27 717 läst ·
65 svar
28k läst
65 svar
Kan banken ta tillbaka lånelöftet?
Håller helt med här -- det är rent ut sagt skit att sjukvården inte kan fixa en operation på ett halvår! Speciellt när det handlar om en ung arbetsför person. Svensk sjukvård när den är som allra allra sämst. Som sagt, kolla möjligheterna att söka vård i annat landsting via vårdgarantin -- hör med ert eget sjukhus och kolla t exNephew skrev:Normalt skall väntetiden för operation inte överstiga 2 månader. Om denna tid överskrids kan man vända sig till sjukhusets vårfkoordinator som får leta efter andra sjukhus som har kortare väntetid.
Sedan vet man ju inte om operationen lyckas. Har han ett arbete att återgå till?
Jag skulle nog avvakta till efter operationen.
http://www.1177.se/Skane/Regler-och-rattigheter/Vardgarantier/?ar=True
Vården är inte dålig. Den är dyr, och ibland byråkratisk och ineffektiv, men operationsköerna beror framför allt på personalbrist, som inte är personalbrist på riktigt utan personalflykt, eftersom kvinnojobb inte får kosta och personalen då inte får betalt i relation till utbildningsnivå, arbetsinnehåll, arbetsbelastning och ansvarsnivå. Vårdjobb är i många fall också en motorväg till utbrändhet, oavsett lön.TobiasR skrev:Håller helt med här -- det är rent ut sagt skit att sjukvården inte kan fixa en operation på ett halvår! Speciellt när det handlar om en ung arbetsför person. Svensk sjukvård när den är som allra allra sämst. Som sagt, kolla möjligheterna att söka vård i annat landsting via vårdgarantin -- hör med ert eget sjukhus och kolla t ex
[länk]
Det började att man drog ned på vårdplatserna. Produktionen skulle bibehållas. Sköterskorna gick i väggen och många sökte sig till Danmark och Norge med bättre lön och arbetsförhållanden eller bytte karriär. Akutmottagningarna fylls med äldre och sjuka patienter. Sängar saknas. För att kunna vårda akut sjuka ger man order att alla planerade operationer, utom operationer på barn och cancerpatienter, skall ställas in. Köerna ökar. Kvalificerade kirurger står med tomma operationssalar och rullar tummarna. Patienter som i veckor planerat för operation med arbete, vikarier och familj får åka hem. Sådan är situationen i Region Skåne sedan 8 månader. Ärbetsglädjen har försvunnit. Räknenissarna på administrativ nivå kommer hela tiden med pekpinnar att man skall spara och effektivisera vården. Man kan inte vända en atlantångare på en 5-öring. Svensk sjukvård är nedmonterad och har förlorat sin glans. Öppna stängda avdelningar och ge personalen konkurrenskraftig lön. Annars går det som med den svenska skolan som nu oåterkalligen är förlorad.
Det stora problemet inom vården är att en så stor del av de anställda idag sysslar med icke vårdrelaterade sysslor.
Av någon anledning verkar behovet av administration inom vården vara enormt. Men på vilket sätt blir vården bättre av det? Skulle man avskeda säg hälften av den icke vårdande personalen och anställt vårdpersonal istället skulle det garanterat bli bättre.
Det är samma sak som med försvaret. Hur många soldater kan gå på en general i svenska armen? Tror inte det är över 500, antagligen mycket färre. I normala armeer har en major hand om ca. 500 man.
Av någon anledning verkar behovet av administration inom vården vara enormt. Men på vilket sätt blir vården bättre av det? Skulle man avskeda säg hälften av den icke vårdande personalen och anställt vårdpersonal istället skulle det garanterat bli bättre.
Det är samma sak som med försvaret. Hur många soldater kan gå på en general i svenska armen? Tror inte det är över 500, antagligen mycket färre. I normala armeer har en major hand om ca. 500 man.
Jag och sambon fick också indraget lånelöfte från SEB, anledningen var att jag ställde om min enskilda firma till aktieibolag. Under övergångstiden hamnade alla intäkter i mitt expanderande bolag på mig som lön. I expansiv fas uppstod en skatteskuld på 300000 vilket jag lätt kunde betala, och även insatsen på villan, men detta var tillräckligt för att SEB skulle dra tillbaka det tidigare lånelöftet, jag bytte bank och sedan var det inga problem då man granskat den finansiella situationen.
