Jag har i mail (och muntligt per telefon till företaget) bestridit en faktura som förföll 2025-09-30 men inte fått någon skriftlig bekräftelse på att den är bestriden.
Idag fick jag en betalningspåminnelse på samma faktura! Där står att den överlämnas till inkasso vid utebliven betalning.

Jag bestred fakturan 2025-09-07, i god tid före förfallodagen och talade med företaget 2 dagar senare.
Jag har nu även bestridit betalningspåminnelsen men där finns ingen förfallodag angiven.

Så vad händer nu?
När går den till inkasso?
Det är ett stort svenskt företag som jag har haft abonnemang hos och sa upp det med 3 mån uppsägning. Jag har muntligt fått bekräftat att abonnemanget är uppsagt till den 1 september, men inte avslutat...

C
Ja, det strider mot s.k. god inkassosed att driva en tvistig fordran.

Utan att ha någon särskild insikt gissar jag att alla inkassobolag har i sina avtalsvillkor att kunderna inte får skicka några tvistiga fordringar till dem, och min egen begränsade erfarenhet är att de idag också är bra att hantera sådana situationer när/om det inträffar - när man kontaktar dem så har de koll på vad som gäller och skickar tillbaka kravet dit det kom ifrån utan krångel.

Ironiskt nog kan det ibland vara vad som krävs för att ärendet skall hamna i knät på någon med lite koll.
Men visst är det bedrövligt att man bestrider en faktura och det första som händer är att man får en påminnelse från en inkassobolag. Senaste grejen som hände mig var när Vattenfall skickade ut fakturan 3 dagar innan förfallodatum, och 7 dagar senare skickade den till inkasso.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Inkasso kan väl egentligen inte göra mer än vad fordringsägaren kan göra? I slutänden måste de väl lämna över till Kronofogden, och de går ju inte vidare med en tvistig fordran utan då får fordringsägaren dra dig till tingsrätten för att få nåt (varken inkasso eller Kronofogden kan dra dig till tingsrätten såvitt jag förstått, Kronofogden kan dock hjälpa fordringsägaren att skicka in till tingsrätten).

https://kronofogden.se/du-har-ett-k...l-fa-betalt#button_12_338e6d8417768af37a828fc

Personen eller företaget invänder mot (bestrider) kravet. Du behöver då ta ställning till om du vill driva ditt ärende vidare till domstol. Om svaret är nej, avslutar vi målet. Om svaret är ja, tar domstolen över målet. Du skickar din begäran om prövning till oss. Den ska innehålla uppgifter som du vill hänvisa till i domstolen. Bifoga även skriftliga bevis. Vi skickar din begäran till domstolen. Du betalar en avgift till domstolen. Vilken avgift domstolen tar ut beror på hur stor skulden är och hur målet kommer att handläggas.
Sen är ju frågan om hur stor räkningen är, om den är under ett halvt basbelopp blir det "förenklat tvistemål" och då behöver du inte betala hela motpartens kostnader om du förlorar.

https://www.domstol.se/amnen/tvist-om-pengar/sa-hanteras-ett-tvistemal-i-tingsratten/

Rör tvisten ett värde på högst ett halvt prisbasbelopp (det vill säga max 29 400 kronor år 2025) räknas det som ett ”förenklat tvistemål”. Då begränsas ersättningen som den vinnande parten kan få. Det gäller till exempel ersättning för kostnader för ombud, eftersom det inte är tänkt att ombud ska behövas i mål om så låga värden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.