Hej,
Har en inglasad altan/veranda med gjuten betongplatta och plattor på den. Skulle vilja ha en kamin i utrymmet. Tänkte dra ut röret/skorstenen från väggen bakifrån och sedan rakt upp på utsidan. Behöver man göra en bygganmälan? Kan man installerar sånt själv? Behöver skorstenen vara någon speciell höjd?
Tack snälla!

Bäst är nog att du talar med sotare, dom vet allt om detta med kamin och skorsten. På forumet får du bara något som kanske går eller inte går och ingen kan skriva om det. När det är på distans.

• Gilla
Johan Eek och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Bäst är nog att du talar med sotare, dom vet allt om detta med kamin och skorsten. På forumet får du bara något som kanske går eller inte går och ingen kan skriva om det. När det är på distans.
Bra tips med sotare, ska prata med hen först.

Johan Eek Johan Eek skrev:
Bra tips med sotare, ska prata med hen först.
Jepp och sotaren ska ju ändå besikta kamin och rör och att då fått info om hur det ska vara, så kan dom inte slå ner på något som dom själva har sagt, ska vara så här. Kostar inte många kronor för att komma rätt.

• Gilla
Johan Eek
  • Laddar…
Installeras pelletskamin räcker det med att skorstenen går till takfoten.
Men som nämnts: diskutera med sotaren.

• Gilla
Johan Eek
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Installeras pelletskamin räcker det med att skorstenen går till takfoten.
Men som nämnts: diskutera med sotaren.
Sotare blir det, takfoten då är det inte alls hög skorsten som man behöver då det är enplanshus

Så nu har jag pratat med sotaren ( fått tips på höjd av skorsten och placering) och fått ok från kommunen att installera kaminen i uterummet efter att lämnat in bygganmälan.

Har beställt en liten och billig kamin från Byggmax och ska beställa rök kanal från Oskar ( https://www.hello-oskar.se/oskar-skorstenen/skorstenspaket-inomhus ) Tänkte installera själv.

Vad förutom kaminen och skorstens paket som man behöver? Eller har paket allt för att få en fungerande kamin?

• Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Hur gick det? Hur var skorstenen? Funderar själv på att köpa skorsten från "hello-oskar". Vilket märkligt namn på en webshop som säljer skorstenar för övrigt.

K Karl Heinz skrev:
Hur gick det? Hur var skorstenen? Funderar själv på att köpa skorsten från "hello-oskar". Vilket märkligt namn på en webshop som säljer skorstenar för övrigt.
Jo jag ska installera nu i helgen, har varit bortrest en del och denna helg verkar bli soligt, kan skriva nästa vecka hur det blev. Men prylarna verkar ordentliga.

• Gilla
Karl Heinz
  • Laddar…
Så nu var det klart, både att jag har installerat allt samt att sotaren varit här ok godkänd allt.

• Modern vedeldad kamin med brinnande eld i ett rum med fönster och tegelvägg, färdigställd och godkänd av sotare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rostfri skorsten installerad på ett plåttak, omgiven av en trädgård och flera hus i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Installerat ventilationsrör med isolering, metallbeslag och inspektionslucka. Klar installation efter sotarens godkännande.
    Skapa konto
  • Installationen av en vedspis i ett nyrenoverat rum, med stege och dammsugare bredvid.
    Skapa konto
  • Installationen av en ny rökgång på ett tak, omgiven av trästöd, blanka skivor och tätningsmassa. Godkänt enligt sotarens inspektion.
    Skapa konto
  • Ett nyligen installerat ventilationshål i ett tak, med isolering runt röret, som har blivit godkänt efter sotarens inspektion.
    Skapa konto
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Ska man täta med stenull hela vägen mot rökkanalen? Rökkanalen blir inte mer än max 100 grader och stenull klass a1 klarar ju 1000, det blir annars lite för mycket kallras från skorstenen.

• Rökkanal omgiven av stenull i taket, diskussion om isoleringens värmetålighet för att minska kallras.
    Skapa konto
Vad säger monteringsanvisningen till skorstenen?
Jag monterade en skorsten för många år sedan och vad jag minns fanns det bra instruktioner hur man isolerade runt röret.
Minns jag rätt så var det isolering ända emot röret och ett min avstånd hur mycket som skulle vara stenull eller obrännbart ut från röret.
Sedan fick inte lagret med isolering vara för tjockt... Dvs uppåt... Men det är snart 8år sedan jag gjorde detta....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.