I ert fall om jag skulle vara bankman skulle jag vara ytterst tveksam att ge lånelöfte då dels kvinnan har låg inkomst samt mannen är långtidssjukskriven på en rätt konstig diagnos. Extra ben i halsen. Då drar man öronen åt sig från bankens sida. Vidare kan banken betrakta det som rävspel att inte uppge att långtidssjukskrivning var aktuell, med allt vad detta innebär, Operationer är inte riskfria och vad är det som säger att han återgår snabbt till sin tidigare arbetsförmåga. Visst blir det en besvikelse men det är rätt förklarligt. En röd varningslampa tänds när man medvetet eller omedvetet mörkar med sjukskrivningen.
Att skylla på vården i sådant fall är ej försvarbart!
I ert fall om jag skulle vara bankman skulle jag vara ytterst tveksam att ge lånelöfte då dels kvinnan har låg inkomst samt mannen är långtidssjukskriven på en rätt konstig diagnos. Extra ben i halsen. Då drar man öronen åt sig från bankens sida. Vidare kan banken betrakta det som rävspel att inte uppge att långtidssjukskrivning var aktuell, med allt vad detta innebär, Operationer är inte riskfria och vad är det som säger att han återgår snabbt till sin tidigare arbetsförmåga. Visst blir det en besvikelse men det är rätt förklarligt. En röd varningslampa tänds när man medvetet eller omedvetet mörkar med sjukskrivningen.
Att skylla på vården i sådant fall är ej försvarbart!
Medlem
· Blekinge
· 11 704 inlägg
zeer, tänk följande: ni informerar inte banken om sjukskrivningen och tar lånet så löftet säger. I ett senare skede kommer banken på att mannen är sjukskriven. Då har banken rätt att säga upp lånet omedelbart för att det beviljades på falska grunder. Och det betyder att ni måste återbetala de lånade pengarna omedelbart. Eftersom ni har stoppat alla pengar i huset och kan inte betala hela summan (helt naturligt) så kan banken i värsta fall begära exekutiv försäljning och ni sitter på gatan, med en del av skulderna kvar.
Så är det rent rättsligt. Är det värt att chansa?
Så är det rent rättsligt. Är det värt att chansa?
Jag känner lite att jag lämnat ämet,jag ska försöker få bort tråden men det var visst svårt på egen hand. Jag är inte orolig då min sambo var hos läkaren igår och han ska få en tid för operation nu i mars! och då är han tillbaka till jobbet till sommaren.Du har inte följt tråden ? för vi kommer vara ärliga. Jag tror inte banken kommer tveka 
ÄR det TOS han har (Thoracic outlet syndrome) dvs halsrevben så gäller följande:
Mindre än 40 % av patienterna uppnår goda resultat med hjälp av kirurgi.
Recidivrisken är betydande.
Vissa patienter får invalidiserande komplikationer.
Kirurgi skall bara utvärderas vid pares, atrofi och trombos.
Är detta diagnosen?
Mindre än 40 % av patienterna uppnår goda resultat med hjälp av kirurgi.
Recidivrisken är betydande.
Vissa patienter får invalidiserande komplikationer.
Kirurgi skall bara utvärderas vid pares, atrofi och trombos.
Är detta diagnosen?
Nej jag har ej all kunskap, men min erfarenhet av banklån och lånelöften är att banken resonerar att man satsar på säkra kort, där det råder minsta osäkerhet så drar man in lånelöftet! When There's A Doubt There Is No Doubt!
En operation innebär alltid en osäkerhetsfaktor på en redan sjukskriven person. Det är inte alltid givet att en operation innebär att man bilr helt återställd utan man kan även bli sämre än innan operationen.
En operation innebär alltid en osäkerhetsfaktor på en redan sjukskriven person. Det är inte alltid givet att en operation innebär att man bilr helt återställd utan man kan även bli sämre än innan operationen.