Tre frågor:

- funderar på att montera en kamin i källaren. Har satt in bergvärme och därmed tagit bort oljepannan. Kaminen vill jag ha i rummet bakom pannrummet, det ligger alltså på andra sidan av skorstensstocken. Kan en duktig murare täta hålet mot pannrummet och göra ett nytt hål mot rummet där jag vill ha kaminen?

- om jag genomför det här projektet så ska jag också sänka golvet och lägga in vattenburen golvvärme. slingorna ska väl då inte gå direkt under där kaminen ska stå?

- har läst en del om att man ska dra ett rör för luft i golvet till kaminen. varför ska man göra det? gör man det bara vid nybyggnad eller även då man sänker golvet och lägger in golvvärme? är det viktigt att ha ett sånt rör eller bara ett plus?

1. Borde vara ett ganska enkelt jobb. Kolla hur skorstenen är uppbyggd - normalt sett har en skorsten flera rökkanaler. Viktigt att veta vad det är för kanal du knackar upp på motsatt sida (det kan murisen hjälpa dig med).

2. Vad är det för golvvärme? Du ska inte gjuta in den i en bef. betongplatta? En vanlig braskamin väger inte mycket så det bordeinte vara några problem.

3. I de fallen drar man en kanal för kaminens tilluft från uteluften. Vedförbränning kräver mycket syre vilket innebär hög luftomsättning. Luften måste tas någonstans ifrån, vanligtvis från husets tilluftsventiler vilket medför att förbränningen drar in kall utomhusluft. Genom att skapa särskilt tilluftskanal till kaminen slipper man den kylande effekten från uteluften. Å andra sidan missar man den extra ventilationen. Bor man som vi i ett gammalt hus med självdragsventilation, mår å andra sidan både huset och inomhuslimatet bra av den extra luftväxlingen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.