan leva med det.
Dock tycker jag det är märkligt med ett nybyggt hus och detta problemet då det inte ens borde gått genom en besiktning. 🙃🤔
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 603 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 603 inlägg
Finns ju fixturer för vägghängd toa med extern cistern också.Paul-Staffanstorp skrev:
Tror inte jag heller använt rollat fuktskydd på extremt många år men kommer faktiskt välja det i det projektet jag håller på med nu då det är tegelväggar som behöver få ett nytt tunnt lager av puts och det blir aldrig riktigt bra med folie på sådant underlag tycker jag då det kan skapas luftbubblor och även då "kornen" i putsen kan pressa hål i folien så det finns undantag men de är ovanliga... helst duk 8 dagar i veckan.
Finns andra fixturer numera typ Geberit Duofix TEK som kan stå i väggen och där man fuktskyddar utanför fixturen.
Tyvärr inte rätt då det finns två olika typer av fixturer... en för att sätta fuktskydd bakom och en för att sätta fuktskydd framför.
Bra där...
Aldrig varit med om olika hålbilder på höjden, däremot på bredden.
Att bara borra nya hål för gängorna som håller muggen hjälper ju inte då även avlopp och spolrör måste ändras.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
HahaU Utsliten och utdömd skrev:
Så klart... sorry... var lite för snabb där och hade bara tankarna på annat håll.
Höjden måste så klart ställas in före montering av fixturen.
Rev bort en fixtur för extern stol i förrgår och ska ersätta den med en Duofix TEK.
På den fanns olika höjder så därför jag skrev så utan att tänka först men det är klart, där är det ju enda chansen att ändra höjden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Tror nog att man faktiskt kan hävda den ska vara monterad enligt standardmått vilket t.ex bl.a detta borde styrka.W Wille58 skrev:Har funderat i dessa banor själv men tror inte denna fixtur har olika hålbilder på höjden, däremot på bredden. Huset ännu inte besiktigat men även om det vore så är detta nog inte att betrakta som fel, egentligen. Tror inte det finns angivet exakt sitthöjd på toaletten. Men de 3 cm som det gäller gör rätt mycket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 172 inlägg
Så här skriver Gerberit:
För nästan 20 år sen var det en som skrev:
https://www.geberit.se/badrumsprodukter/inspiration/tips-tricks/den-perfekta-installationshojden/
För nästan 20 år sen var det en som skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/hoejd-toalettstol.18567/post-158802
Kloka ord.D Dublin skrev:Fixturer har väl möjlighet till olika höjd på toan så i bästa fall behöver den inte loss helt men helt klart är det ett stort jobb. Ta reda på så mycket som möjligt i förväg och prata igenom allt i förväg med den du tänker anlita så ni är överens om hur han ska gå tillväga ifall nåt oförutsett dyker upp.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Vilket bruk till badrumsvägg/förberedelser innan tätskikt
Badrum -
Delvis inbyggt frånluftsrör inbyggt i badrumsvägg
Ventilation -
Bostadsrätt som kanske ska göras om till äganderätt...för - och nackdelar?
Köpa & Sälja hus -
Liggande panel som torkat och krympt, byta delar eller hela väggen? Vad behöver göras?
Fasad -
Hur snabbt måste bygglovsbeslut kungöras eller delges
Bygglov